כלכלת סין: מדיניות, נתונים והתפתחויות ברבעון הראשון של 2009

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] חברת SHENG-BDO ישראל בדו"ח רבעוני על כלכלת סין ; מערך החברות הממשלתיות של סין, המונה כיום 141 חברות, סיים את שנת 2008 עם רווח משולב של 97.2 מיליארד דולר

[רוצה לחדור לשוק הסיני? הרשם לניוזלטר עסקים מתעוררים]

חברת SHENG-BDO ישראל, העוסקת בפיתוח עסקי והשקעות בסין, מפרסמת דו"ח על מדיניות, נתונים והתפתחויות של הכלכלה הסינית במהלך הרבעון הראשון של 2009.

מערך החברות הממשלתיות של סין (SOE), המונה כיום 141 חברות, סיים את שנת 2008 עם רווח משולב של 97.2 מיליארד דולר. רווחי החברות קטנו בשיעור של מעל 30% ביחס לאשתקד, זאת בעיקר בשל החלטות מדיניות שאמץ הממשל וחייבו את החברות (דוגמת תעריפי חשמל ודלק), בשילוב נזקי רעידת האדמה בסצ'ואן וסופות השלג הקשה בחורף הקודם. הוועדה הממונה על החברות הממשלות הודיעה על כוונתה לקדם רפורמה שתפחית את מספר החברות הממשלתיות להיקף של 80-100 עד לסוף שנה זו. בין השנים 2002-2008 צומצם מספרן של החברות הממשלתיות הסיניות ממאתיים

במסגרת המאמצים לצמצם הפערים בין המגזר העירוני והמרחב הכפרי משיק משרד התחבורה הסיני שתי תוכניות פעולה יחודיות:

תוכנית לעידוד הקמת 150,000 במרחב הכפרי, שיאפשרו לתושבים גישה משופרת ובטוחה למוצרי צריכה וייצרו 775,000 מקומות עבודה חדשים.

הקצאת תקציב של כ-3 מיליארד דולר לסבסוד, בהיקף של 13%, של רכישת מוצרי אלקטרוניקה (כולל מחשבים אישיים, מכונות כביסה, טלפונים ניידים ועוד) ע"י תושבי המרחב הכפרי. התוכנית הושקה בשלוש פרובינציות עוד בשנת 2007 והורחבה כעת לרמה הארצית.

מדד מנהלי הרכש בתעשייה נמצא במגמת עליה ורשם בפברואר עליה שלישית ברציפות. מדד פברואר עמד על 45.1, לאחר מדד של 42.2 בינואר ומדד של 41.2 בדצמבר 2008 (לאחר שיא שלילי של 38.8 בנובמבר 2008). הנתון עודנו נמוך אך בסין מקווים כי הוא מסמן את הנתיב בחזרה מעבר לנקודת האיזון של 50 (מדד העולה על 50 משקף מגמת התרחבות).

נתונים שמפרסם המרכז למחקר הכלכלה הכפרית של משרד החקלאות הסיני מעלה כי הכנסות המגזר הכפרי בסין גדלו במהלך שנת 2008 בשיעור של 8% וההכנסה השנתית לנפש בקרב האוכלוסייה הכפרית עמדה על 700$ ארה"ב. יותר ממחצית ההכנסה במגזר זה מגיעה משכר העבודה של 230 מיליון העובדים המהגרים. המשבר הכלכלי, האבטלה התרחבת (על פי נתוני הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה איבדו 10 מיליון עובדים מהגרים את מקום עבודתם בגין המשבר), לצד הירידה במחירי התוצרת החקלאית, יאטו קרוב לוודאי את קצב הגידול בהכנסות המגזר.

תעופה, תחבורה ולוגיסטיקה

ממשלת סין תעמיד תקציב של 730 מיליון דולר כסובסידיה לחקלאים המבקשים לשדרג מרכבים תלת-גלגליים או ו/או משאיות מיושנות לרכב חדש בעל מנוע קטן (עד 1.6 ליטר)

משרד האוצר הסיני הודיע על הכוונה לסבסד רכישת רכבים חוסכי אנרגיה (חשמל, תאי דלק, היברידי) לציי רכב ציבוריים (תחבורה, דואר, סניטציה) ב-13 ערים במדינה, כולל בייג'ינג ושנגחאי, וזאת במטרה לסייע בפיתוח טכנולוגיה 'ירוקה' בתעשיית הרכב הסינית. הממשל המרכזי יממן הפערים בעלויות הרכבים החסכוניים ביחס לרכבים רגילים והממשלים המקומיים יקצו המימון למתקני תחזוקה מתאימים.

יצרנית הרכב האמריקאית GM וחברת FAW הסינית הודיעו כי בכוונתן לשתף פעולה בהקמת מיזם משותף לייצור רכבים מסחריים קלים בסין. GM היא יצרנית הרכב הזרה המובילה בסין ומפעילה מיזמים משותפים עם חברת SAIC ועם חברת Wuling Automobile ואילו FAW מפעילה מיזם משותף עם פולקסוואגן וטויוטה.

חקלאות, איכות סביבה ואנרגיה חלופית

הבצורת שפקדה, בשנה החולפת, את סין פגעה כ-40% משטחי הגידול של החיטה בסין וצפויה להביא לפגיעה משמעותית ביבולי קיץ 2009.

רשויות סין סגרו מפעל כימיקלים בחשד לזיהום אספקת המים ל-1.5 מליו איש במרח המדינה. החברה גרמה לזיהום מאסיבי של מי ברז בעיר YANCHENG, שבמזרח פרובינציית ג'יאנגסו, דבר שאילץ סגירת שניים משלושת מקורות מי הברז לתושבים. אספקת המים שבה לסדרה לאחר 5 שעות בהן לא פעלה, ולא דווחו בעיות בריאותיות מידיות כתוצאה מהזיהום. בעלי המפעל המזהם נעצרו לחקירה. חוקרי המקרה זיהו את המקור המזהם בפנול, המשמש לייצור חומרים דוגמת מטהרי אויר, משחות רפואיות, מוצרי קוסמטיקה וקרם הגנה משמש. בשנים האחרונות, עם צמיחתה המואצת של התעשיה וכניסתן של תעשיות מזהמות, סדרת תאונות תעשייתיות בסדר גודל נרחב נגרמו בסמוך לנהרות מרכזיים ושיבשו את אספקת מי השתיה לערים הגדולות. ע"פ הממשל הסיני, נהרותיה המרכזיים של המדינה, כמו גם אגמים ותעלות, מזוהמים באופן חמור בשל זיהום תעשייתי, חקלאי וביתי, כאשר ישנם עדיין 200 מליון תושבים בכפרים ללא גישה למי שתיה, נכון ל-2008.

אחר

חברת הדלק הסינית צ'יינה נשוניל פטרוליום קורפ (CNPC) תשתף פעולה עם חברת OAO Rosneft הרוסית בהקמת בית זיקוק בעיר Tianjin, בהשקעה של 3 מיליארד דולר. על הקמת הפרויקט סוכם במהלך ביקור פוטין בבייג'ינג, במארס 2006, וכעת פועלות החברות להסדרת כל האישורים הדרושים עד לסוף השנה, כך שבניית הפרויקט תושלם עד 2012.

אילן מאור, מנכ"ל (ישראל)חברת SHENG-BDO העוסקת בפיתוח עסקי והשקעות בסין.