מיתון על המסך הקטן: קשת הפסידה בינואר-פברואר כ-9.5 מיליון שקל

ב-2008 כולה רשמה קשת הפסד של כ-15 מיליון שקל ; העלייה בפרסום לקראת פסח צפויה למתן את הפסדי הזכייניות ; קשת נחשבת לזכיינית המצליחה ביותר, ולכן סביר שההפסדים בערוץ 10 וברשת גבוהים יותר

הפסדיה של זכיינית ערוץ 2 קשת בחודשיים הראשונים של השנה, ינואר-פברואר 2009, עומדים על כ-9.5 מיליון שקל - כך נודע ל"גלובס". הפסדים אלה מצטרפים להפסד שרשמה קשת בשנת 2008 כולה - כ-15 מיליון שקל.

כפי שפורסם ב"גלובס", ההפסד המצטבר של זכייניות הטלוויזיה המסחרית בשנת 2008 הסתכם בכ-120-150 מיליון שקל. עיקר ההפסד בשנה זו שייך לערוץ 10, שעל-פי הערכות הפסדיו ב-2008 עמדו על כ-80-110 מיליון שקל. הפסדיה של רשת בשנת 2008 מוערכים בכ-30 מיליון שקל, והפסדיה של קשת כאמור עמדו על כ-15 מיליון שקל.

יש לזכור כי קשת נחשבת לזכיינית המצליחה ביותר בטלוויזיה המסחרית, בשל הרייטינג הגבוה שהיא משיגה במרבית תוכניותיה המשודרות בשעות הפריים - כך שאם בחודשיים הראשונים של השנה הפסדיה עומדים על כ-9.5 מיליון שקל, ניתן להניח כי ההפסדים בערוץ 10 וברשת אף גבוהים יותר.

עם זאת, על-פי ההערכות בענף, ההפסדים של זכייניות הטלוויזיה בחודש מארס צפויים להיות נמוכים יותר מאשר בחודשיים הקודמים, וזאת לאור שינוי במגמות הפרסום בטלוויזיה. בשבועות האחרונים נרשמת עלייה הדרגתית ברמת הביקושים לזמן אוויר לפרסום בטלוויזיה, שנובעת בין השאר מהקרבה לחג הפסח, שמסורתית מושך מפרסמים רבים לצאת במסעות פרסום, במיוחד בקטגוריות הצבע והשיפוצים וכן ברשתות שיווק; ומנגד סיומה של המלחמה בעזה, כמו גם סיום תקופת הבחירות - שני אירועים שהשפיעו לרעה על הביקושים לזמן אוויר בטלוויזיה.

במהלך החודשים האחרונים לא עושות הזכייניות מאמצים להסתיר את מצבן הכלכלי, גם אם מדובר בהפסדים כבדים: כל אחת מ-3 הזכייניות מלינה על הפסדים הולכים וגדלים שתספוג בשנה הנוכחית, כתוצאה מהמשבר הכלכלי שפקד את העולם ואת שוק הטלוויזיה בישראל.

בין הזכייניות לבין הרשות השנייה והיוצרים מתנהלים בימים אלה דיונים במטרה לגבש הסדר ל-2009, אשר יכלול מצד אחד הפחתה במחוייבויות - ומנגד ימזער את הפגיעה ביוצרים.

ביום חמישי האחרון קיים מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, דיונים בעניין עם הזכייניות ועם היוצרים, אולם בשלב זה טרם גובש ההסכם בין הצדדים.

הסכם זה נעשה במקביל לניסיונותיה של מועצת הרשות השנייה להוביל מהלך של מיקוד הרגולציה שיהיה תקף לשנים הבאות, עם ניסיון להכילו גם על שנת 2008. מדובר בהגדרות ברורות יותר באשר למחוייבויות הזכיינים הן בתחום ההפקה הקנויה, הסוגה עלית, ההכנסות מהאינטרנט והפרסום.

בקשת סרבו להתייחס לידיעה.