על חשבון הציבור: מדו"ח חיצוני עולה כי עלות הקמת תחנות הכוח של חברת החשמל יקרה בהשוואה לעולם

דו"ח של חברת הייעוץ נורת'קרופ קובע: עלות ההקמה של טורבינת גז ברמת-חובב הסתכמה ב-206 מיליון דולר, לעומת 107 מיליון דולר בפרויקטים דומים בחו"ל - פער של 100 מיליון דולר

תוכנית החירום עולה ביוקר. דו"ח חיצוני שהוגש לחברת החשמל ע"י חברת הייעוץ הבריטית נורת'קרופט קובע, כי עלות הקמת תחנות הכוח במסגרת תוכנית החירום למשק החשמל, גבוהה בעשרות אחוזים בהשוואה לפרויקטים דומים בעולם, כך נודע ל"גלובס".

הדו"ח מצביע על כך שהמחיר ששילמה חברת החשמל עבור הקמה של טורבינות הגז ברמת חובב, היה יקר באופן משמעותי מהמקובל בעולם. עלות ההקמה של טורבינת גז ברמת חובב הסתכמה ב-206 מיליון דולר, לעומת 107 מיליון דולר בפרויקטים דומים בחו"ל - פער של 100 מיליון דולר.

נורת'קרופט (Northcroft) בדקה, בין השאר, את הליכי הקמת תחנת הכוח בגז טבעי בחיפה, הצבת טורבינות הגז ברמת חובב וכן פרויקט הקמת תחנת משנה סמוך לכרמיאל, תוך השוואת עלויות הפרויקטים לעלויות בעולם. ממצאי הדו"ח הובאו באחרונה לידיעת בכירים בממשלה ובוועדת הביקורת בחברה, זאת על רקע דיונים בנושא המשך יישום תוכנית החירום ועלותה. כזכור, הרשות לחשמל אישרה את ייקור התעריפים ב-2 מיליארד שקל למימון תוכנית החרום.

מדובר בפעם הראשונה שבה חברת החשמל שוכרת חברה חיצונית לבדיקת עלות של פרויקטים, וזאת לנוכח הביקורת שהופנתה בעבר כלפי החברה בנוגע לחוסר יעילות בהשקעות החברה. נורת'קרופט היא אחת מחברות הבקרה והייעוץ המובילות בעולם, ובין השאר, מבקרת כיום את תקציב הפיתוח של מע"צ (החברה הלאומית לדרכים).

לגבי פרויקט תחנת הכוח בחיפה, הדו"ח קובע כי העלות צפויה להיות גבוהה בכ-13% ביחס לפרויקטים דומים בעולם. עלות הקמת יחידת ייצור במחזור משולב (מחז"מ) בתחנת הכוח בחיפה צפויה להסתכם בכ-316 מיליון דולר, לעומת 279 מיליון דולר כמקובל בעולם - פער של 37 מיליון דולר. יחד עם זאת, הדו"ח מציין כי הפרויקט בחיפה הוא בעל יתרון לגודל דבר שעשוי לשפר לטווח הארוך את התשואה על ההון ולפצות על הגידול בעלויות.

נורת'קרופט לא הצליחה להגיע למסקנה בדבר השוואת עלות בהקמת תחנת משנה בכרמיאל, זאת בשל הבדלים מהותיים בסטנדרטים לתכנון והקמה של תחנות משנה.

בחרו בספק יקר

הקמת טורבינות הגז ברמת חובב (220 מגה ואט) ותחנת הכוח בחיפה הן חלק מתוכנית החירום למשק החשמל שנועדה לענות על המחסור הצפוי בחשמל לשנים 2009-2010. טורבינות הגז ברמת חובב מתוכננות להיכנס לייצור חשמל בקיץ 2009 ותחנת חיפה עד 2011.

מה שעשוי להסביר את החריגה בעלות הקמת טורבינות הגז ברמת חובב היא עלות רכישת הציוד, שנרכש מג'נרל אלקטריק (GE) בשנה שעברה. כפי שנחשף ב"גלובס", חברת החשמל העדיפה לרכוש את הטורבינות מ-GE למרות שההצעה של סימנס הייתה זולה ב-20 מיליון אירו (100-120 מיליון שקל).

ההצעה של סימנס הייתה עדיפה גם מבחינת ההספק והנצילות של תחנת הכוח מאחר והיא הציעה לספק טורבינת גז במחזור משולב בהספק של 280 מגה ואט, זאת בעוד ג'נרל אלקטריק הציעה לספק 2 טורבינות במחזור פתוח בהספק כולל של 230 מגה ואט. בחברת החשמל נימקו את הבחירה בג'נרל אלקטריק בכך שסימנס לא היתה יכולה להתחייב לאספקת הציוד בזמן שנחשב לקריטי. סך ההתקשרות עם ג'נרל אלקטריק הסתכמה ב-93 מיליון דולר.

עלויות חריגות

הדו"ח של נורת'קרופט מאושש הטענות וקובע כי עלות רכישת הציוד מהווה 62% מההשקעה הכוללת בפרויקט. לשם השוואה, בפרויקט בחיפה, עלות הטורבינות היוותה פחות ממחצית ההשקעה הכוללת, "המשמעות היא שאו שעלות הבנייה מאוד נמוכה בפרויקט או שמחיר הציוד הוא גבוה מדי. מביקורת ראשונית מול מנהלי הפרויקט נטען כי מחיר הציוד נובע מכך שהפרויקט הוגדר כחירום".

בנורת'קרופט הוסיפו כי "עלות התחנה ברמת חובב הייתה חריגה גם כשניסינו לקחת בחשבון שמדובר בפרויקט חירום בעל מאפיינים שונים (הספק קטן ועבודה בשעות שיא) ההשקעה בו גבוהה מאוד ביחס לתועלת", נכתב. בכירים במשק החשמל מעריכים כי עלות ההקמה ברמת חובב ריאלית אף גבוהה יותר מאחר והטורבינות הוצבו כבר באתר עם תשתיות מוכנות.

יצוין כי נורת'קרופט הניחה בדו"ח החזר השקעה לתקופה של 20 שנה, ותשואה של 8%-10% על ההון. בחברה ממליצים לחברת החשמל לבצע ניתוח של העלויות בפרויקטים על מנת לברר את הסיבה לחריגה בעלות, וזאת למרות שמדובר בפרויקטים לשעת חירום.

מחברת החשמל נמסר כי "החברה שכרה מיוזמתה את נורת'קרופט. עד כה קיבלה החברה רק דו"ח ראשוני מסדרת הדו"חות שהיא צריכים לקבל, וחברת הייעוץ ציינה שאין לה בסיס נתונים עולמי להשוואה עם פרויקטי חירום כמו הפרויקט ברמת חובב, למעט פרויקט אחד בלבד שבוצע לפני מספר שנים בתנאים דומים לשלנו ולכן אינו רלוונטי. מכיוון שחברת הייעוץ התבקשה להשלים את הדו"ח הראשוני, אין לנתח בשלב זה את מסקנות הדו"ח, אלא לאחר סיום העבודה".