אובמה מייעץ למשקיעים: כדאי להתחיל לקנות מניות; מרגיע את השווקים: "אני משוכנע לחלוטין שהכלכלה תתאושש"

אומר בתום פגישה עם ראש ממשלת בריטניה: "אנו נצא עשירים יותר, מאוחדים יותר ומוגנים יותר מסיכונים מערכתיים" ; גורדון בראון: דנתי עם אובמה על הצורך בפיקוח על "מערכת הצללים הבנקאית... "

"אני משוכנע לחלוטין שהתכניות הכלכליות שלי יפעלו את פעולתן. אני משוכנע לחלוטין שהאשראי ישוב לזרום, שעסקים יתחילו לזהות הזדמנויות להשקעות, שחברות יחלו שוב לשכור עובדים, שאנשים ימצאו מקומות עבודה".

זה היה המסר של הנשיא ברק אובמה לעם האמריקני כתום פגישה ממושכת עם ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, בבית הלבן, שבה נדונו, בין היתר, תכניות לשת"פ בין שתי המדינות בהידוק הרגולציות על גופים פיננסיים רב-לאומיים.

"איני בוחן את התנודות היום-יומיות של השווקים, אלא את היכולת ארוכת הטווח של ארה"ב ושל הכלכלה הגלובלית כולה לייצב את עצמן", אמר הנשיא, במסיבת עיתונאים משותפת עם בראון. "שוק המניות הוא כמו משאלי מעקב של הציבור בפוליטיקה. הם עולים והם יורדים מדי יום ואם אתה מבזבז את זמנך על דאגה מהתנודות היום-יומיות, קרוב לוודאי שהאסטרטגיה ארוכת הטווח שלך תהיה שגויה".

אובמה ציין, כי המערכת הבנקאית ספגה "מהלומה כבדה" ואמר כי דן עם אורחו על הסיבות שחוללו את המהלומה הזו: "רגולציות רפויות, מינוף-יתר מופרז, סיכונים מערכתיים של מוסדות שלא היו נתונים לעול רגולטורי וגם של מוסדות שהיו כפופים לעול זה".

הנשיא עטה לרגע כובע של יועץ השקעות ואמר: "מה שאנו רואים עתה הוא שמכפילי הרווח של המניות מתחילים להגיע לנקודה שבה לרכישות מניות יש פוטנציאל להיות עסק טוב, אם בוחנים את הרכישה כהשקעה לטווח הארוך".

אובמה רמז כי ארה"ב תהיה מוכנה לשתף פעולה עם המדינות התועשות להתווית מתאר לתכנית גלובלית להדברת מיתון שאינו מכיר בגבולות בין מדיניות.

לדבריו, הוא דן עם בראון על תיאום בין 20 המדינות המתועשות הגדולות (G-20) במאמצים לתמרץ את כלכלותיהן ולהגן עליהן מפני משברים עם פוטנציאל להכות בכל פינות תבל: "(דנו) כיצד נוכל לוודא שיש מערכת אחידה של עקרונות הנוגעים לרגולציות על מוסדות בנקאיים, כך שבעיות שקיימות בשווקים מתעוררים, כמו הונגריה או אוקראינה, לא ייצרו גלים שיתנפצו על החופים שלנו. אנו מצידנו נספק לכלכלות אלה מידה מסוימת של סיוע באורח בינלאומי מתואם".

"כל הצעדים האלה ייצרו לאט לאט ביטחון", הוסיף הנשיא. "אבל השיפור לא יחול בין לילה. המסר העיקרי שלי לעם האמריקני הוא שאנשים צריכים להכיר בכך שחפרנו לעצמו בור עמוק מאוד. קיבלנו הרבה החלטות רעות. עכשיו אנו מנקים את כל הברדק. יהיו התקדמויות ונסיגות בדרך, אבל אנחנו ננקה את כל הסחי. אנו עומדים להתאושש ואנו עומדים להיות עשירים יותר, מאוחדים יותר ולדעתי גם מוגנים יותר מסיכונים מערכתיים, לאחר שהפקנו את הלקחים ממה שקרה".

בראון אמר, כי אכן דן עם אובמה על הצורך בפיקוח על "מערכת הצללים הבנקאית... תחומים שבהם נהלי הבנקים אינם קבילים".