רעידת אדמה נדל"נית: דירקטוריון קק"ל ימליץ על היפרדות ממינהל מקרקעי ישראל; 33% מהאדמות הפנויות בין חדרה לגדרה בבעלות קק"ל

ועדה שדנה בהפרדת קק"ל מהמינהל: "השתלטות הנורמה המשפטית על ערכי החברה לא מותירה מרחב רב לערכים כמו בניית בית לאומי ליהודים; ניהול עצמאי של נכסי קק"ל יאפשר להגשים את לשון מסמכי ההתאגדות של קק"ל ורוחם" ; דעה/דרור מרמור: האופציה היחידה להחלשת המינהל

רפורמת הקרקעות המובטחת וניתוץ המונופול של מינהל מקרקעי ישראל עשויים לצאת לדרך דווקא מהדלת האחורית - דירקטוריון קרן קיימת לישראל (קק"ל) צפוי להורות בקרוב להנהלה להיפרד מהברית הארוכה בניהול הקרקעות המשותפות עם מינהל מקרקעי ישראל.

ביום ראשון השבוע נשלחו להנהלת קק"ל המלצות הוועדה שדנה בשנה האחרונה בבחינת הפרדת נכסי קק"ל מניהול המינהל ושהמליצה כאמור על ביצוע ההפרדה. ההמלצות, שהגיעו לידי "גלובס", הן לא פחות מרעידת אדמה.

שלושת חברי הוועדה, היועץ המשפטי לשעבר של קק"ל, עו"ד מאיר אלפיה (שהתנגד במשך תקופה ארוכה להפרדות מהמינהל), מנכ"ל המינהל בעבר, עו"ד שלמה בן אליהו והיועץ המשפטי של הסוכנות היהודית בעבר, עו"ד צבי ברק, ממליצים פה אחד לדירקטוריון קרן הקיימת "להנחות את ההנהלה לפעול להפרדת ניהול נכסי הנדל"ן של קק"ל מניהולם על ידי מינהל מקרקעי ישראל".

מלבד ההחלטה העקרונית על היפרדות, ממליצה הוועדה על הכנת "תוכנית מגירה" שתפרוט את ביצוע ההתנתקות לשלבים ותקבע את עיתוי הביצוע.

לדברי חברי הוועדה, "ניהול עצמאי של נכסי קק"ל יבטא באופן הרבה יותר נכון את לשון מסמכי ההתאגדות של קק"ל ורוחם ויאפשר להגשימם באופן טבעי ועצמאי ולהתמודד ביתר תוקף עם האיומים והמאבקים המשפטיים בהם שרויה הקק"ל בשנים האחרונות בנושא קרקעותיה ותזכירה".

על פי ההערכות, רוב חברי הדירקטוריון יתמכו בהחלטה. ככל הנראה, יו"ר קק"ל אפי שטנצלר ינסה להתנגד לה, בעוד אברהם דובדבני, יו"ר עמית בקק"ל, יתמוך בהיפרדות. בכל מקרה, הערכה היא כי החלטה כזו לא תעבור בקלות את ההתנגדות הצפויה מצד משרד האוצר ומשרד המשפטים.

עו"ד גדעון ויתקון, ששימש בעבר כמנכ"ל המינהל וכמנהל חטיבת הנכסים בקק"ל, כתב השבוע לדובדבני כי "השתלטות הנורמה המשפטית האוניברסלית על ערכי החברה לא מותירה מרחב רב לערכים כמו בניית בית לאומי ליהודים בארץ ישראל. על סדר היום המגמה של ההלאמה ההדרגתית וזוחלת המכרסמת במעמד קק"ל, במקורותיה הכספיים וביכולתה להגשים את מטרותיה. הכרסום איטי, מתמשך אך יציב. יודעי ח"ן אף יודעים לחשב את הקץ".

ויתקון ממליץ לאמץ במהירות את ההחלטה. "במצב הדברים הנוכחי, הכל פתוח", כותב ויתקון, "אלא שכפי שחמר הניתן לעיצוב מתקשה והופך לחרס וכפי שמלט נשפך מתגבש והופך לבטון, תוך תקופה לא ארוכה השלטון החדש יתגבש ושוב קשה יהיה לעצב מדיניות וסדרי שלטון חדשים".

מקק"ל נמסר בתגובה כי "המלצות הדו"ח עדיין לא הוגשו ליו"ר קק"ל. מדובר בביצה שעדיין לא נולדה".