עוד סטירת לחי לאובמה: מועמד נוסף למשרה בכירה בממשל נאלץ להסיר מועמדותו

צ'רלס פרימאן היה מועמד ליו"ר המועצה למודיעין לאומי, גוף להפקת הערכות מודיעיניות ; הרקע הפעם: עוינות לישראל, קבלת כספים מסעודיה ; פרימן מאשים את השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון ברצח אופי ובירידה לשפל של קלון וחוסר הגינות

מועמד נוסף של הנשיא אובמה למשרה בכירה בממשל נאלץ אמש (ג') להסיר את מועמדותו תחת לחץ ציבורי. הפרישה נחשבת עוד סטירת לחי לנשיא, שנאלץ להתמודד עם קריסת ארבעה מועמדים קודמים למשרות בקבינט על רקע של אי תשלום מיסים. אבל הפעם הרקע הוא שונה: האשמות שהמועמד, צ'רלס (צ'אס) פרימן, מגלה עוינות לישראל ומקבל כספים ממשפחת המלוכה הסעודית.

פרימן, לשעבר שגריר ארה"ב בסעודיה וערביסט בולט בוושינגטון, נבחר ע"י ממשל אובמה לשמש כיו"ר המועצה למודיעין לאומי, גוף להפקת הערכות מודיעיניות עצמאיות. מיד לאחר שנודע על המינוי, החלו ארגונים, מחוקקים וגורמים אחרים, בעיקר רפובליקנים אך גם דמוקרטים, לתת פומבי להתבטאויות של פרימן נגד ישראל וקראו לבית הלבן לבטל את המינוי. לפי ניוזוויק, בין המתלוננים היו יו"ר בית-הנבחרים, ננסי פלוסי, והסנטור הדמוקרטי רבה ההשפעה צ'אק שומר.

זעמה של פלוסי יצא בעיקר על התבטאות של פרימן שממנה עלה כי הוא מצדיק את הטבח שיבצעו שלטונות סין בכיכר טיינמאן בבייג'ינג ב-1989. פלוסי, תומכת חזקה בזכויות האדם בסין, קבלה ישירות באזני אובמה על המינוי.

אמש הודיע פרימן, כי החליט להסיר את מועמדותו מפני שהמועצה לא תוכל תוכל לתפקד כאשר יושב הראש שלה משמש מטרה למה שהוא הגדיר כהתקפות של "עיוותים ספוגי דיבה".

פרימן החליט לרדת מהבמה כמה שעות לאחר שימוע בוועדת השירותים המזויינים של הסנט שדנה במינויו. בשימוע הביע סנטור ג'וזף ליברמן "דאגה מהתבטאויות של פרימן שמהן עולה שהוא נוטה למתוח ביקורת קשה מדי על ישראל ולעומת זאת יש לו הטיה לטובת סין".

פרימן תאר פעם את "האלימות הישראלית נגד הפלשתינים" כמחסום עיקרי לשלום במזה"ת. לעומת זאת, את ההפגנות בטיבט אשתקד, שנראו בארה"ב ובמערב כולו כהתקוממות נגד הכיבוש הסיני, הוא תיאר כ"מהומות על רקע גזעי".

במקביל העלו מבקרי פרימן טענות שקיימים קשרים פיננסיים בין כמה מבני משפחת המלוכה הסעודית לבין המועצה למדיניות מזרח-תיכונית, מכון חשיבה בוושינגטון שפרימן עומד בראשו ושמתח ביקורת קשה על המדיניות האמריקנית החד-צדדית במזה"ת.

דניס בלייר, ראש המודיעין הלאומי, שממונה על כל סוכנויות הביון בארה"ב, פרסם אמש הודעה לקונית שמביעה צער על החלטתו של פרימן לפרוש. בליר היה ידיד וחסיד של פרימן והוא שהמליץ למנותו לתפקיד בכיר בקהיליית המודיעין. בעבר הוא תיאר אותו כאנליסט מבריק ואיקונוקלסטי.

בתגובה מתלהמת ונזעמת שעלתה הערב באתר של וול סטריט ג'רנל, מתנפל פרימן על אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, שאותה הוא רואה, כנראה, כמקור העיקרי של צרותיו, ומותח עליה ביקורת קשה מאוד. בעקיפין, ביקורתו רומזת ל"ליכוד", שאותה הוא מכנה "מפלגה מסוימת במדינה זרה".

"הגעתי למסקנה שברד העיוותים המשמיצים של הרקורד שלי לא ייפסק כאשר אכנס לתפקיד", כותב פרימן. "איני מאמין שמועצת המודיעין הלאומית תוכל לתפקד ביעילות כאשר ראשה נתון להתקפה מתמדת של אנשים חסרי מצפון שיש להם דבקות רגשית בהשקפות של מפלגה מסוימת במדינה זרה... ההשצות שמוטחות בי מראות בבירור שיש שדולה רבת-עוצמה שנחושה בהחלטתה למנוע מתן פומבי לכל השקפה שאינה השקפה שלה על הנעשה במזה"ת,".

"... הטקטיקות של הלובי הישראלי יורדות לשפל הקלון והעדר ההגינות והן כוללות רצח אופי, ציטוטים מגמתיים, עיוות זדוני של הרקורד שלי, פברוק של שקרים והתעלמות מוחלטת מהאמת. מטרת הלובי הזה היא לשלוט בתהליך גיבוש המדיניות באמצעות שימוש בכוח של מעין וטו על מינויים של אנשים שחולקים על ההשקפה המקובלת עליהם", כותב פרימן.

בחוגים רפובליקניים קיבלו בחדווה את פרישת פרימן. "ממשל אובמה שגה שוב בכך שלא הכין את שיעורי הבית שלו לפני שקיבל החלטה למנות מישהו לתפקיד בכיר בעל אופי רגיש מאוד, ורק אחר-כך למד מהעיתונות פרטים מביכים על עברו של האיש", כתב אתמול ציר בית הנבחרים הרפובליקני מארק קרק.