חברת מימון ביפן קרסה לאחר שלא הצליחה לפרוע אג"ח בסך 3.6 מיליארד דולר; המניה איבדה 15.5% בטוקיו

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] קריסתה של SFCG, שחובותיה הסתכמו ב-3.6 מיליארד דולר, היא פשיטת הרגל הגדולה ביותר במונחים של גודל החוב בשנה הנוכחית ; אסיה ננעלה במגמה מעורבת

המשבר ממשיך להכות בכלכלת יפן. SFCG (סימול: 8597 בטוקיו), חברת שירותים פיננסיים לא-בנקאית שמעניקה הלוואות לחברות קטנות ביפן, קרסה היום (ב'), עקב הפגיעה של מחנק האשראי בעסקים מכל מגזרי הכלכלה. מניותיהן של חברות שירותים פיננסיים לא-בנקאית יפניות נוספות רשמו ירידות חדות, עקב חששות המשקיעים שהקשיים שלהן עלולים להחריף. המניה איבדה 15.5% בנעילה ל-1,092 ין למניה. המדדים המובילים באסיה ננעלו במגמה מעורבת.

קריסתה של SFCG, שחובותיה הסתכמו ב-3.6 מיליארד דולר, היא פשיטת הרגל הגדולה ביותר במונחים של גודל החוב בשנה הנוכחית. קרוב לוודאי שהקריסה תכה גלים בשוק המניות, ותקשה עוד יותר על חברות קטנות ובינוניות לגייס הון.

"קריסת SFCG עלולה להתגלות כמהלך הפתיחה של השלב השני במשבר הפיננסי", אמר נוריהיטו פוג'יטו, מנהל חטיבת מחקר ההשקעות והמידע במיצובישי UFJ סקיוריטיס.

טקאו מצוזקה, אנליסט אשראי בדאיווה SMBC טוען כי ייתכן שקריסת SFCG, שנושיה כוללים את סיטיבנק, מאותתת על סיכון גובר לחדלות פירעון בקרב חברות פיננסיות לא-בנקאיות מהדרג השני, שמתקשות לגבות חובות מחברות נדל"ן ומחברות קטנות יותר. "פשיטת הרגל הזו ממחישה את המציאות הקשה שעמה מתמודדות חברות קטנות ובינוניות ביפן", אמר קניצ'י הירנו, בכיר בטצ'יבנה סקיוריטיס.

בעתירתה לבית המשפט להגן עליה מפני נושיה מתוקף חוק פשיטות הרגל, דיווחה SFCG על אג"ח קונצרניות קצרות מועד תלויות ועומדות בשווי 1.5 מיליארד ין (16 מיליון דולר). החברה, שלקחה הלוואות גדולות מבנקים זרים, כולל ליהמן ברדרס, רשמה הפסדים מהלוואות מגובות-נדל"ן לחברות קטנות ובינוניות.

SFCG, שהוקמה ב-1978, הרחיבה את פעילותה באמצעות הצעת הלוואות לחברות קטנות עם מקדם סיכון גבוה יותר מההלוואות שמציעים הבנקים.

מייסד SFCG, קנשין אושימה בן ה-60, ניצב במקום ה-23 ברשימת עשירי יפן של המגזין "פורבס" לשנת 2007, ושווי נכסיו נאמד ב-1.2 מיליארד דולר.