בן אליעזר: נעמוד בלו"ז - גז טבעי יזרום למפרץ חיפה במהלך 2009

עוד אמר כי "אנו מקדמים את המקטע המזרחי שישלים את מערכת הולכת הגז הטבעי של ישראל - במערכת כולה הושקעו ויושקעו כמיליארד דולר בפחות מעשור"

היום (ד') סייר שר התשתיות הלאומיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, בתוואי פרוזדור F בו מתוכנן מעבר צינור הגז הטבעי. סיור זה התבצע לאחר שהושגו הבנות בין החברות תש"ן ונתג"ז בנוגע למעבר צנרת תשתית הגז הטבעי באזור חיפה.

מנהלי החברות הציגו בדיון את האזורים בהם הנחת צנרת הגז מתבצעת בסמוך לקווי תש"ן ואת ההסכמה על הנחת קווים משותפת בפרוזדור F, מצומת וולקן ועד לצומת מעגן הדייג. בפרוזדור יונחו 3 קווי צנרת במקביל - קו גז בקוטר של "24 וכן 2 קווי דלק בקוטר של "18. הקווים יונחו על-ידי נתג"ז, למעט בחציית צומת הטכני, וחברת תש"ן תספק את הצנרת לשני קווי הדלק ותכסה את עלות הנחתם.

הקמת תשתית הגז הטבעי באזור היא מרכיב קריטי להבטחת הגעת הגז הטבעי למפרץ חיפה בלוח הזמנים שקבע בן אליעזר. הגז הטבעי עתיד לשמש כתחליף זול וידידותי לסביבה לדלקים בהם נעשה שימוש בתעשיות בחיפה, ובכך צפוי להביא להפחתה משמעותית בזיהום האוויר ממנו סובלים התושבים באזור חיפה והמפרץ.

בנוסף, בן אליעזר נשא דברים בכנס בינלאומי בנושא מנהרות תשתית רב-מערכתיות, שנערך בטכניון בחיפה: "מנהרות תשתיות הן דבר חשוב והכרחי, וככל שהדבר יהיה תלוי בי, אדאג לקדמן לא רק בחיפה אלא בכל מדינת ישראל. מי כמוכם יודע מה מונח מתחת לכבישי מפרץ חיפה. לצערי, הדבר נוצר מהזנחה רבת שנים של הרשויות במדינת ישראל, בכלל זה של הממשלה. אם לפני שני עשורים ואף לפני כן, היינו מרימים את הכפפה, לא הייתי נדרש לקיים לפני ימים אחדים דיון בנושא.

לא הרחק מכאן חוצה את מפרץ חיפה רחוב משה דיין. ברצועה זו אמורות לעבור תשתיות רבות, בהן חלק מהתשתיות החשובות ביותר למדינת ישראל: צנרת הגז הטבעי למפרץ חיפה, שאמורה לשנות את המציאות מקצה לקצה, וצנרת דלק של חברת תש"ן, שאמורה לשמש את החברה להולכת דלקים לאתר 'קרקעות הצפון'. אני שמח לבשר כי הפתרון שהושג רק לפני ימים אחדים, יאפשר את הנחת תשתיות הגז הטבעי במקום, ולנו יאפשר לעמוד בלוחות הזמנים אליהם התחייבנו, לפיהן גז טבעי יזרום למפרץ חיפה במהלך שנת 2009".

בן אליעזר אמר שמדובר בפרויקט בעל חשיבות אסטרטגית עבור מדינת ישראל, שכן אנו בעיצומה של מהפכת הגז הטבעי, לפיה הדלק הפוסילי הנקי ביותר שיש בנמצא יחליף תוך מספר שנים את הדלקים האחרים והמזהמים, בהם המזוט והסולר, וכן יוריד בצורה משמעותית את השימוש שלנו בפחם.

"אני מודע היטב לתגלית תמר הממוקמת כ-90 ק"מ מכאן והיא ללא ספק תגלית היסטורית, אך לצערי היא לא פותרות את כל בעיות האנרגיה של מדינת ישראל, ועל כן עלינו לבסס את המשק עם מקורות נוספים, בהם האנרגיות המתחדשות ולצערי גם הפחם.

בן אליעזר ציין כי חברת נתג"ז משלימה בימים אלה את המקטע הדרומי עד לאזור מפעלי ים המלח והוא יצטרף למקטע היבשתי - מאשקלון לאשדוד - ולמקטע הימי - מאשדוד לחוף דור דרך ת"א. "בנוסף, בימים אלה אנו מקדמים את המקטע המזרחי, שלמעשה ישלים את מערכת הולכת הגז הטבעי של ישראל. במערכת כולה הושקעו ויושקעו סך הכול כמיליארד דולר בפחות מעשור", הוסיף השר.

עוד אמר כי "ללא ספק, פרויקט הולכת הגז הטבעי הוא אחד מפרויקטי התשתית החשובים של מדינת ישראל ששקול מבחינתי להקמת המוביל הארצי. אל אלה יצטרפו בחודשים הקרובים תשתיות מערכת חלוקה, שיובילו את הגז הטבעי לצרכני הקצה בלחץ נמוך. שני הפרויקטים הראשונים, שבהם כבר נבחרו הזוכים, הם לאזור המכרז ולאזור הנגב. בימים אלה צפוי משרד התשתיות הלאומיות ורשות הגז להתחיל לקדם את ארבעת האזורים הנוספים: דרום, ירושלים, צפון וחיפה, שישלימו את מערכת החלוקה של מדינת ישראל עד שנת 2015".