ביהמ"ש לתביעות קטנות: אגד תפצה נוסעת ב-425 דולר על מזוודה שנגנבה

השופטת מלכה אביב קבעה כי גובה הפיצוי יהיה בהתאם לתקנות המפקח על התעבורה משנת 1993

בית המשפט לתביעות קטנות בירושלים קבע כי אגד תפצה נוסעת אשר מזוודתה נגנבה מתוך תא מטען של אוטובוס.

השופטת מלכה אביב קבעה כי גובה הפיצוי יהיה בהתאם לתקנות המפקח על התעבורה משנת 1993, הקובעות פיצוי של 425 דולר. הפיצוי שוערך ליום גזר הדין. התובעת דרשה פיצוי של כ-7,200 שקל בעבור הפריטים שהיו במזוודה וכ-700 שקל עבור התייעצות עם עו"ד. הנתבעת, אגד, הכירה באחריותה לאובדן המזוודה, וטענה לתקרת הפיצוי הקבועה בתקנות, והעומדת כאמור על 425 דולר.

השופטת קיבלה את הטענה כי סכום הפיצוי שנקבע אז אינו רלוונטי היום. "אני מבינה ללבה של התובעת בטענתה כי שווי הציוד שאבד היה גבוה יותר, אולם מקרה זה הוא מסוג המקרים בהם עשה המחוקק את האיזון בין האינטרס הציבורי ובין אינטרס הפרט" אמרה, וציינה כי מול חוסר היכולת של הפרט להוכיח את גניבת חפציו, קביעת תקרה גבוהה יותר תפגע כלכלית בגורם המסיע ו"בסופו של דבר 'תחזור' אל כיסי המשתמשים בשירות".

כדי לתת מענה לירידת ערכו של הסכום שנקבע לפני כ-16 שנה, החליטה השופטת על שערוך: נכון ליום קביעת התקנות ולפי שער הדולר דאז (2.82 שקל) סכום הפיצוי עמד על כ-1,200 שקל. בהצמדה למדד עד ליום הגניבה (בינואר 2008), עודכן סכום הפיצוי לכ-2,300 שקל, עליו יתווספו הפרשי הצמדה וריבית, מיום האירוע ועד למועד התשלום בפועל. מכיוון שאגד לא שילמה לתובעת כל פיצוי (גם זה שלא התנגדה לשלם בהתאם לתקנות), פסקה השופטת על תשלום נוסף של 1,500 שקל עבור "הוצאות ההליך". את תביעתה לכיסוי ייעוץ עורכי הדין לא קיבלה השופטת בטענה שמדובר בתביעה קטנה.