מדד מנהלי הרכש במגזר היצרני הצביע על חודש 13 רצוף של התכווצות בפעילות היצרנית בארה"ב

עלה מעט ל-35.8 נק' לעומת צפי היה כי המדד ירד ל-34 נק' ; שיעור החיסכון בארה"ב עלה בינואר לרמה הגבוהה ביותר מזה 14 שנה ; ההוצאה הפרטית עלתה בינואר ב-0.6% ; ההכנסה הפרטית ב-0.4% ; בינואר ירדו ההוצאות על בנייה ב-3% לעומת צפי לירידה של 1.5%

היום (ב') לפני פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט פורסמו נתוני ההוצאה וההכנסה הפרטית בחודש ינואר. מן הנתונים עולה כי שיעור החיסכון בארה"ב עלה לרמה הגבוהה ביותר מזה 14 שנה, זאת כאשר משקי הבית שימרו את ההכנסות העודפות (לאחר מיסים), שקיבלו בינואר במסגרת עדכון יוקר המחייה למקבלי ההטבות ופנסיה מהממשל, כך דיווח משרד המסחר האמריקני.

ההכנסה הריאלית העודפת עלתה בינואר ב-1.5% במהירות הרבה ביותר מאז חודש מאי, זאת למרות ירידה שלישית ברצף בהכנסה ממשכורות, שירדה בינואר ב-0.2%.

ההוצאה של הצרכנים בארה"ב עלתה בינואר ב-0.6%, העלייה החדה ביותר מאז נובמבר 2007, והעלייה הראשונה שנרשמה מזה 7 חודשים. האמריקנים ניצלו את עונת המכירות שלאחר החגים. העלייה הייתה חדה מהצפי שהיה לעלייה של 0.4% ובאה לאחר ירידה של 1% בדצמבר.

העלייה בהוצאות הצרכנים צפויה להיות קצרת טווח על רקע גל הפיטורים הגדול ביותר בארה"ב מאז מלחמת העולם השניה, ושיא במספר עיקולי הבתים אשר זיעזע את ביטחון הצרכנים.

מנגד עלתה ההכנסה הפרטית ב-0.4%, כתוצאה מעלייה בתשלומים שקיבלו עובדי המגזר הציבורי בסיום השנה, וכתוצאה מהתאמות שנעשו בממשל בתשלומי עלות המחייה.

כחצי שעה לאחר פתיחת המסחר בוול סטריט פורסם כי מדד מנהלי הרכש במגזר היצרני השתפר מעט ל-35.8 נק' בפברואר לעומת 35.6 נק' בינואר, הצפי היה כי המדד ימשיך לרדת ל-34 נק'. עם זאת, זהו החודש ה-13 ברציפות בו נרשת בארה"ב התכווצות בפעילות הכלכלית במגזר היצרני, כאשר נתון הנמוך מ-50 נק' מעיד על כך. אמנם התפוקה ירדה בקצב איטי יותר מהצפוי בפברואר, אך סנטימנט התעסוקה צנח ל-26.1 נק', הרמה הנמוכה ביותר מזה 61 שנה, אז החלו למדוד נתון זה.

באותה שעה פורסם גם דו"ח בנוגע להוצאות בנייה בחודש ינואר. הנתון הצביע על ירידה של 3% לעומת צפי הכלכלנים לירידה של 1.5%, גם הנתון לחודש הקודם עודכן כלפי מטה לירידה של 2.4% לעומת דיווח קודם על ירידה של 1.4% בדצמבר.