רשות ני"ע: להחמיר את בדיקות רואי החשבון בחברות האם על דו"חות הבנות

דורשת להחמיר את כללי ההסתמכות של רוה"ח בהתאם לתקנים בינלאומיים ; הדרישה באה על רקע אי שביעות-רצון ברשות מהיקף הבדיקות שמבצעים רוה"ח בחברה האם על הדו"חות שמגישים רוה"ח בחברות הבנות

רשות ניירות ערך דורשת מלשכת רואי החשבון להחמיר את כללי ההסתמכות של רואי חשבון בהתאם לתקנים בינלאומיים. כך נודע ל"גלובס". מדובר בהסתמכות רואי חשבון של חברת אם על רואי חשבון של חברות בנות. הדרישה באה על רקע אי שביעות-רצונה של הרשות מהיקף הבדיקות שמבצעים רואי החשבון בחברה האם בדו"חות שמגישים רואי החשבון בחברות הבנות. ברשות מתנגדים לכך שרואי החשבון בחברה האם יקבלו את הדו"חות "AS IS", ודורשים כי הם יערכו בדיקות בהיקף מסוים.

ברשות מעוניינים כי אחריות רואי חשבון בחברה האם תחול גם על החברות בנות. לצורך כך, על רואי החשבון בחברה האם להימנע מקבלת הדו"חות שמגישות החברות הבנות כמו שהם, ועליהם לבצע בדיקה מספקת בהיקפה.

באחרונה דרשה רשות ניירות ערך מהלשכה כי תוציא הבהרה בנושא זה. על רקע זה, גיבשה הלשכה טיוטת הבהרה, והנושא מצוי כעת בדיונים בין הלשכה לרשות. מהרשות נמסר כי "כעניין שבשגרה, בעת הליך של אישור תשקיפים או בעת בדיקת דו"חות, הרשות אוכפת על רואי חשבון מבקרים, המסתמכים על כך, נוהלי ביקורת נוספים. הרשות פועלת להסדיר את הנושא באמצעות פרסום הבהרה מטעם לשכת רואי החשבון בנושא זה".

יו"ר הוועדה לתקני ונוהלי ביקורת בלשכה והשותף המנהל במשרד פאהן-קנה, רו"ח יזהר קנה, אמר כי גישת הרשות, לפיה יש מקום להחמיר בתקנים לאור השינוי בעולם, מקובלת על הלשכה. "השאלה היא באיזה מודל יש לבחור. אנחנו מקיימים פגישות עם רשות ניירות ערך בנושאים האלה. לא תמיד יש חיוכים, אך אני מקווה שנגיע לעמק השווה", ציין.

לחץ על המשרדים הגדולים

ההשלכה של החמרת הכללים היא הגדלת הלחץ והיקף העבודה של רואי החשבון בחברה האם, שבדרך כלל באים מהמשרדים הגדולים. גורמים בלשכת רואי החשבון ציינו כי הדבר יביא להגדלת היקף העבודה של המשרדים הגדולים על חשבון המשרדים הקטנים.

תוצאה אפשרית של תהליך כזה, היא שאם ממילא רואי החשבון של החברה האם מבצעים בדיקה מקיפה של דו"חות החברות הבנות, הרי שהחברות יעדיפו שאותו רואה חשבון יבקר הן את הדו"חות בחברה האם והן בחברות הבנות. זאת, כדי למנוע עבודה כפולה ולחסוך בעלויות.