4 תעשיות מניבות 4 המלצות

טכנולוגיה, אנרגיה, חשמל ובריאות הצליחו להגדיל את רווחיהן ב-2008 מה לגבי 2009?

אין ספק, 2008 הייתה שנה רעה לעסקים מכל הסוגים. אבל אין פירושו שכל עסק או כל תעשייה הציגו ביצועים עלובים. ה"ניו-יורק טיימס", במאמר שפורסם לאחרונה תחת הכותרת "רמזים לסקטורים שיתמודד עם הסערה", האיר כמה תעשיות שביצועיהן היו סבירים בשנה שעברה. זו לא הייתה שנה מצוינת עבורן אבל תוצאותיהן היו סבירות ורווחיהן גדלו.

תוצאות רוב התעשיות אשתקד היו הפוכות, ורווחי החברות במדד S&P 500 צנחו בכ-12% ב-2008. באותה עת, הרווחים של תעשיית האנרגיה גדלו ב-21%. תעשיית הבריאות הגדילה את הכנסותיה ב-7%, תעשיית החשמל ב-3% ותעשיית הטכנולוגיה ב-2%. זאת, על פי נתוני ת'ומפסון פייננשל שפורסמו ב"טיימס".

הנתונים האלה מראים שבזמנים קשים לא כולם סובלים, בדיוק כפי שבתקופות גאות לא כולם מרוויחים. ומפני שארבע התעשיות האלו הגדילו את רווחיהן בשנה שבה התנאים העסקיים היו מאוד קשים, נעזרתי באמצעות אסטרטגיות הגורואים שלי כדי לאתר באותן תעשיות את החברות שעומדות בדרישות של האסטרטגיות.

הנחתי שכל חברה שרווחיותה גדלה אשתקד ומקבלת הצבעת אמון חזקה מאסטרטגיית גורו שווה מחשבה רצינית, שתבדוק האם היא ראויה להשקעה.

טכנולוגיה a אינטל

בסקטור הטכנולוגיה, חברה שראוי לשקול היא אחת מחברות הבלו-צ'יפ המשמעותיות ביותר: אינטל (סימול: INTC). בעולם של מחשבים אישיים, אינטל היא שליטה עליונה, כחברת השבבים המובילה בעולם. כמובן אינטל הוכתה על ידי המצב הכלכלי, כמו חברות רבות אחרות. אבל הנתונים הפיננסיים שלה, המחקר והמשאבים הטכניים - הם מהטובים ביותר וממצבים אותה היטב לקראת נקודת הזמן שבה הכלכלה תשנה כיוון.

אסטרטגיית הגורו של ג'יימס או'שונסי אוהבת את אינטל. האספקטים באסטרטגיה שתומכים בה הם שווי השוק הגדול שלה, שנמצא צפונית ל-77 מיליארד דולר, תזרים המזומנים החיובי למניה של 1.78 דולר, הכמות הגדולה של מניות שבידי הציבור (יותר מ-5.6 מיליארד מניות) והמכירות הניכרות של 37.6 מיליארד דולר.

בשלב הזה האסטרטגיה לוקחת את 50 החברות המצטיינות בעמידה בכל המבחנים האלה, ובודקת מי מהן מציגה את תשואת הדיבידנד הגבוהה ביותר. זו של אינטל, 4.04%, ממקמת אותה בראש הרשימה, כהמלצה החזקה ביותר של אסטרטגיית או'שונסי.

אנרגיה a Eni

בסקטור האנרגיה, חברה ששווה בדיקה היא ענקית הנפט האיטלקית Eni (סימול: E). כמו במקרה של אינטל, Eni היא הפייבוריטית של אסטרטגיית או'שונסי. אותה אנליזה ששימשה לבדיקת מניית אינטל משמשת גם כעת במניית Eni, והתוצאות תומכות בה.

Eni נסחרת לפי שווי שוק עצום של 89 מיליארד דולר, נהנית מתזרים מזומנים חיובי למניה של 12.49 דולר, מ-1.8 מיליארד מניות שבידי הציבור וממכירות מאסיביות של 141 מיליארד דולר. Eni אף עומדת במבחן האחרון של אסטרטגיית או'שונסי, ומציגה תשואת דיבידנד נדיבה של 8.54%.

חשמל a EDP

בתחום מתקני החשמל, מניה ששווה לשקול היא EDP - Energias de Portugal (סימול: EDPFY), חברת החשמל הגדולה בפורטוגל, השחקנית השנייה בגודלה בשוק הגז בפורטוגול ובספרד ובעלת אינטרסים בהפקת חשמל בברזיל.

האסטרטגיה שביססתי על כתיבתו של פיטר לינץ' מתחשמלת מ-EDP בגלל PEG (יחס בין מכפיל רווח לצמיחה) של 0.37%. יחס ה-PEG הוא משתנה המפתח באסטרטגיה של לינץ', שבודק מה אתה משלם עבור הצמיחה בהתבסס על מכפיל הרווח. PEG של 1 נחשב טוב ו-PEG של 0.5 ומטה הוא נהדר. EDP, אם כן, נהדרת.

בריאות a Catalyst

החברה האחרונה עליה אכתוב היום היא מתחום הבריאות וגם היא פייבוריטית של אסטרטגיית ההשקעה של פיטר לינץ': חברת תרופות המירשם Catalyst Health Solutions (סימול: CHSI). בין השאר, היא מנהלת את נושא תרופות המירשם ללקוחות חברות הביטוח.

צמיחה של 20%-25% לשנה ברווחיות נחשבת אופטימלית בעיני לינץ' עבור "חברות צומחות במהירות". קטליסט נהנת מצמיחה נחשקת של 24.95% (בהתבסס על הצמיחה הממוצעת ברווח למניה ב-3, 4 ו-5 השנים האחרונות). בנוסף, מכפיל הרווח שלה הוא 21.63. המשמעות היא שה-PEG של החברה עומד על 0.87 - מתחת לרף העליון של 1 שקבע לינץ'.

אינני יודע מה תביא 2009, אבל אפילו אם זו תהיה שנה חלשה מאוד כלכלית, אני מצפה שהחברות האלה עדיין יציגו ביצועים טובים יותר. ואם אחרי הכל יסתבר ש-2009 לא תהיה שנה כל כך גרועה, החברות האלה יוכלו להציג ביצועים יוצאים מן הכלל. *

ג'ון פ. ריס הוא מנכ"ל Validea.com, חברת מחקר השקעות, ומייסד Validea ניהול הון, חברה לניהול נכסים שמשרתת משקיעים אמריקאים עשירים וחברות, ומנהל קרן הגידור Validea, שמשקיעיה מגיעים מרחבי העולם. ריס הוא מחבר-שותף של רב המכר "הגורואים של השוק: אסטרטגיות השקעה במניות לשימושכם מהטובים ביותר בוול-סטריט"