הבנקים המרכזיים באירופה מורידים את הריבית ב-0.5% - טרישה: "התאוששות הדרגתית צפויה ב-2010"

(עדכון) הריבית באירופה תעמוד על 1.5% ובבריטניה על 0.5% לשנה ; הבנק המרכזי בבריטניה יחל לרכוש נכסים פיננסים בהיקף של 75 מליארד ליש"ט - לראשונה מבין הבנקים המרכזיים באירופה

בצעד שנצפה על-ידי רבים, חתך גם הבנק המרכזי באירופה, בראשות ז'אן-קלוד טרישה, את הריבית במרחב האירו במחצית האחוז ל-1.5% במונחים שנתיים, הנמוכה ביותר בתולדות האיחוד המוניטרי, ולאחר מספר חודשים בהם השהה טרישה את הפחתות הריבית במרחב של 16 המדינות בהן האירו משמש כהילך חוקי.

במסיבת העיתונאים החודשית שערך טרישה, אמר הנגיד כי "התאוששות הדרגתית צפויה ב-2010". לדבריו, הציפיות לאינפלציה צפויות להיוותר מתחת לרמה של 2% במהלך 2009 וב-2010. "הלחצים האינפלציוניים לטווח הבינוני פחתו", אמר, וציין כי הוא צופה יציבות מחירים בטווח זה.

"אנו תומכים בהתרת הגירעון באחדות ממדינות האיחוד", הוסיף, בהתייחסו למצבן של מדינות מזרח אירופה בהחברות באיחוד המוניטרי, ועם זאת קרא לריסון גרעונות עודפים במקרים אחרים.

טרישה לא שינה את מדיניות פרוזדור הריבית - במסגרתו לווים ומפקידים הבנקים המסחריים מולבנק המרכזי באירופה במרווח אחיד מעל ומתחת לריבית המרכזית. בהתייחסו לסוגיית ההקלה המוניטרית, אמר: "החלטנו להמשיך במצבת הפדיונות הנוכחית", במה שסתם את הגולל בזמן הנוכחי לאפשרות כי ירכוש אג"ח ממשלתיות. "הקלה כמותית הינה צעד חריג", אמר.

לדבריו, הבנק המררכזי ביבשת כבר משתמש בכמה "צעדים חריגים", אך סירב להרחיב בנושא. "אנחנו בוחנים אפשרויות נוספות לצעדים חריגים", אמר, ולא פסל את האפשרות לחלוטין. בתוך כך, קרא טרישה לממשלות המרחב לא לעוות את התחרות ולדחות רפורמות מבניות.

בריטניה מתחקה אחר ארה"ב

בריטניה מתחקה אחר הפדרל ריזרב בארה"ב. הבנק המרכזי בבריטניה עובר להקלה כמותית ככלי המדיניות המוניטרית המרכזי במדינה, אשר יחליף את מדיניות הריבית. הבנק המרכזי יחל לרכוש נכסים פיננסים (אגרות חוב ממשלתיות וקונצרניות) בהיקף של 75 מליארד ליש"ט (105 מיליארד דולר) במטרה להקל על היצע הכסף במדינה.

זאת, במסגרת הודעת הריבית של הבנק. הריבית בבריטניה מתקרבת לאפס - לאחר שתשעת חברי הבנק המרכזי בראשות הניגד מרווין קינג הפחיתו את הריבית במחצית האחוז ל-0.5%. מדובר בשיעור הריבית המרכזי הנמוך ביותר בתולדות הממלכה המאוחדת, מאז נוסד הבנק ב-1694, אשר מסמנת את תחילת הקץ על הורדות הריבית, לאחר שש הורדות ריבית חודשיות רצופות של 4.5% במצטבר. ההחלטה התקבלה בהתאם לציפיות המוקדמות.

נזכיר, כי "הטלגרף" פרסם בסוף השבוע כי נגיד הבנק המרכזי בבריטניה יקבל מהממשלה אישור להדפסת 150 מיליארד ליש"ט. זאת, בכדי לרכוש הכל - החל מאג"ח קונצרניות וכלה באג"ח ממשלתיות צעד זה יסלול את הדרך להורדת ריבית נוספת בפגישת ועדת המדיניות המוניטרית של הבנק.

בריטניה שקעה לתוך מיתון בשנה שעברה, לראשונה מזה שני עשורים והכלכלנים הזהירו כי תקופה זו עשויה להיות ממושכת. על פי הודעת הבנק, התחזית הקודרת להוצאה הפרטית ולהשקעות העסקים דרשו פעולה קיצונית כדי למנוע צניחה של האינפלציה אל מתחת ליעד של 2% בטווח הבינוני.

לדברי הבנק המרכזי, ייתכן והוצאת תוכנית רכישת האג"ח לפועל תארך 3 חודשים. מרבית הנכסים שיירכשו יהיו ה-Gilts, אגרות החוב הממשלתיות בבריטניה. הבנק צפוי לפעול בשוק הפתוח מחר. אגרות החוב הממשלתיות בבריטניה ל-10 שנים, הנושאות ריבית שנתית קבועה ולא צמודה בשיעור 4.5% ונפדות ביולי 2019, מגיבות בעליות שערים, השוחקות את תהשואה השנתית (ברוטו) לפדיון ל-3.39%.