איך יראה המשבר הכלכלי ברחבי הגלובוס?

ד"ר אשר עידן, מנהל התוכנית לניהול העתיד באונ' ת"א, סבור כי הגורם המבדל שיקבע אם המשבר יהיה חולף או מתמשך קשור גם לגיאוגרפיה, לדמוגרפיה ולתרבות הניהול המקומית

יפן, רוסיה וגרמניה: כרוני-מתמשך

"המשבר הכלכלי במדינות כמו יפן, רוסיה וגרמניה צפוי להיות כרוני-מתמשך ממספר סיבות. תוחלת החיים שם עולה בשעה ששיעור הילודה הולך ויורד עם השנים. כתוצאה מכך נוצר מצב שבו אחוז האוכלוסייה העובדת שמחזיק את אלה שאינם משתתפים בכוח העבודה (קשישים וילדים) הולך ומצטמק משנה לשנה. אם, למשל, נסתובב בקניון גרמני בשנת 2020 נראה שם יותר פיליפיניות שדוחפות עגלות כיסאות גלגלים עם קשישים נכים בתוכם מאשר אמהות צעירות שדוחפות עגלות תינוק. לפחות כרגע לא מסתמן במדינות הללו שינוי במאזן הילודה, ולכן המשבר צפוי להיות שם בעל גוון כרוני. בנוסף לכך, מדובר במדינות ממושטרות מאוד מבחינת תרבות הניהול ולפיכך לא נמצא שם מיזמים חדשניים 'אנרכיסטיים' נועזים כמו פייסבוק, YOU TUBE או גוגל. גם קולם של בני דור ה-Y, שאחראים על הבאת רעיונות 'משוגעים' יותר וחדשניים יותר, לא כל-כך נשמע במדינות הללו. כך קורה שהכלכלה שם צפויה לסטגנציה כרונית".

ארה"ב: מחזורי-חולף

"לעומת זאת, בארה"ב המצב הרבה יותר טוב וסגנון המשבר שם צפוי להיות יותר בכיוון הגלי-מחזורי: גם שם בעיית הילודה ותוחלת החיים קיימת, אבל שם משכילים לייבא אזרחים צעירים היספנים, צהובים ושחורים ששומרים על הפריון בעבודה. גם עלייתו של אובמה מייצגת עולם רב-לאומי עם ביטוי לרעיונות נועזים שעשויים לסייע לכלכלה להתאושש במהירות (אין לי ספק שקבוצות האינטרסים העומדות מאחורי עלייתו של אובמה לשלטון מהווה את התיקון הטכני לשנים הכלכליות הקשות שגישתו השמרנית של בוש חוללה)".

הודו-סין ומדינות אפריקה: מחזורי-חולף

"מנגד, כלכלת הודו-סין (CHINDIA) ממוצבת אפילו טוב יותר יחסית לקצב ההתאוששות של ארה"ב, ושם המשבר הכלכלי הוא בר-חלוף. חרף בעיות הקומוניזם וחברת הקסטות בהודו, אלו הן עדיין מדינות שמאופיינות בעלייה באוכלוסייה העובדת. באופן מפתיע אותו דבר נכון גם בחלק ממדינות אפריקה, כיוון ששם מתרחשת תופעה מעניינת אחרת שמגיעה מכיוון סין ומהחשיבה המתוחכמת של קברניטיה. סין, שהפכה להיות פס הייצור הגלובלי, לוקחת היום עבודות ברבע מחיר בארה"ב ומגלגלת אותן למדינות אפריקניות בעלות של רבע מחיר מאותו רבע, כשבדרך היא נהנית מפערי התיווך. כך, תוך עשור, מיליוני אפריקנים יחליפו את מיליארד הסינים של היום (כאשר מעמדו של הסיני הממוצע היום ילך ויאמיר לרמה דומה של האמריקני של ימינו). במילים אחרות, המשבר באפריקה קל יחסית וחולף ויש מי סבור כי הכלכלה שם נמצאת כבר היום לפני זינוק".

ישראל: בין מחזורי-חולף לכרוני-מתמשך

"אצלנו הנושא מורכב ומושפע ממספר גורמים. באוכלוסיות מסוימות אצלנו (ערבים, חרדים ועיירות פיתוח) המשבר כרוני כבר 50 שנה. יש לנו מיליון חרדים וערבים שפותרים את בעיית הילודה, אבל הבעיה היא שמרביתם לא שותפים לכוח העבודה. מכאן גם עשוי להיגזר הפתרון שלנו להתאוששות: לנסות למצוא דרכים להכניס את המגזרים הללו לשוק העבודה, ללא תקרות זכוכית. בעיה אחרת שלנו מונחת בתרבות הניהולית הממושטרת שאופיינית למוסדות כמו אוניברסיטאות, תעשיית הלואו-טק, המערכת הפיננסית, הסקטור הציבורי ועוד גופים שלא מתגמלים על חדשנות. להוציא 3% מן האוכלוסייה (הגטו המשולש: רעננה-הרצלייה-רמת אביב) לא היו לנו כאן בשנים האחרונות מיזמי היי-טק חדשניים ומסעירים. מאז שנות ה-2000 לא היה לנו WOW היי-טקי גדול כמו מיראביליס ICQ או צ'ק פוינט, ובמידה מסוימת נחנו על זרי הדפנה של השנים הקודמות. לכן, המשבר אצלנו מבחינת אורכו ועומקו ממוצב באמצע: בין ארה"ב ליפן". *