דברי ברננקי והאופטימיות במגזר הפיננסי הזניקו את וול סטריט: הנאסד"ק קפץ ב-7.1% וה-S&P 500 ב-6.4%; סיטיגרופ טיפסה ב-38.1%

גלובס tv הדאו ג'ונס טיפס ב-5.8% ; מדד "הפחד" צנח ב-10.7% ; מניות הפיננסים זינקו: בנק אוף אמריקה ב-27.7%, JP מורגן ב-22.6% ומורגן סטנלי ב-26.5% ; טבע עלתה ב-0.3% ; GM טיפסה ב-12.5% ופורד ב-6.3% ; ברננקי: אם מצבם של הבנקים יתייצב המיתון יסתיים בתוך כשנה

המסחר בוול סטריט ננעל בעליות שערים חדות, ברמות הגבוהות של היום, על רקע נקודת האור שעלתה מנאומו של ברננקי ועל רקע המגמה החיובית של מגזר הפיננסים וחדשות טובות מזירת המיזוגים והרכישות.

המדדים המובילים בוול סטריט רשמו עליות שערים חדות של 5.8%-7.1% בהובלת מדד הנאסד"ק. מדד הדאו ג'ונס רשם את העלייה היומית החדה ביותר מאז ה-24 בנובמבר - הן בנקודות והן באחוזים.

המגזר הבולט במסחר היה המגזר הפיננסי, שחלק ממניותיו זינקו בעשרות אחוזים.

ברננקי: אם מצבם של הבנקים יתייצב המיתון יסתיים בתוך כשנה

את האווירה החיובית ניתן לייחס לדבריו של יו"ר ה'פד', בן ברננקי, שנשא היום דברים בנושא רפורמות כלכליות. יו"ר הבנק המרכזי האמריקני ציין כי ארה"ב נמצאת בעיצומו של המשבר הפיננסי החמור ביותר מאז שנות ה-30'. עם זאת, ברננקי מספק נקודות אור, כשהוא מעריך כי אם מצבם של הבנקים יתייצב המיתון יסתיים בתוך כשנה. "עומקו ואורכו של המיתון תלוי ביכולת שלנו לייצב את המוסדות הפיננסים".

"הרגולטורים חייבים לוודא שהבנקים נוהגים באחריות", אומר ברננקי. "יש להמשיך ולבחון את התקינה החשבונאית ולוודא שהיא מונעת את החריגות הקיצוניות של הגופים הפיננסים". "ה'פד' ומשרד האוצר ינקטו בכל הצעדים הנחוצים על מנת לטפל במשבר, וידאגו לנזילות של הבנקים". אמר.

"העולם לא עשה מספיק כדי למנוע את חוסר האיזון בשווקים הפיננסים ובמסחר הבינלאומי. הרפורמה במוסדות הפיננסים של ארה"ב להעשות בתיאום בינלאומי". ברננקי הסביר כי ממשלות ברחבי הגלובוס חייבות להמשיך במאמצים המוניטרים והפיסקליים על מנת לצאת מהמשבר. "יש צורך בפיקוח הדוק יותר על השווקים הפיננסים. עלינו לוודא שהבנקים לוקחים סיכונים בצורה אחראית ומדודה". יו"ר הפד הסביר כי גופים פיננסים גדולים וחשובים שלא יכולים להרשות לעצמם לקרוס חייבים לעמוד בדרישות הרגולטוריות הנוקשות ביותר".

בתוך כך, הממשל האמריקני בוחן באילו צעדים חדשים יש לנקוט, על מנת לייצב את סיטיגרופ , שבוע לאחר שהבנק קיבל סיוע נוסף, שלישי במספר. כך מדווח ה"וול סטריט ג'ורנל". מנכ"ל סיטיגרופ, ויקראם פנדיט, אמר במזכר פנימי ששלח לעובדי הבנק כי הוא מאוכזב מהצניחה בערך המניה, וסבור שמחירה אינו משקף את חוסנו של הבנק ואת פוטנציאל הרווח שלו.

הרשימה השחורה של מודי'ס

סוכנות דרוג האשראי, מודי'ס פירסמה היום רשימה של חברות אשר עלולות לעמוד בפני פשיטת רגל. הרשימה מכילה את החברות המקבלות את הדרוגים הנמוכים ביותר, הנחשבים לספקולטיביים, כאשר מספר החברות אשר לוקחות חלק באותה רשימה הנקראת "הדרג התחתון" גדל פי שנים בשנה האחרונה ל-283 חברות לעומת 157 חברות.

הסקטורים המובילים את הרשימה הם מגזר הרכב, הקמעונאות ועוד מגזרים אשר מבססים את עסקייהם על הוצאות הצרכנים אשר פחתו במידה רבה בעקבות המשבר הכלכלי. האנליסטים של סוכנות הדירוג ציינו כי "המספר הרב של החברות אשר קיבלו דירוג מינימלי מצביע על הקשיים העסקיים בהן מצויות החברות והחשש כי יגיעו למצב של חדלות פירעון על רקע מחנק האשראי והמיתון הגלובלי".

תחזיות קודרות

לפי סקר חודשי של סוכנות הידיעות "בלומברג", שיעור האבטלה בארה"ב עלול להגיע השנה ל-9.4% ולהישאר ברמות גבוהות עד שנת 2011, כשהוא מאיים על תחזית הצמיחה ארוכת הטווח של הכלכלה הגדולה ביותר בעולם. התחזית המעודכנת עוקפת את זו של חודש שעבר לפיה שיעור האבטלה יגיע ל-8.8% "בלבד". על פי הסקר, במהלך השנתיים הקרובות, שיעור האבטלה בארה"ב ישמור על רמה הגבוהה מ-8.1%.

קרן המטבע הבינלאומית (IMF) הזהירה כי ככל הנראה, הכלכלה העולמית תתכווץ השנה, ותהיה שלילית. הקרן חוזה קצב צמיחה הנמוך מ-0%. כך אמר דומיניק שטראוס-קאהן, יו"ר ה-IMF, בכנס בטנזניה, והוסיף כי "זהו הביצוע הגרוע ביותר ברוב תקופות חיינו". "מינוף פיננסי מתמשך של מוסדות פיננסיים בעולם, יחד עם קריסת אמון העסקים ואמון הצרכנים, פוגעים בביקוש ברחבי הגלובוס, בעוד שהמסחר העולמי נופל לקצב מדאיג ומחירי הסחורות נופלים", אמר שטראוס-קאהן. ראש ה-IMF אמר כי "אנחנו לא מדברים רק על הבטחת צמיחה כלכלית, או הכנסות של משקי בית - אלא מדברים על מניעת האיום של תסיסה אזרחית, ואולי אפילו מלחמה".

ברקע, קרנות גידור ברחבי העולם עלולות לפטר כ-20 אלף עובדים במהלך שנת 2009, המהווים כ-14% מכוח העבודה של הענף. כך על פי הערכות של חברת המחקר Options Group בניו יורק. בשנה שעברה, קרנות גידור פיטרו כ-10,000 עובדים ברחבי העולם. בשנת 2007 מספר העובדים בקרנות הגידור הגיע לשיא של 155 אלף איש, ומאז ירד ל-145 אלף. כ-920 קרנות גידור נסגרו בשנה שעברה, המהווים 12% מהתעשייה.

הנתונים מזירת המאקרו הראו כי המלאים הסיטונאים ירדו בינואר בחודש החמישי ברציפות, אך ירדו פחות משצפו בשוק. זוהי התקופה הממושכת ביותר בה נרשמה התכווצות במלאים מזה 7 שנים, כך דיווח משרד המסחר בארה"ב. המכירות הסיטונאיות נפלו לרמה הנמוכה ביותר של מכירות שנרשמה מזה יותר מ-3 שנים. על פי קצב המכירות הנוכחי ייקח 1.3 חודשים למפיצים להפיץ את הסחורות שבידיהם, זוהי תקופת המלאי הארוכה ביותר שנרשמה מאז ינואר 2002.

הדאו-ג'ונס עלה ב-5.8% ל-6,926.49 נקודת, ה-S&P 500 טיפס ב-6.4% ל-719.60 נקודות, הנאסד"ק קפץ ב-7.1% ל-1,358.28 נקודות, מדד "הפחד" VIX צנח ב-11.1% ל-44.16 נקודות

זירת המאקרו

ב-16:00, שעון ישראל, פורסם נתון המלאים הסיטונאים בארה"ב אשר ירדו בינואר ב-0.7% לעומת צפי לירידה של 1% ובהמשך לירידה של 1.5% בחודש הקודם. המכירות הסיטונאיות נפלו ב-2.9% והסתכמו ב-326.1 מיליארד דולר, הרמה הנמוכה ביותר של מכירות שנרשמה מזה יותר מ-3 שנים.

במסחר בבורסת הסחורות של ניו-יורק, החוזים העתידיים על הנפט למסירה באפריל ננעלו בירידה של 2.9% לרמה של 45.77 דולר לחבית.

מניות בכותרות

מניות המגזר הפיננסי ריכזו עניין על רקע דברי יו"ר ה'פד' ברננקי. נציין כמובן את סיטיגרופ , וולס פארגו , בנק אוף אמריקה , ברקליס,ג'יי פי מורגן , מורגן סטנלי , גולדמן זאקס , אמבא"ק , UBS , ו-MBIA .

בין המניות הנכללות ברשימה השחורה של מודי'ס, הן יצרנית השבבים AMD , קודאק , סבארו, כמו גם יצרניות הרכב ג'נרל מוטורס , פורד מוטורס וקרייזלר.

דאו כימיקלים ורוהם & האסס , בצעד שנועד להמנע ממאבק משפטי, הגיעו אמש להסכם, לפיו דאו תרכוש את רוהם ב-78 דולר למניה.

בנוסף, ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח אמש כי מדווח הוול סטריט ג'ורנל כי ג'ננטק עשויה להימכר לחברת רוש השוויצרית לפי 95 דולר למניה, המשקף לעסקה שווי של כ-46.7 מיליארד דולר.

ענקית הקמעונאות הגדולה בעולם, וול מארט , "זכתה" להורדת המלצה ע"י סיטי ל"החזק" מ"קנייה".

בבית ההשקעות פאלי קפיטל הורידו ההמלצה על מניית דיסני ל"מכירה" מנייטרלי": "התמונה לא מאירה עיניים, הכל משתבש בבת אחת, והצפי הוא על המשך הידרדרות של עסקי פארקי השעשועים". אמרו האנליסטים. בתוך כך, החברה אמרה אמש כי עד 2012, היא מתכנת לקצץ את פליטת הפחמן שלה בחצי, ובסופו של דבר להשיג אפס פליטה ישירה של גזי חממה במשרדיה, במרכזי המסחר, בפארקי השעשועים, ובספינות התענוגות שהיא מפעילה. בנוסף, דיסני הציבה יעד ארוך טווח להפחית לאפס את כמות הפסולת שהיא שולחת למדמנות, שב-2006 עמדה על כ-300 אלף טון, פסולת בנייה ברובה.

טקסס אינסטרומנטס צמצמה אמש, לאחר המסחר, את הטווח בתחזית ההכנסות שלה לרבעון הראשון, והוא עומד כעת על 1.79-2.05 מיליארד דולר. זאת, לעומת 1.62-2.12 מיליארד דולר בתחזיתה הקודמת של החברה. התחזית להפסד למניה עודכנה גם היא, להפסד של 8 סנט עד איזון. זאת, לעומת הפסד של 11 סנט עד רווח של 3 סנט, בתחזית הקודמת.

בעקבות המיזוג הפוטנציאלי בין מרק ושרינג פלאו , השאלה המטרידה כעת את מנוחתם של משקיפים על ענף התעסוקה היא האם ג'ונסון & ג'ונסון תקבל שליטה על תרופת רמיקייד הפופולארית, לטיפול בדלקת פרקים. התרופה משווקת במשותף ע"י שרינג פלאו וג'ונסון & ג'ונסון דרך מיזם משותף.

בנוסף, הרכישה האפשרית מפעילה לחץ על חברות אחרות בענף, דוגמת סאנופי-אוונטיס ואסטרזנקה , להודיע על מגה-מיזוג משל עצמן. ההסכם בין החברות, שהגיע לאחר רכישה של וויית' ע"י פייזר ב-68 מיליארד דולר, תיתן דחיפה ליצרניות תרופות נוספות, החוששות לפספס הזדמנויות. כך אמר ל"בלומברג" דייויד מושקוביץ, אנליסט ב- Caris & Co.

בארונ'ס בוחר 10 מניות שיוכלו להציג ביצועים טובים מהאחרות במהלך 5-10 השנים הקרובות. בין החברות הללו נמצאות חברות האינטרנט וההיי-טק מיקרוסופט , גוגל , eBay ו-EMC וגם חברות כלכלה ישנה כמו קוקה-קולה , ACE Limited , Wynn Resorts ו- WellPoint .

ישראליות מעבר לים

טבע לא תוכל להתחיל במכירת הגירסה הגנרית לתרופה Evista של אלי לילי אותה רצה להשיק בסיכון, לתקופה של לפחות 10 ימים. הדחייה הזמנית ניתנה על רקע פתיחת המשפט על הפרת פטנט בו מאשימה אלי לילי את טבע. מכירות האוויסטה המיועדת לטיפול באוסטאופרוזיס (הידלדלות העצם) הסתכמו בשנת 2008 ב-1.08 מיליארד דולר.

מנכ"ל פרטנר , דוד אבנר, התחייב בפני מאות ממנהלי החברה שלא לבצע פיטורי התייעלות ב-2009. בנאום שנשא אמר אבנר כי "שנת 2009 מסתמנת בעולם כשנת מפנה מגאות כלכלית למיתון עמוק. נכנסנו למיתון כחברה יעילה, ואנו ממשיכים בדרך זו. כמו כן, גם השקנו תוכנית התייעלות חדשה. יחד עם זאת, אני מאמין שהמשאב האנושי הוא מקור כוחנו. לא יהיו פיטורי התייעלות ונעשה מאמץ עליון כדי לשמר את האנשים המצוינים שלנו. החברה איתנה פיננסית ותפעולית וביחד עם האנשים הנפלאים שלה, נצלח את התקופה הקשה".

החברה הישראלית אשר נכללת ברשימה השחורה של מודי'ס היא אלון USA שבשליטת קבוצת אלון של דודי ויסמן.

המשקיעים ממתינים לאלביט מערכות , שתפרסם מחר את תוצאותיה הרבעוניות. אנליסטים צופים גידול של כ-27% רווחי החברה ל-95 סנט למניה. אלביט אמם לא נקבה בזמן פרום הדו"ות, אך על-פי רוב, חברה מדווחת בבוקר.

אורמת טכנולוגיות הוסיפה לבלוט על רקע דו"חות החברה האם, אורמת תעשיות, וכן מטאלינק , שזינקה אתמול בלמעלה מ-54% ואלון USA , שהוסיפה לערכה יותר מ-19%.

אתמול פורסמו הדו"חות הכספיים של לימקו-פידמונט . החברה, הפועלת בתחום של שירותי תחזוקה ושיפוץ לתעופה, היא חברה בת של תאת טכנולוגיות הנסחרת ברשימת הקפיטל מרקט של הנאסד"ק ובתל-אביב. לימקו מסכמת את שנת 2008 עם גידול של 2.5% בהכנסות, אך עם ירידה של 47.8% ברווח הנקי.