חברות הדלק מתכוננות למיתון; נערכות לצמצום האשראי ללקוחות

חברות הדלק מעריכות כי עיקר הפיתוח יהיה בתחום חנויות הנוחות ופחות בפתיחת תחנות

אחרי שנתיים של רווחי שיא ופיתוח מואץ של המכירות הקמעונאיות בתחנות, גם במשק הדלק נערכים לתקופה קשה. ארבעת מנכ"לי חברות הדלק הגדולות, פז , דלק , סונול ודור-אלון העריכו אתמול בוועידת האנרגיה הלאומית, כי בשנת 2009 צפויה האטה במכירות הדלקים בתחנות הדלק.

להערכת המנכ"לים, יונה פוגל מפז, אייל לפידות מדלק, תמיר פוליקר מסונול וישראל יניב מדור-אלון, המיתון יפגע גם במכירות מחוץ לתחנה (השוק המוסדי) ובמקביל יחייב את החברות לצמצם את האשראי שהן מעניקות ללקוחות.

לעומת זאת, בקרב המנכ"לים שררה תמימות דעים כי שוק חנויות הנוחות ימשיך לצמוח בשנת 2009 על אף המיתון, אם כי בקצב נמוך יותר. ההחלטה של חברות הדלק לצמצם את האשראי לחלק מהלקוחות באה בין השאר על רקע חשש שחלק מהלקוחות יתקשו לעמוד בהחזרי התשלומים.

לפידות שצפוי בקרוב להתמנות למנכ"ל חברת הביטוח הפניקס ציין בוועידה כי "שנת 2009 תהיה מבחן בתחום האשראי לחברות הדלק ביחס לאובליגו שהן יעניקו ללקוחות וביחס למינוף שיקחו על עצמן". יניב אמר, כי "ככל שיהיה יותר קשה במדינה המצב יהיה גם יותר קשה אצל חברות הדלק. אין ספק שתהיה ירידה בצריכת הדלקים", אמר. *