וואלה ו-yes במיזם נסיוני: יגבו מהגולשים 5 שקלים לכל פרק בסדרה "גיבורים"

זו הפעם הראשונה ש-yes גובה תשלום עבור תוכן שנצרך באינטרנט ; אילן ישועה, מנכ"ל וואלה: "מדובר בפרויקט קטן וניסיוני. המיזם עובד על מודל חינמי"

חברת הלוויין yes החלה לגבות כספים עבור תכנים באינטרנט. עבור כל פרק של הסדרה "גיבורים" גובה yes סכום של 5 שקלים, זאת למשך 48 שעות. זו הפעם הראשונה ש-yes גובה תשלום עבור תוכן שנצרך באינטרנט.

כבר לפני כחודשיים הודיעה yes כי בכוונתה לעלות לאתר המשותף לה ולוואלה את "גיבורים", החל מהעונה הראשונה.

לפני כשנה וחצי השיקו yes ו-וואלה את האתר המשותף שלהן בהשקעה מדווחת של 10 מיליון שקל. מדובר באתר וידיאו (yes.walla.co.il), אשר כולל תכנים בלעדיים המשודרים ב-yes. התכנים שודרו גם לאלה שאינם מנויי הלוויין, ביניהם פרקים באורך מלא של סדרות מקור ורכש, סרטים מהארץ ומחו"ל, תוכניות ותקצירים. עיקר ההכנסות של המיזם המשותף מתבסס על פרסום וידאו באינטרנט, אולם עתה הוחלט לנסות ולעבור שלב נוסף בעניין - מכירת תכנים.

באחרונה אמר רון אילון, מנכ"ל yes, ל"גלובס" כי הם בהחלט שוקלים את העניין של הצעת תכנים אינטרנטיים תמורת תשלום. "אין מודל היום שתומך בתכנים אינטרנטיים. אם היינו צריכים לעשות הפקות שמתבססות רק על הכנסות מהאינטרנט אז לא היו הפקות", הודה איילון.

אילן ישועה, מנכ"ל וואלה, מסר בתגובה: "מדובר בפרויקט קטן וניסיוני. המיזם המשותף עובד על מודל חינמי".

סנונית ראשונה / נועה פרג

המשבר הפיננסי ממשיך לתת את אותותיו בפורטלים הישראליים, והראשון להודות בכך, מסתבר, הוא וואלה. ההחלטה המשותפת של וואלה ויס, להציע לגולשים תכני טלוויזיה פופולריים תמורת תשלום היא סוג של הודאה, ולא רק הודעה.

מעל לכל זוהי הודאה בכך שמקורות ההכנסה של השניים מצטמצמים. וואלה סובלת בעיקר בשל הירידה בהכנסות מפרסום מקוון, שעתידות רק להחריף בחודשים הקרובים. יס, לעומת זאת, צפויה לסבול על רקע המיתון הכללי שפוקד את המשק הישראלי, שיגרום למשקי הבית לחפש אחר דרכים לקיצוץ ההוצאות, ובשל העובדה שיותר גולשים מתרגלים לצרוך וידיאו באינטרנט, מציאות שמייתרת את הקופסה שיושבת בסלון.

ההחלטה הזו גם מגלמת את האמת העצובה שמתחילה לחלחל לכל האתרים בעולם: קשה מאוד לעשות כסף מכל האינטרנט החינמי הזה. זה דבר אחד כאשר מדובר באתר כמו יו-טיוב, שאומנם לא מצליח לעשות כסף מהפופולריות שלו אך יש מאחוריו גב חזק בדמות גוגל ופלטפורמה מצויינת לניסויים פרסומיים, אבל זה כבר דבר אחר כאשר מדובר באתרים ישראליים, שבחלקם נסחרים בבורסה, כדוגמת וואלה, תפוז או נטוויז'ן (שמחזיקה ב-50% מפורטל נענע10) ולכן מחויבים להציג למשקיעים תוצאות פיננסיות טובות, או באתרים שמאחוריהם עומדים גופים תקשורתיים שנתונים לביקורת ציבורית מתמדת, כדוגמת nrg מקבוצת "מעריב" או מאקו של "קשת".

הפורטל הראשון שהפנים את התובנה הזו הוא אורנג'-טיים, שמציע לגולשים משחקים, סדרות טלוויזיה וסרטי קולנוע, תמורת תשלום, וכעת כבר ברור שהוא לא הפורטל האחרון שיצעד בדרך הלא חינמית. אין הדבר אומר שבעתיד לא יהיו יותר תכנים חינמיים באינטרנט. מה זה כן אומר? סביר כי גם HOT ו-ynet יבחרו לנקוט בצעד זה, כאשר יעלה המיזם המשותף שלהם, ואי אפשר לשלול את האפשרות שגם מאקו, "רשת" ונענע10 ידרשו כסף בקרוב, תמורת תכני VOD מסויימים.

עכשיו נותרה רק השאלה - האם אתם, הגולשים, תהיו מוכנים לשלם בעבור תכנים שמופיעים באינטרנט?