לראשונה זה 6 שנים: אינפלציה שלילית בסין; גם תמריצים בסך 585 מיליארד דולר לא מנעו את הצניחה

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] מדד המחירים לצרכן ירד בפברואר ב-1.6% לעומת החודש המקביל אשתקד ; לסקירה יומית של השווקים באסיה

[רוצה לחדור לשוק הסיני? תרשם לניוזלטר עסקים מתעוררים]

כלכלת סין נכנסה בחודש שעבר לדפלציה ברמת הצרכן, לראשונה בתקופה שעולה על שש שנים. שרים בסין הביעו פסימיות לגבי סיכויי הכלכלה להתאושש בטווח הקצר. המדדים המובילים באסיה ננעלו במגמה מעורבת.

בפברואר נפל מדד המחירים לצרכן ב-1.6% לעומת החודש המקביל אשתקד - ירידה שנחזתה במדויק על-ידי 26 אנליסטים שסקרה רויטרס - והתפתחות זו מעניקה לבנק המרכזי של סין חופש פעולה נרחב לבצע קיצוצי ריבית נוספים כדי להמריץ את הכלכלה. מדד המחירים ליצרן רשם גם הוא צניחה, 4.5% - השיעור החד מזה עשור.

מצב קודר

אנליסטים לשוק הסיני בגולדמן זאקס העריכו כי הרגע הנוכחי הוא "עיתוי טבעי" להפחתת ריבית כדי להקל את הנטל הפיננסי של החברות, שנאבקות בירידה בביקוש בחו"ל ובהאטה בשוק הבנייה הסיני. שר המסחר, צ'ן דמינג, וגם שר התעשייה לי יזהונג, שערכו מסיבת עיתונאים משותפת, השתמשו במילה "קודר" כדי לתאר את התחזית המיידית לנתוני הייצוא של סין ולמצבו של מגזר הייצור הסיני.

שר התעשייה יזהונג אמר שהוא שואב עידוד מכך שקצב הירידה בצריכת החשמל היה איטי יותר בחודשים הראשונים של השנה. עם זאת הוא הוסיף כי "מצב התפוקה התעשייתית נותר קודר".

הירידה לעומת אשתקד במדד המחירים לצרכן, שעליה דיווחה לשכת הסטטיסטיקה הלאומית, היתה הראשונה מאז דצמבר 2002. כלכלנים חוששים שאם תוכנית ההמרצה הכלכלית לא תתחיל להשפיע, תורגש החרפה נוספת בתנאים הדפלציוניים.

ממשלת סין כבר הפעילה תוכניות שונות להמרצת המשק בסכום כולל של 4 טריליון יואן (585 מיליארד דולר), אבל כלכלת סין נמצאת בתפוקה עודפת, במקביל לירידה בביקושים, דבר הפוגע ביכולתו של מגזר הייצור להגיע לצמיחה בקרוב.

ממשלת סין העמידה את יעד האינפלציה שלה לשנת 2009 על 4%, תוך הנחה שתוכנית התמריצים תשפיע על הביקושים ותעלה במידת מה את המחירים.

השפעה סטטיסטית

לשכת הסטטיסטיקה הסינית דיווחה שהירידה במדד המחירים לצרכן נבעה בעיקר מבסיס ההשוואה הגבוה: בפברואר 2008 קפץ המדד ב-8.7% לעומת פברואר בשנה הקודמת - רמה שמתקרבת לשיא של 12 שנים. הזינוק ההוא נבע מהאמרה של מחירי המזון, הנפט וחומרי הגלם המיובאים.

לפי הסוקרים של לשכת הסטטיסטיקה, גם אם המחירים בפברואר לא היו משתנים לעומת סוף 2008, ההשפעה הסטטיסטית של שיעור האינפלציה הגבוה אשתקד היתה גורמת לצניחה של 2.5% במדד המחירים לצרכן.