המחירים באילת מצפצפים על המיתון: בתי-המלון בעיר יתנו הנחות של 30% לעומת פסח שעבר - ועדיין יגבו 20,000 עד 33,500 שקל לשבוע של חופשה משפחתית

פקידי ההזמנות בחלק מבתי-המלון מציעים הנחות מפליגות מיוזמתם ; אנטליה נמחקה ממפת הנופש של הישראלים על אף היותה זולה בעשרות אחוזים: חופשה למשפחה בת 4 נפשות על בסיס הכל כלול תעלה 10,000 שקל ; ביוון כבר כמעט הכל תפוס ; וגם: טבלאות השוואתיות - התעריפים בבתי המלון באילת + התעריפים לנופשונים בחו"ל

מי שעדיין לא קיבל הזמנה לליל הסדר, או שהחליט שהוא מעדיף לחגוג את חג הפסח בבית מלון באילת, ישמח בוודאי לדעת שבחלק ניכר מבתי המלון תעלה לו חופשה כזו פחות מאשר בחג הפסח בשנה שעברה.

יתרה מכך, מבדיקת "גלובס" עולה כי בחלק מבתי המלון פקידי ההזמנות מציעים למתקשרים הנחות מפליגות אפילו ללא בקשה מפורשת, הכול כדי להגדיל כמה שיותר את תפוסת החדרים, עקב קצב הזמנות נמוך מזה שנרשם בתקופה המקבילה אשתקד.

תובנה נוספת: חלק מרשתות בתי המלון מפעילות מערך הזמנות אינטרנטי, באמצעותו ניתן לעיתים לקבל מחירים נמוכים מאלה המוצעים טלפונית במחלקת ההזמנות של בית המלון.

הבדיקה נערכה בסוף השבוע במרכזי ההזמנות של 9 בתי מלון באילת במתכונת לקוח סמוי. בכל המלונות ביקשנו הצעה לחופשה של 7 לילות, החל מערב החג בתאריך 8 באפריל, על בסיס חצי פנסיון, כולל ארוחת ליל הסדר למשפחה, הכוללת שני מבוגרים ושני ילדים בגילאי שנתיים עד 12. כל המחירים שהתקבלו אינם כוללים טיסה לאילת.

כך לדוגמה, במלון רימונים אילת תשלמו עבור שבוע החופש 16,905 שקל, לעומת 23,750 שקל בשנה שעברה (הפרש של כ-30%). במלון הנסיכה הציעו לנו לבלות שם את הפסח בתמורה ל-21,900 שקל, לעומת 27,680 בשנה שעברה (הפרש של כ-20%), ואפילו במלון היוקרה ארמון הרודס נקבו במחיר 26,625 (לעומת 31 אלף בשנה שעברה), אלא שבאותה נשימה הציעה הפקידה להעניק לנו 10% הנחה על הסכום, עובדה שהעמידה את ההצעה על 23,963, הפרש של כ-25% מהשנה שעברה.

גם במלון מג'יק פאלאס של רשת פתאל הציעו לנו מיוזמתם הנחת חברי מועדון, למרות שהתוודינו בפניהם שאיננו, ומעולם לא היינו, חברי מועדון, והוזילו עבורנו את המחיר ב-1,500 שקל.

הוכחה נוספת למצוקת בתי המלון ניתן למצוא בכך שבשונה משנים קודמות, בהן הציעו בתי המלון מחירים מוזלים למקדימים להזמין והעלו משמעותית את המחירים ככל שהתקרב החג, השנה ניתן למצוא בחלק מהמלונות מחירים זהים או זולים מאלה שהוצעו ב"מכירה מוקדמת". בחלק מהמקרים מציעים היום בתי המלון מחירים נמוכים מאלה שהוצעו לפני כחודש.

אולם, כמו תמיד, גם כאן קובעים חוקי הביקוש וההיצע וככל שהתפוסה עולה עולים עימה המחירים, מאחר שהחדרים הרגילים נתפסים ונותרים החדרים היקרים יותר.

כדאי גם לשוטט בין אתרי האינטרנט של בתי המלון השונים. השבוע למשל הציע מלון הילטון מלכת שבא "מכירה קבוצתית" לימי החג במלון במחיר הנמוך בכ-15% ממחיר המחירון.

מי שיבקש להגיע לעיר הדרומית בטיסה, יאלץ להוסיף למחיר החופשה המשפחתית (4 נפשות) עוד כ-1,200-1,400 (תלוי ביום ובשעה), עלות טיסה הלוך וחזור משדה דב. בארקיע ובישראיייר מדווחים, כי ככל שמתקרב החג כך עולה מספר ההזמנות, וכי בימים האחרונים נוספו טיסות.

בנוסף מציעות שתי החברות גם חבילות משולבות של מלון וטיסה. מחירי החבילות משתנים בהתאם לביקושים, אולם בשתי החברות טוענים כי הם מציעים מחירים תחרותיים למחירים שמציעים בתי המלון.

הישראלים מחכים לדקה ה-90

בענף תיירות הפנים מודים שמצב ההזמנות השנה נמוך מזה שהיה אשתקד. רפי בארי, סמנכ"ל השיווק של רשת מלונות דן, מצביע על מיעוט התיירים מחו"ל כסיבה העיקרית למצב שנוצר: "בשנים הקודמות התאפיינה תקופת הפסח באילת בריבוי תיירים מחו"ל, שלא מגיעים השנה, עובדה המשנה את חוקי המשחק. כשמדובר בתיירים, ההזמנות שלהם נערכות הרבה זמן מראש והם שוהים לרוב 7 לילות, כולל ארוחת החג. דפוס ההזמנה של הישראלים שונה, הם מחכים לדקה ה-90 ולרוב מגיעים אחרי ארוחת לילה הסדר.

"מיעוט התיירים הביא לכך שחלק מבתי המלון נותרו עם יותר חדרים ממה שתכננו, ולכן הם מורידים את המחירים ומציעים כל מיני מבצעים. ברשת מלונות דן לדוגמה, מציעים הנחה של כ-10% למחזיקי אמריקן אקספרס וחברי מועדון הנוסע המתמיד של אל על תמורת נקודות".

מנכ"ל רשת מלונות פתאל, גדי פריבר, צופה כי למרות העיכוב בהזמנות, התפוסה תגיע לבסוף לזו שהייתה בשנים הקודמות ותעמוד על כ-90%. "בהחלט מרגישים את אווירת המיתון, הבאה לידי ביטוי בעיקר בעובדה שאנשים לא ממהרים להזמין. לאילת יש השנה יתרון כתוצאה מכך שיעדים כמו טורקיה הפכו ללא רלוונטיים, אבל הישראלים לא כל כך בקלות מוותרים על החופשות שלהם".

ירידה דרמטית במספר היוצאים לחו"ל

ומה קורה בזירת הנופש בחו"ל? כל הנוגעים בדבר מעידים שאנטליה נמחקה לעת עתה לחלוטין ממפת הנופש של הישראלים, למרות שהשוואת מחירים בין נופש באנטליה לבין נופש בישראל מראה, שוב, שאנטליה זולה בעשרות אחוזים.

כך לדוגמה, נופש למשפחה באנטליה במלון 5 כוכבים דה-לוקס, על בסיס הכול כלול, יעלה כ-600 דולר לאדם (בחבילה לזוג הורים ושני ילדים) ובסה"כ כ-10,000 שקל. אפשרות נוספת לבילוי חג מוזל קרוב לאילת ניתן למצוא במלון הילטון טאבה המציע אירוח על בסיס פנסיון לזוג עם שני ילדים ל-7 לילות תמורת 5,460 שקל, אולם כאן חשוב לסייג כי משרד החוץ שוב פרסם השבוע אזהרת מסע קונקרטית לסיני.

לדברי סמנכ"ל השיווק של איסתא, רונן קרסו, השנה תורגש ירידה דרמטית במספר היוצאים לחו"ל בחג: "אם בשנה שעברה העריכו ש-300 אלף ישראלים יצאו לחו"ל, לפי הנתונים כרגע תהיה השנה ירידה של 15%-17% במספר היוצאים. לצערי גם המחירים לא ירדו משמעותית כיוון שלמרות שבדולרים אנחנו משלמים פחות, שער הדולר הפתיע אותנו בשבועות האחרונים כשזינק לעבר ה-4.2 שקל, וקיזז את הירידה במחירים. יש עדיין מקומות פנויים למרבית יעדי הנופשונים, אולם אני לא צופה ירידה משמעותית במחירים".

גם מנהלת השיווק של חברת קשרי תעופה, יעל ורדי, מדווחת כי בחברה מרגישים ירידה בהזמנות. "אנשים מתקשרים לברר אבל לא סוגרים עסקאות, אולם אני מניחה שבימים הקרובים תהיה איזו שהיא עלייה. דווקא ליעדים החלופיים לטורקיה, כמו רודוס ויוון, הייתה היענות ואליהם כמעט שלא ניתן כבר להשיג מקומות".