רוצים לעזוב את סלקום? אין בעיה: שלמו ביציאה קנס של 16 אלף שקל

באופן מקומם, החוק מתיר לחברות להטיל קנסות כאוות-נפשן ; מאז כניסתו לתוקף של חוק ניידות המספרים, המאפשר לעבור בין חברות הסלולר מבלי להחליף את מספר הטלפון, חברות הסלולר נועצות ציפורניים בלקוחות שונים

מאז כניסתו לתוקף של חוק ניידות המספרים, שאמור לאפשר ללקוחות של חברות הסלולר לעבור ביניהן מבלי להחליף את מספר הטלפון, נועצות החברות הסלולריות ציפורניים בלקוחות שונים הנתונים בהרהורי נטישה. הטקטיקות המופעלות על הנוטשים מתחילות בשכנוע רך, ובמקרים מסוימים, מתברר, מגיעות לקנסות כבדים - בתקווה שהסכום יצמית את הלקוח לחברה.

באופן מקומם מבחינת הצרכן, החוק מתיר לחברות להטיל קנסות כאוות נפשן. בעלי חשבונות עסקיים מועדים לפורענות עודפת, משום שהחוק מגן - ובאופן חלקי - רק על לקוחות פרטיים: תקופת ההתחייבות שלהם הוגבלה לשנה וחצי, בזמן שהעסקיים מחויבים לשלוש שנים תמימות.

ס', רואת חשבון מנוסה וחברה בכמה דירקטוריונים, הייתה לקוחה עסקית של סלקום בארבע השנים האחרונות והחזיקה שלושה מכשירים. למרות גובה התעריפים, שעליהם התלוננה מדי פעם באוזני המוקדניות, ס' שדרגה את מכשיריה בתחילת אפריל 2008, ובנובמבר היא הועברה, לבקשתה, לתוכנית שהבטיחה לה חיוב מוזל. ואולם, בתחילת פברואר השנה היא החליטה לעבור לפלאפון. זו כמובן חיבקה אותה בחום, והבטיחה לה החזר של 8,000 שקלים אם תידרש לשלם סכום כזה לחברה הנעזבת בעבור המכשירים שרכשה. ס' לא ציפתה שסלקום תקנוס אותה בסכום כפול - 16,662.92 שקלים. את הקנס היא קיבלה תחת הכותרת "הסרת שירות עם התחייבות", ו"החזר בגין הטבה".

בתום חודש של שיחות בירור טלפוניות, היא זכתה לקבל מסמך כתוב. "אין לי בעיה לשלם מחיר מלא עבור המכשירים והחובות הפתוחים, מה שמסתכם בכ-6,000 שקלים", היא טוענת, "אבל למה אני צריכה לשלם עוד עשרת אלפים עבור שימוש שלא אעשה?"

סלקום מסרה בתגובה כי ס' קיבלה את כל המידע במעמד ההתקשרות, "וביקשה לקנות מכשירים מתקדמים שעלותם גבוהה, חתמה על המסמכים, ואף התעקשה על שדרוגים נוספים עוד בטרם סיום ההתחייבות על שדרוגים קודמים. כמקובל בכל חברות הסלולר, במידה והיא מחליטה לסיים את ההתקשרות טרם סיום ההסכם שעליו חתמה, עליה לשלם את עלות המכשירים שנשארים ברשותה וכן את החזר שווי ההטבות שקיבלה בתקופת השימוש".

באורנג' המצב דומה. חשבונו העסקי של איציק לוין חויב שם בטעות ב-2,500 שקלים, ורק אחרי סדרת פניות ותחינות הסכום הוחזר - אך רק חלקית ובשיטת הסלאמי. לוין ביקש דף חשבון ולעזוב. באורנג' ביקשו ממנו 9,636 שקלים על שני המכשירים שלו, אם הוא מעוניין בכך. כשניסה לקבל פירוט מודפס, נענה בשלילה. כשקצה נפשו בסאגה, התייצב במרכז השירות ברחוב יגאל אלון בתל אביב, ובמשך שעתיים ניסה להבין במה חטא. בסופו של דבר התרצה המוקדן והכתיב לו את פירוט החשבון, שבאופן מפתיע ירד ל-7,000 שקלים. לוין עדיין כועס. "הנושא נמצא בבדיקה", נמסר מאורנג', "אנו נמצאים בקשר מול הלקוח ומקווים לתת פתרון לשביעות רצונו".

במשרד התקשורת דווקא מודעים לבעיה ומתכוונים לטפל בה: "נושא גובה הקנסות המוטלים על מנויים שנוטשים חברה במהלך*תקופת התחייבות מצוי על שולחנו של משרד התקשורת, ובכוונתו להתחיל הסדרה שלו במהלך 2009. המשרד גילה כי יש חוסר מידע זמין לגבי גובה הקנסות, ולבעיה יינתן מענה במסגרת הוראות*'גילוי נאות בחשבון הטלפון' שייכנסו לתוקף ב-15 בספטמבר, ושלפיהן תחויב כל חברה להציג*בחשבון מודפס את סכום הקנס שיוטל עליו אם ינטוש אותה בחודש העוקב לתקופת החשבון. אם הקנס כולל החזר בגין*סבסוד מכשיר, יוצג*קנס זה בנפרד. ההוראות יחולו על המגזר הפרטי בלבד. מנוי עסקי יקבל פירוט אחרי הגשת פנייה בכתב".