הפגנה בניו יורק נגד מכירת בתים מעוקלים: "עושים כסף מאומללות של אנשים"

מכירה פומבית של בתים מעוקלים שנערכה אתמול (א') בעיר ניו יורק, משכה מפגינים שהאשימו את הבנקים במגיפת עיקולי הבתים ודרשו להקפיא את פינוי הדיירים ועיקולי הבתים.

יותר מעשרים אנשים צעדו מחוץ למרכז כנסים במנהטן, שבו הציעה ריל אסטייט דיספוזישן קורפ (REDC) למכירה פומבית כמה מאות בתים מעוקלים. המפגינים קראו סיסמאות ונשאו שלטים שעליהם נכתב "הבנקים מקבלים חבל הצלה. האנשים נזרקים החוצה".

המפגינים אמרו שאין להם דבר נגד רוכשים פוטנציאליים של הבתים שהוצעו למכירה פומבית, שזרמו למקום מבלי להתייחס למפגינים, אלא נגד הבנקים שנהנו מכספי סיוע ממשלתי לאחר התנהלות חסרת אחריות שנמשכה שנים רבות.

"אנחנו לא כועסים על האנשים שמחפשים בית זול יותר", אמר לארי הולמס, אחד מדוברי תנועת "חלצו את האנשים", שארגנה את ההפגנה. אך REDC, חברת המכירות הפומביות הגדולה ביותר בתחום הבתים המעוקלים, לדברי התנועה, "עושה כסף מאומללותם של אנשים אחרים", אמר הולמס. הוא קרא לוושינגטון להקפיא את עיקולי הבתים ואת פינוי הדיירים, כדי להעניק למשפחות שנקלעו למצוקה הזדמנות להסדיר את מצבן הפיננסי ולשמור על בתיהן.

"ייתכן שרבים מהבתים שהוצעו היום למכירה עדיין מאוכלסים", אמר הולמס. "מה יקרה למשפחות האלה? האם הן יתגוררו במכוניות שלהן? האם הן יזכו לחילוץ, כמו AIG או סיטיגרופ"?

זו הדרך היחידה

"חבל לי על כל מי שמאבד את ביתו", אמר אחד הרוכשים הפוטנציאליים במכירה הפומבית, שביקש לשמור על עילום שם, וציין שהוא מועסק בעבודה שמניבה שכר נמוך. "אבל קרוב לוודאי שזוהי הדרך היחידה שתאפשר לי אי פעם לקנות בית משלי".

קבוצת המפגינים אמרה שמיליוני אנשים כבר איבדו את בתיהם בגלל משבר המשכנתאות והמשבר הפיננסי, ושמיליוני אנשים נוספים צפויים לגורל דומה.

לטענת הקבוצה, עיקולי הבתים מהווים הפרה של החוק הפדרלי לדיור ולהתאוששות כלכלית. הקבוצה מתכננת לערוך הפגנה גדולה בוול סטריט ב-3 באפריל.