מנכ"ל וואלה ישועה: "למרות המשבר, התחזית היא כי תקציבי האינטרנט יגדלו ב-2009"

וואלה סגרה את 2008 עם גידול של 13% בהכנסות ושיפור ברווח ; ברבעון הרביעי ההכנסות קטנו מעט אך הרווח הגולמי צמח, ושיעורו עלה ל-60.2%

המיתון אולי כבר כאן, אבל בחברת וואלה הוא עדיין לא מורגש - כשפורטל האינטרנט מסכם היום (א') שנת שיא, עם רווח נאה ביותר ברבעון הרביעי. מנכ"ל החברה, אילן ישועה, חושף היום את התחושות מאחורי המספרים, ואומר: "הגולשים והמפרסמים אוהבים את וואלה".

ברבעון הרביעי של שנת 2008 חלה ירידה של 3.3% בהכנסות וואלה, ל-29.2 מיליון שקל מ-30.2 מיליון שקל ברבעון קודם. עם זאת, ייתכן שיפור בסעיף זה, כאשר וואלה מדווחת על צבר הזמנות ממפרסמים בסך של 25.6 מיליון שקל. זאת, לעומת צבר של 17.2 מיליון שקל בסוף הרבעון השלישי.

ישועה משרטט את המגמה בשוק הפרסום והאינטרנט, ואומר כי "למרות המשבר הכלכלי שצפוי להביא לירידה בכלל תקציבי הפרסום, התחזית היא כי גם בארה"ב וגם בישראל נתח התקציבים המופנה לאינטרנט יעלה בשנת 2009, בהשוואה למדיות המתחרות - העיתונות המודפסת והטלוויזיה. הגופים העסקיים מבינים ומכירים את כוחה של מדיית האינטרנט, ודווקא על רקע המשבר העולמי והמיתון, באים היתרונות של הפרסום באינטרנט - האפקטיביות ועלותו הזולה, לידי ביטוי".

על-אף הקיטון בהכנסות, הרווח הגולמי של וואלה גדל ב-6.6%, לסך של 17.6 מיליון שקל ברבעון, הודות לשיפור בשיעורו של הרווח הגולמי, שעלה ל-60.2% משיעור של 54.2% ברבעון הקודם.

את השיפור ברווחיות הגולמית מסביר ישועה בכך ש"בתקופה הזו מכרנו יותר לעסקים קטנים ובינוניים, על חשבון גוגל. תחום זה מגיע שלא דרך משרדי פרסום, ולכן יש בו פחות עמלות, מה שמעלה את שיעור הרווחיות". סמנכ"ל הכספים של החברה, גיל בנימיני, מוסיף כי ברבעון השלישי יש מסורתית הכנסות גבוהות מתיירות, המלוות ברווחיות גולמית קטנה יותר, בעוד שברבעון הרביעי ההכנסות מתיירות נמוכות מאוד.

בסיכום שנתי, הכנסות וואלה גדלו ב-13%, והסתכמו ב-111.9 מיליון שקל לעומת 99.4 מיליון שקל ב-2007. הרווח הנקי צמח בכ-9% לסך של 17.4 מיליון שקל, כשברבעון הרביעי הרוויחה וואלה 5.2 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 4.5 מיליון שקל ברבעון הקודם.

לוואלה שני תחומי פעילות עיקריים - הפעלת פורטל האינטרנט ומסחר במספר זירות אלקטרוניות. בעלי המניות העיקריים בחברה הם הוצאת עיתון הארץ, המחזיקה 32.6% מהמניות, ובזק בינלאומי המחזיקה 34.2%.

"'מכסים' את כל הגילאים"

בשנת 2008 נכנסה וואלה לתחום הרשתות החברתיות, כאשר רכשה 34% מאתר "מקושרים" תמורת 4.5 מיליון שקל, ובמקביל המיזם שלה עם YES, להכנסת תכני פרסום בקטעי וידאו, תופס תאוצה. "הפרסום בווידאו הולך ותופס נתח גדול יותר", אומר ישועה. "יש גם נכונות מצד הצופים להכנסת פרסום בן 30 שניות בסדרה של 30 דקות, לעומת בקטע קצר באורך מספר דקות".

לוואלה יש הסכם גם עם ICQ, וישועה מעריך שהמיזם המשותף יתרום תוספת משמעותית להכנסות השנה. "ICQ הוא נדל"ן פרסומי מאוד איכותי", מדגיש ישועה. "יותר ממיליון בני נוער נכנסים ל-ICQ מדי יום, והמפרסמים אוהבים את השטח הזה. כך, יש לנו את ICQ, שפונה לפלח הגילאים של 13-18, 'מקושרים' שפונה לפלח הגילאים 18-30, ואתר וואלה שגולשים בו כל הגילאים. בצורה הזו אנחנו יכולים להציע למפרסמים פילוח על פני כל הגילאים", הוא מסביר.

עם זאת, ישועה לא מתעלם מהמצב הכלכלי שמחוץ לאינטרנט. "אנחנו מסתכלים על סביבת המאקרו. הלקוחות שלנו הם המפרסמים, והם מושפעים מהסביבה ומהירידה בהיקף הצריכה. אך מה שלהערכתנו יקזז את הירידה, היא העלייה בהיקף הגולשים ובזמן השימוש באינטרנט, על חשבון המדיות המסורתיות", מסכם ישועה בנימה אופטימית.