אירופה סגרה במגמה מעורבת: הדאקס עלה ב-0.2%; RBS טיפסה ב-4%; יוניקרדיט טיפסה ב-19% במילאנו

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] ; מספר הבלתי מועסקים בבריטניה חצה את רף 2 המיליון ושיעור האבטלה עלה ל-6.5% ; ז'אן קלוד טרישה: "תיתכן התאוששות הדרגתית במהלך שנת 2010"

שוקי אירופה נסגרו במגמה מעורבת, כאשר המדד המוביל בגרמניה התחזק לאחר שיו"ר הבנק המרכזי של אירופה (ECB), ז'אן קלוד טרישה, אמר כי תיתכן התאוששות כלכלית בשנת 2010. אסיה סיימה בעליות . לעומתו סגרו הפוטסי הלונדוני והקאק הפריזאי בירידות שערים.

"שנת 2009 תהיה קשה מאד", אמר טרישה בראיון לתחנת הרדיות Europe 1. "יחד עם זאת, קיימת הסכמה נרחבת של רוב הגופים הציבוריים והפרטיים כי תיתכן התאוששות הדרגתית במהלך שנת 2010".

מדד פוטסי של לונדון, סגר בירידות לאחר פרסום נתוני התעסוקה לחודשים נובמבר עד ינואר, לפיהם מספר הבלתי מועסקים בבריטניה חצה את רף 2 המיליון ושיעור האבטלה עלה ל-6.5% - שיעור העלייה החד ביותר מאז 1971.

ניתן לצפות שהפיטורים יתורגמו להוצאות איטיות אשר יכבידו על הצמיחה הכלכלית, דבר שיעמיק את ההאטה הנוכחית. קרן המטבע הבינלאומית צופה שבריטניה תחווה את המיתון העמוק ביותר מקרב מדינות ה-G7, ותהיה האחרונה שתצא מהמשבר הפיננסי העולמי.

הבנק המרכזי של אנגליה (BOE) פירסם את סיכומי ישיבת המדיניות האחרונה שלו שבה מרווין קינג ועמיתיו הציעו שהבנק יפסיק להפחית את הריבית ויתמקד ברכישת אג"ח תאגידיים. כל 9 חברי הועדה המוניטרית הצביעו בעד הפחתת הריבית. ועדת המדיניות המוניטרית התחייבה לרכוש נכסים בסך 75 מיליארד ליש"ט, וציינה שאג"ח קונבנציונליים לטווח בינוני וארוך יהוו את "מרבית" הרכישות בשלושת החודשים הבאים.

"הדבר מצביע על מדיניות פעילה להורדת הריבית לטווח בינוני וארוך, דבר המאותת על לחץ כלפי מטה על הליש"ט בחודשים הקרובים", מעריכים במחלקת המחקר של FXCM ישראל.

בכלל פיננסים מציינים כי שוק ההנפקות אג"ח קונצרניות באירופה רשם את פתיחת השנה הטובה מעולם; יותר מ-100 מיליארד יורו- העלייה בהנפקות אינה נובעת דווקא מתנאים טובים בשוק החוץ בנקאי אלא מחוסר אלטרנטיבה בנקאית לאחר שבנקים רבים הפסיקו כמעט לתת אשראי.

מדד פוטסי 100 ירד בסיום המסחר ב-1.35%, מדד דאקס 30 עלה ב-0.2%, מדד קאק 40 איבד 0.25%, מדד SMI ירד ב-0.63% ומדד מיבטל של איטליה עלה ב-1.7%.

בזירת המטבעות, האירו עולה ב-0.32% ל- 1.3055 דולר והליש"ט מאבדת 1% ל-1.39 דולר.

בזירת המאקרו

מספר דורשי העבודה בבריטניה הגיע ל-2.03 מיליון ושיעור האבטלה עלה ל-6.5%. כך פרסם משרד העבודה של בריטניה. מספר הבלתי מועסקים גדל ב-165 אלף בהשוואה לשלושת החודשים שקדמו לנובמבר, עת עמד שיעור האבטלה על 6%.

ייתכן שהמכירות הקמעונאיות של שוויץ ירדו בינואר אחרי ההתאוששות שנרשמה בנובמבר ל-3.6%, שכן אינדיקטור הצריכה של UBS רשם את הקריאה הגרועה ביותר מזה ארבע שנים.

מניות בכותרות

ענקית הדשנים K+S שכרה את שירותיהם של HSBC וסוסייטה ג'נרל כדי שיעזור לה לגייס 500 מיליון דולר למימון הרכישה האפשרית של חברת קומפס .

יוניקרדיט שואפת להלוות 5.2 מיליארד דולר ממשלת איטליה. קבוצת הבנקאות האיטלקית דיווחה על ירידה של 57% ברווחים - פחות מהתחזיות.

מנכ"ל רויאל בנק אוף סקוטלנד , פיליפ המפטון הודיע כי הבנק הרוויח מפעילות הבנקאות התאגידית מאז תחילת 2009.

מניית UBS הציגה עליות בתקווה כי הפדרל ריזרב יפרסם תוכנית מפורטת לעידוד הצמיחה.

מניית HSBC ריכזה עניין לאחר שגולדמן זאקס העלה את המלצתו לרכישת המניה ל"נייטרלי". הבנק הגדול ביותר באירופה הודיעה כי הפעילות העסקית היתה איתנה בחודש שעבר.

בענף הסחורת, ענקית הכרייה ריו טינטו איבדה גובה בשל הערכות כי הרגולטורים באוסטרליה ימנעו את רכישה על ידי צ'ינלקו הסינית תמורת 19.5 מיליארד דולר.

ישראליות באירופה

כונס הנכסים הרשמי סבור שמייסד אמבלייז , אלי רייפמן, ביצע "מעשה פשיטת רגל" בכך שלמרות שחובו בסך 2 מיליון דולר לחברת ההשקעות הניו-יורקית Rockmore Investment Master אינו שנוי במחלוקת, הוא העדיף לנסות ולפרוע את חובותיו לנושים מאוחרים יותר, ובהם שלי נרקיס לו שעבד את מניותיו באמבלייז.

ליוורמור השקעות השקעות דיווחה לבורסה של לונדון כי נכון ל-17 במארס, קבוצת בריסטול השקעות מחזיקה בכ-12 מיליון ו-378 אלף מניות של ליוורמור, המהוות 4.24% מהמניות המונפקות של החברה.

Eurocom השקעות דיווחה לבורסה של לונדון כי נכון ל-17 למארס היא מחזיקה בכ-7 מיליון ו-149 אלף מניות של פילת מדיה , המהוות 12.12% מסך כל המניות של החברה.

מירלנד פיתוח , המרכזת את פעילות הנדל"ן ברוסיה של חברות הנדל"ן מבני תעשיה, החברה הכלכלית לירושלים ודרבן השקעות שבשליטת אליעזר פישמן, פרסמה את תוצאות הפעילות העסקית לשנת 2008. מהדו"ח השנתי של מירלנד פיתוח עולה כי החברה עברה להפסד לפני מס של 103.8 מיליון דולר ב-2008, לעומת רווח של 70.3 מיליון דולר ב-2007, וזאת בעיקר לאור ירידת ערך הנדל"ן ברוסיה, וחולשתו של הרובל הרוסי כנגד הדולר. ההפסד הנקי (לאחר מס) הסתכם ב-104.8 מיליון דולר. הכנסות מירלנד הגיעו ל-20.36 מיליון דולר.

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"