נציגים מ-120 מדינות ידונו במניעת משבר מים כלל עולמי; "מחסור במים הוא דלק פוטנציאלי למלחמות ועימותים"

לפי האו"ם, עד 2030, כמחצית מאוכלוסיית העולם תחיה באזורים בהם המחסור במים הוא אקוטי ; מעריך כי כיום, למיליארד בני אדם אין גישה למי שתייה בטוחים

נציגים מ-120 מדינות, מדענים ותועמלנים יתכנסו מחר (ג') באיסטנבול כדי לדון בדרכים למניעת משבר מים כלל עולמי, ולהפחית את המתיחות בין מדינות, שרבות ביניהן על נהרות, אגמים וקרחונים.

לפי האו"ם, עד 2030, כמחצית מאוכלוסיית העולם תחיה באזורים, בהם המחסור במים הוא אקוטי. האו"ם העריך כי כיום, למיליארד בני אדם אין גישה למי שתייה בטוחים.

אוכלוסיית העולם, המונה 6.6 מיליארד איש, צפויה לגדול ב-2.5 מיליארד עד שנת 2050. רוב הגידול יהיה במדינות מתפתחות ומרביתו - באזורים בהם המים מצויים בצמצום ממילא.

"מים אינם נמצאים מספיק על סדר היום הפוליטי", אמר דניאל זימר ממועצת המים העולמית, אחד מהארגונים העומדים מאחורי הפורום באיסטנבול. "אחת המטרות היא לגרום לפוליטיקאים להבין שצריך לשים את המים במקום גבוה יותר בסדר העדיפויות. מדובר ברווחה, יציבות ובריאות אוכלוסייתם".

האו"ם מזהיר כי בעקבות היעדר תשומת לב פוליטית, מאות מיליוני בני אדם לכודים בעוני וחשופים לסכנה של מחלות הקשורות למים. בנוסף, מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, אמר כי מחסור במים הוא "דלק פוטנציאלי למלחמות ועימותים". מחסור במים נחשב לגורם מרכזי לעימות בדארפור, והוא גם סוגייה מרכזית בין ישראל לשכנותיה הערביות.

על סדר יומן של השיחות באיסטנבול נמצאת השאלה כיצד להמנע מתופעות כמו שטפונות קטסטרופליים ובצורות, שהם תוצאה של ההתחממות הגלובלית. וכן, כיצד המשבר הפיננסי העולמי מאיים לפגוע בפרויקטי תשתיות המים בשנים הקרובות.