קרן המטבע הבינלאומית: הצמיחה הגלובלית השנה תהיה שלילית - "הביצוע הגרוע ביותר ברוב תקופות חיינו"

יו"ר ה-IMF דומיניק שטראוס-קאהן: "אנחנו לא מדברים רק על הבטחת צמיחה כלכלית, או הכנסות משקי בית - אלא על מניעת האיום של תסיסה אזרחית, ואולי אפילו מלחמה; עלינו להבטיח שקולם של העניים יישמע"

קרן המטבע הבינלאומית (IMF) הזהירה כי ככל הנראה, הכלכלה העולמית תתכווץ השנה, ומנהיגים אפריקניים אמרו כי המשבר הפיננסי יכול למחוק הצלחות סוציו-אקונומיות, שהושגו בעבודה קשה.

הקרן מצפה שהצמיחה הגלובלית השנה תהיה שלילית. היא חוזה קצב צמיחה הנמוך מ-0%. כך אמר דומיניק שטראוס-קאהן, יו"ר ה-IMF, בכנס בטנזניה, והוסיף כי "זהו הביצוע הגרוע ביותר ברוב תקופות חיינו".

"מינוף פיננסי מתמשך של מוסדות פיננסיים בעולם, יחד עם קריסת אמון העסקים ואמון הצרכנים, פוגעים בביקוש ברחבי הגלובוס, בעוד שהמסחר העולמי נופל לקצב מדאיג ומחירי הסחורות נופלים", אמר שטראוס-קאהן.

בעוד שמדינות מתקדמות מתמקדות בבעיות מבית, שטראוס-קאהן קרא לקהילה הבינלאומית לא לשכוח את אפריקה, היכן שהצמיחה האזורית צפויה ליפול בחדות ל-3%, מחצית מקצב הצמיחה בחמש השנים האחרונות. "למרות שהמשבר לא הגיע במהרה לאפריקה, כולנו יודעים שהוא מגיע, ושהשלכותיו יהיו חמורות", הוא אמר. "עלינו להבטיח שקולם של העניים יישמע".

ראש ה-IMF הזהיר כי המשבר יזרוק מיליוני אנשים באפריקה בחזרה לעוני, ומערכות פוליטיות שבריריות יעמדו למבחן. "אנחנו לא מדברים רק על הבטחת צמיחה כלכלית, או הכנסות של משקי בית - אלא מדברים על מניעת האיום של תסיסה אזרחית, ואולי אפילו מלחמה".

נשיא טנזניה אמר כי בהסטוריה העכשווית, המשבר מהווה את האיום הגדול ביותר לאור. "עד כה, קולה של אפריקה בנושא זה לא נשמע". הוא אמר כי פגישת ה-G20, שתתקיים בלונדון ב-2 באפריל, היא הזדמנות להעברת מסר ברור לעולם בדבר חששותיה של אפריקה לגבי המשבר. לדבריו, האתגר הגדול ביותר הוא שמירה על ההישגים ביציבות הכלכלית באפריקה שמדרום לסהרה.

מזכ"ל האו"ם לשעבר, קופי ענאן, אמר כי אפריקה ניצבת בפני צונאמי, והאיום מגיע כשהאזור רק מתחיל להתקדם ולמשוך יותר ויותר השקעות פרטיות, מה שעוזר לפחית את החוב שלו ולבנות דמוקרטיות איתנות יותר. עם זאת, הוא אמר, אפריקה לא יכולה להישען אחורה ולרחם על עצמה, אלא צריכה לעמוד בהתחייבויותיה, והמדינות צריכות לציית לחוק, לכללי השקיפות והאחריותיות.