הבנקים לאוצר: נשתתף בתוכנית הערבויות לגיוס אג"ח בהיקף של עד 6 מיליארד שקל

מזרחי טפחות לא נכלל בין הבנקים שהודיעו על הסכמתם ; האג"ח שיגויס ישמש כהון משני עליון, והערבות תהיה בשיעור של 95% מהסכום שיונפק ; כל בנק יקבל הקצאה מסכום הערבויות בשיעור חלקו היחסי בנכסי הסיכון ; המועד האחרון בו יוכלו הבנקים להשתמש בערבויות - 30 בספטמבר ; 30% מהחיסכון ישאר בידי הבנק, ואילו המדינה תקבל בתמורה עמלת ערבות בשיעור 70% מהחיסכון

כל הבנקים, למעט מזרחי טפחות , הודיעו הערב (א') למשרד האוצר כי ישתתפו בתוכנית הערבויות לבנקים. במסגרת התוכנית תינתן ערבות מדינה לבנקים לגיוס אג"ח בהיקף של עד 6 מיליארד שקל. האג"ח שיגויס ישמש כהון משני עליון והערבות תהיה בשיעור של 95% מהסכום שיונפק. המועד האחרון בו יוכלו הבנקים להשתמש בערבויות הוא 30 בספטמבר. את תוכנית הערבויות מוביל החשב הכללי שוקי אורן.

ערבות המדינה לא תהיה מלאה לכל תקופת ההלוואה אך בשלוש השנים הראשונות הערבות המרבית תהיה 95% מהסכום שגויס. בשלוש השנים לאחר מכן תרד הערבות ל-65% (במקום 60%) ובארבע השנים האחרונות תהיה 40% (במקום 30%).

כל בנק יקבל הקצאה מסכום הערבויות בשיעור חלקו היחסי בנכסי הסיכון. ההצטרפות תאפשר לבנקים לחסוך חלק מעלות הגיוס ללא ערבות מדינה. 30% מהחיסכון ישאר בידי הבנק המנפיק ואילו המדינה תקבל בתמורה עמלת ערבות בשיעור 70% מהחיסכון.

כדי לתמרץ את הבנק להגדיל את האשראי למגזר העסקי, קבע האוצר נוסחה כאשר הבנק יהיה זכאי לקבל החזר מהמדינה מתוך העמלה ששילם אם יגדיל מדי שנה את האשראי המאזני לציבור ב-6%. בשנה הראשונה הבנק יקבל 25% מהעמלה, בשנה השנייה 17% ובשנה השלישית 14%. כך שבסך הכל יוכל הבנק לקבל כהחזר 56% מהעמלה ששילם, קרי 39% מהחיסכון בעלות הגיוס (56% מתוך 70%).