האם הורדת מחיר האשלג בברזיל תעורר הביקוש? לימור גרובר: "אם לא - התוצאה עלולה להיות כדור שלג של ירידת מחירים"

בפסגות ממליצים "תשואת יתר" על מניית כי"ל במחיר יעד של 41 שקל ; אמיר אדר מהראל פיננסים: "אנו קרובים יותר מתמיד לבחינת יתרונן היחסי של מפיקות האשלג"

תאגיד שיווק האשלג הרוסי (BPC), מיסודן של בלארוסקאלי הממשלתית ואורלקלי הציבורית (סימול: URKA:RU בבורסת RTS במוסקבה), הודיע אתמול בערב (ד') על הורדת מחיר ללקוחותיו בברזיל, לראשונה מאז 2006. המחיר ירד ב-250 דולר לטון ל-750 דולר לטון ומתייחס לרבעון שהחל במארס הנוכחי ויסתיים במאי. זאת, על מנת לעורר את הביקוש הקפוא לדשני האשלג בברזיל, אותו מייצרת, כידוע, גם כימיקלים לישראל (כי"ל ) המקומית.

"הורדת המחיר מסמנת להערכתנו את התרופפות המשמעת שאפיינה את ענף האשלג בחודשים האחרונים", כותבת הבוקר (ה') לימור גרובר, מנהלת מחלקת מחקר Sell Side בבית ההשקעות פסגות. לדבריה, החברות בענף התעקשו, כי הורדת המחירים לא תסייע לעורר את הביקוש וכי הותרת המחיר ברמה גבוהה תאפשר לנצל את ערך המלאי לאחר שהביקוש בשווקים ישוב לרמות נורמליות.

"לאחרונה שמענו על חששות בענף, כי העובדה שהיצרניות הרוסיות נמצאות תחת לחצים ממשלתיים (הקנס שעל אורלקלי לשלם לשלטונות ברוסיה על הצפת המיכרה ב-2006) ובמצב פיננסי איתן פחות מהיצרניות בשאר העולם, עלולה להוביל לכך שהם יסטו מהמשמעת בענף - וכעת אנו רואים כי חששות אלה אכן התגשמו".

גרובר סבורה, כי אין ספק שכעת כל היצרניות בעולם ייאלצו להתאים עצמן למחירים החדשים. "אמנם המחיר לברזיל עדיין גבוה מהערכותינו לגבי מחיר האשלג השנה, אך השאלה הגדולה היא - אם אכן הורדת המחיר תסייע לעורר את הביקוש". לדבריה, אם הדבר לא יקרה, התוצאה עלולה להיות כדור שלג שיתבטא במגמה של ירידת מחירים שבשלב זה מוקדם מדי לאמוד את עוצמתה.

צעד זה של התאגיד הרוסי (המחזיק ב-21% מהיקף דשני האשלג העולמי) תמוה במיוחד לאור המו"מ המתמשך עם הסינים, כאשר רק אתמול (ד') נודע כי הם לא דרשו הורדה במחיר החוזה ל-2009 - "אך כל עוד המו"מ נמשך הורדת המחיר לברזיל עלולה לעורר גם את תאבונם של הסינים", מציינת מנהלת מחלקת המחקר - מה שיהיה בהחלט התפתחות שלילית בענף.

"קרובים לבחינת כוחו היחסי של האשלג ויתרונן היחסי של יצרניותיו"

"המודל שלנו מניח מחיר אשלג של 625 דולר לטון בשנת 2009", מציין אמיר אדר, מנהל מחלקת מחקר Sell Side בהראל פיננסים. אדר מציין, כי רמת המחירים כיום באירופה קרובה ל-700 דולר לטון.

לדבריו, הודעת BPC לכך שהחוזה תקף לשלושה חודשים עשויה אומנם להוביל את החקלאים לחכות ולהמתין לירידה נוספת לחודשים יוני אוגוסט אולם יש לזכור כי כמעט ולא בוצעו עסקאות בעבר ברמת ה-1,000 דולר. זאת, למעט עסקאות בודדות בהיקפים קטנים.

גם אדר קושר את הדיווח בכתב העת המקצועי ה-FERTECON מאתמול, על כך שהסינים אינם מבקשים ירידה במחירי האשלג לחוזה השנתי וכי הוא צפוי להיתחם בין החודשים מאי עד יולי 2009. "למעשה הדלפה שכזו נותנת איתות להודים (אשר ספק באם יוכלו להמתין עד מאי) ולשאר המדינות אמריקה הלטינית ודרום מזרח-אסיה כי תהיה ירידה במחיר אך לא בעוצמות שחווה שוק הזרחה (פוספט)".

"להערכתנו, צירוף מקרים זה מסמן כי דברים מתחילים לנוע לכיוון של התבהרות ואנו קרובים יותר מתמיד לבחינת כוחו היחסי של האשלג ויתרונן היחסי של יצרניותיו", כתב מנהל מחלקת המחקר, הממליץ על כי"ל במשקל-יתר, ובמחיר יעד של 32 שקל, הנמוך בחצי שקל (1.5%) משער הפתיחה של המניה הבוקר במסחר בבורסה. "מחיר היעד שלנו צפוי להתעדכן כלפי מעלה וזאת לאחר פרסום דוחות החברה לשנת 2008". לשם השוואה, בפסגות ממליצים על המניה "תשואת-יתר", ונוקבים במחיר יעד של 41 שקל, הגבוה ב-26.2% משער הפתיחה.

"ברזיל היא מדינה חשובה הצורכת 8.8 מיליון טון דשני אשלג בשנה", קובע יובל זעירא, מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות IBI. ברזיל, נציין, הינה יבואנית האשלג השנייה בגודלה בעולם (אחרי סין), אך החקלאים שלה היו מהראשונים לעצור את רכישת האשלג ב בשל קשיי אשראי.

לדבריו, מכירות הדשנים מבוצעים על סמך מחירי SPOT (למסירה מיידית) - קרי, רכישות חופשיות של מפיצים, בשונה מרכישה באמצעות חוזה מרכזי של המדינה, כמו בסין. "המשמעות היא שמחיר זה לא מחייב את הקונים, אלא רק את המוכרים", כתב בסקירתו.

או שהסינים ילחצו - או שנראה תהליך הורדות מחיר ברחבי העולם

"מדובר כאן באירוע מהותי לענף האשלג, שנהנה עד כה מאחידות באסטרטגיה", ציין זעירא, בהתייחסו להפסקת הייצור ללא הורדת מחירים. הוא אף מכנה את האירוע ב"פניית פרסה" לא פחות, ומזכיר כי הראשונים לעשות כן היו מדינות חבר העמים, בשל מצב המאקרו הקשה והמערובות הממשלתית בחברות, כפי שפיטרנו למעלה.

מנהל מחלקת המחקר מדגיש את התבטאותו של נשיא BPC, אשר לעור העובדה כי הוא ער להשפעות המשבר, יתכן ופנינו מועדות בפני הורדות מחירים נוספות. זעירא נוקב בשני תרחישים: האחד, חיובי, ובו הורדת המחיר תעודד את הביקושים בברזיל ותגרום לסינים להילחץ ולחתום עדיין ברמות מחירים אלו ("שנחשבות יפות"). בתרחיש השלילי, "כל החברות בענף חיפשו סולם כדי לרדת מהעץ, וכעת כאשר השחקן הראשי בשוק עשה זאת, יפרץ הסכר - ונראה תהליך הורדות מחיר ברחבי העולם, אשר עשוי להסתיים במחירים נמוכים משמעותית מהמחיר כיום".

מכל פנים, זעירא אופטימי פחות מעמיתיו, מה שבא לידי ביטוי בדירוג המניה. כי"ל זוכה אצלו להמלצת "נייטרלי" במחיר יעד של 29 שקל - הנמוך ב-10.8% (3.5 שקל) משער הפתיחה.

בסין ישמרו התאגידים על מחיר האשלג מ-2008

כלכלני סיטי מזכירים כי הקיטון במחירי דשני האשלג בברזיל היה נמוך יותר עבור יבואנים קטנים - 765 דולר לטון בלבד. "זוהי ההורדה הראשונה מאז הרבעון השלישי אז עמד המחיר על קו ה-1,000 דולר לטון" (1,010 דולר לטון ללקוחות קטנים), הם מציינים.

לדבריהם, ההערכה היא כי הדרישה לאשלג בברזיל תיעצר ברבעון הראשון של 2009, לאור העובדה שהקונים לא יסכימו לעמוד במחיר שנקבע ברבעון השלישי - על 1,000 דולר לטון.

"לאור צפי זה וההערכה שגם החוזים עם השוק הסיני וההודי לא יחתמו עד הרבעון השני, מאמינים כלכלני סיטי כי קבוצת BPC מנסה להקדים וליצור תמריץ לביקושים לאשלג במדינות חצי הכדור הצפוני, שזוהי תחילת התקופה בעבורם".

בבנק האמריקני מאמינים כי בסין ישמרו התאגידים על מחיר האשלג אשר ננקב ב-2008 (580 דולר לטון), וגם הם סקפטיים לגבי המניה - המדורגת "החזק" (בסיכון גבוה) במחיר יעד של 30 שקל, נמוך ב-7.7% משער הפתיחה.

מחיר האשלג ל-2009 - 450 דולר לטון

"זהו מהלך צפוי. מחיר ה-1,000 דולר לטון, אומנם תפס כותרות, אך זהו מחיר מנופח ונטול הגיון כלכלי", מציין אבירן רביבו, אנליסט בחטיבת הברוקראז' של כלל פיננסים אשר ממליץ על מניית כי"ל ב"תשואת-יתר", ובמחיר יעד של 40 שקל - הגבוה ב-7.5 שקלים משער הפתיחה, מה שמשקף פרמיה של 23.1%.

"למהלך זה משמעות סמלית בעיקר, שכן מדיניותן המוצהרת (והמנותקת מהמציאות) של חברות האשלג עד כה הייתה לא להוריד מחירים", כותב האנליסט. לדבריו, המהלך הנוכחי נתפס כאיתות חולשה של יצרניות האשלג במאבק שהן מנהלות מול לקוחותיהן על קביעת רמת מחיר ריאלית ל-2009.

רביבו מציין כי מחיר ה-SPOT לדרום אמריקה עמד על 600-610 דולר לטון כשנקבעה רמת מחירי האשלג בחוזה עם הסינים אשתקד. "לפיכך, קשה לגזור מירידה של מחירי הספוט בדרום אמריקה מ-1,000 דולר לטון ל-750 דולר לטון מסקנות כלשהן על הרמה הצפויה למחירי האשלג בחוזה המדובר והמתוקשר עם הסינים", כתב.

והוא מסכם: "במידה והורדת המחיר תניע רכישות אמיתיות בהיקפים משמעותיים שם מדובר דווקא בהתפתחות חיובית מבחינת חברות הדשנים. במודל הערכת השווי שלנו לשוק האשלג, עומד מחיר האשלג ל-2009 על 450 דולר לטון, נמוך משמעותית מהמחירים המדוברים כיום".

בלידר שוקי-הון ממליצים על מחיר יעד כפול ויותר ממחיר השוק של כי"ל

"ראוי להדגיש ולציין, כי לא ברור כלל האם נתקבלו הזמנות לפי המחירים המונמכים הנ"ל", מציג האנליסט יואב בורגן מבית ההשקעות לידר שוקי-הון סקפטיות. "לעניות דעתנו, יש להתייחס אל הצעד הנ"ל של BPC בהקשר הרחב יותר של המו"מ עם הסינים".

כך למשל, הוא מציין, אם מחיר האשלג עם הסינים ייוותר בלא שינוי לעומת החוזים של אשתקד - ברמת ה-585 דולר לטון (FOB, מחיר מוכן לשילוח, א"ו), אזי רמת מחירים של 750-765 דולר לטוןׁ(CIF, מחיר הכולל הובלה וביטוח, א"ו)) בברזיל בהחלט "עושה שכל"; "הרי יש גבול לפרמיה שניתן לגבות בעסקאות אשלג בשוקי ספוט גלובליים מרכזיים, ביחס למחיר המשמש כמדד ייחוס אשר ייקבע בסין".

בורגן מציין, כי המשבר העולמי וההתרסקות במחירי הסחורות ובמחירי דשני החנקן והזרחן פוספטים מאז הקיץ האחרון, הביאו להנמכת ציפיות משמעותית ביותר בכל הקשור להתנהגות העתידית של מחירי האשלג התנהגות אשר נקבעת במידה רבה על סמך תוצאות מו"מ האשלג השנתי עם הסינים. "על כן שימור מחירי האשלג המשתקפים בחוזים הקיימים, יתפרש כיום כהישג מרשים ליצרניות האשלג העולמיות".

הותרת מחיר האשלג לסינים בלא שינוי מהותי לעומת החוזה של השנה היוצאת, הינה בבחינת מצב שבו כולם מנצחים, הן עבור הסינים והן יצרניות האשלג, לדברי האנליסט. מאחר והסינים רוכשים אשלג לפי מחיר FOB, אזי הותרת מחיר ה-FOB בעינו - כ-585 דולר לטון, יכול להיות מוצג כהישג מסחרי משמעותי של יצרניות האשלג על רקע המשבר הכלכלי העולמי והתכווצות הביקושים הקשה בשוקי הדשנים הגלובליים.

מצד שני, לאור הירידה החדה בעלויות ההובלה הימיות (כפי שהדבר בא לידי ביטוי במדד הבלטיק דריי) מאז סיום מו"מ האשלג הקודם באפריל אשתקד, הרי שגם הסינים יכולים להציג באור חיובי מחיר FOB אשר יוותר ללא שינוי: מבחינת הסינים יהיה מדובר במחיר CIF הנמוך יותר מהותית ממחיר ה-CIF של השנה שעברה (אשר ניתן היה להעריכו ברמה של כ-660-670 דולר לטון).

"בכל מקרה, אם אכן רמת מחירים של 750-765 דולר לטון אכן תצליח לעורר ביקושים בברזיל, מדובר יהיה בחדשות טובות מאוד ליצרניות האשלג הגלובליות בכלל ולכיל בפרט, אשר 'ייקחו בשתי ידיים' מחירים ברי קיימא ברמה הזו", מסכם בורגן, אשר ממליץ על כי"ל "קנייה" במחיר יעד של 70 שקל, פי 2.15 משער הפתיחה וכפול בערך ממחיר היעד של האנליסטים האחרים.

כילכיל