סין מנסה לעצור את הסחף: מציגה תוכנית חדשה לעידוד השקעות זרות

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] התוכנית החדשה תיתן יותר סמכויות לפקידי ממשל מקומיים, והם יורשו לתת אישורים לרכישות שנעשות על-ידי חברות זרות בהיקף של עד 50 מיליון דולר.

[רוצה לדעת איך חודרים לשוק הסיני? הרשם לניוזלטר עסקים מתעוררים]

ארבעה חודשים של ירידות בהיקף ההשקעות הזרות הספיקו לממשלה הסינית, והיא מקדמת כעת תוכנית שאמורה להקל על משקיעים זרים ולמשוך אותם להשקיע במדינה. התוכנית החדשה תיתן יותר סמכויות לפקידי ממשל מקומיים, והם יורשו לתת אישורים לרכישות שנעשות על-ידי חברות זרות בהיקף של עד 50 מיליון דולר.

במקרים בהם ההשקעה נעשית בתעשיות מסוימות שהממשלה רוצה לעודד בהן השקעות זרות, הסכום שהפקידים המקומיים יוכלו לאשר עולה ל-100 מיליון דולר. השקעות זרות שמוגדרות "אסטרטגיות", בחברות סיניות ציבוריות, עדיין דורשות את אישורה של הממשלה המרכזית.

כלכלן בבנק הסיני Industrial Bank, לו ז'נגוויי, העריך השבוע (ה') שהתוכנית תצליח לעזור במשיכת משקיעים זרים לסין. הוא ציין שהמהלך הממשלתי מגיע בעקבות דעיכת זרם ההשקעות - לפי נתון שפורסם לאחרונה בנוגע להשקעות הזרות במדינה, חלה ירידה של 32.6% בחודש ינואר. הנתון אולי גבוה, אבל הוא לא מפתיע, שכן שהוא מגיע על רקע קיצוצים שמנהיגות חברות אמריקניות, יפניות ואירופיות שפועלות בסין, בצל המשבר העולמי. סקר שנערך בקרב אמריקניות זרות שפועלות בסין הראה כי שליש מהחברות מתכננות לדחות השקעות במדינה, ומספר החברות ששמות את סין בראש סדר העדיפויות שלהן כיעד להשקעה, הוא הנמוך ביותר מאז שנת 2004.

ההערכה היא שאם המגמה הזאת תמשיך, לסין יהיה קשה מאוד להשיג את יעד הצמיחה שהציבה הממשלה לשנת 2009, בשיעור של 8%.