מודי כידון: לשקול את המשך כהונתו של מנשה סמירה כמנכ"ל הרשות השנייה

באיגוד חברות הפרסום זועמים על פגישה שקיים סמירה עם נציגים מ"הארץ" ו"ידיעות אחרונות" בנושא עמלות היתר, על אף שלסמירה ולרשות השנייה אין כל סמכות בכל הנוגע לעיתונות

איגוד חברות הפרסום מבקש לשקול את המשך תפקודו של מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, אם יתברר כי נפגש עם בכירים בעיתונות כדי לדון בנושא עמלות היתר. מדובר בפגישה שנערכה כביכול בין מו"ל "הארץ", עמוס שוקן, והמשנה למנכ"ל "ידיעות אחרונות", ינון אנגל.

במכתב ששלח מודי כידון, יו"ר איגוד חברות הפרסום, לנורית דאבוש, יו"ר מועצת הרשות השנייה, הוא טוען כי "פגישה מעין זאת, בה דנו ברגולציה הצפויה שתעסוק בנושא עמלות הפרסום, ואשר אמורה להשפיע גם על העיתונים - היא לטעמנו לא חוקית, לא ראויה ומהווה הפרה של כללי החוק שמיועדים למנוע פגיעה בתחרות".

לפי כידון, "תמוה עוד יותר שמנכ"ל הרשות השנייה דן בשיתוף-פעולה עם גורמים המתחרים בשוק הפרסום, שמטרתם לפגוע בהכנסות זכייניות ערוץ 2. אם פגישה כזו אכן התקיימה, קיים פגם בסיסי בהתנהגותו של מנכ"ל הרשות, ואת נדרשת בזה להעלות את הנושא לדיון מיידי בטרם נאלץ לנקוט בכל צעד אחר. הרשות נדרשת לקרוא לו לסדר, ולשקול את המשך תפקודו כמנכ"ל הרשות".

מאחורי הקלעים טוענים בענף כי העיתונים, שנפגעו מהתחזקותה של הטלוויזיה בישראל, ניסו להשפיע באמצעות סמירה - שהיה חבר בוועדת מרדכי - על העמלות בטלוויזיה, וליצור מצב בו סמירה ישפיע על הוועדה להגביל את עמלות היתר, ולחסוך את המלחמה על מיתון העמלות בתחומם.

מאידך יש הטוענים כי מדובר בספין תקשורתי, שקשור בין היתר במערכת היחסים הלא מזהירה שבין "מעריב" ו"הארץ", שהרי בפועל - לסמירה אין שום סמכות בכל הנוגע לעיתונים או לעיתונות.

מזכיינית ערוץ 2 קשת נמסר בתגובה: "קשת מצפה להבהרות לנאמר בידיעה, אך כבר הביעה את דעתה בעד שקיפות בתחום העמלות ונגד המעורבות המסוכנת של הרגולטור והרשות השנייה".

יוחנן צנגן, מנכ"ל רשת, מסר: "זה מאוד תמוה, בהגדרה הכי צנועה, אם אכן נערכה פגישה שכזו. אני חושב שזה לא מתפקידיו של מנכ"ל הרשות השנייה לעסוק בנושאים מסחריים, ובוודאי שלא לדבר על זה עם המתחרים הכי גדולים של הטלוויזיה המסחרית. לא ביקשנו התערבות, ואנו לא זקוקים להתערבות הזו".

מטעמו של סמירה נמסר במכתב לכידון: "צר לי על כך שבחרת להתלהם על סמך שמועות. פגישותי היו וימשיכו להתקיים לשם לימודי התחום והרחבת הדעת.... האינטרס הציבורי ימשיך להיות לנגד עיניי... הטלת דופי וספק בכשרותם של בעלי תפקידים ציבוריים ראוי שתהיה זהירה ומהוססת. לנוכח מכתבך בכוונתי לשקול המשך צעדיי...". בסיום מכתבו קורא סמירה לכידון למשוך את מכתבו.

מי שיחליט זה משרד התקשורת / פרשנות

האם לסמירה יש אפשרות לעשות מהלך כולל בנושא העמלות? בנושא העמלות בעיתונות אין לו השפעה, ובכל הקשור לטלוויזיה - הרשות השנייה כבר אמרה את דברה, וקיבלה את רוב המלצות דו"ח שטרום. עתה הכדור נמצא בידיים של משרד התקשורת, שצריך להחליט אם לשנות את התקנות הקיימות או לא.

יש להניח כי זכייניות הטלוויזיה לא באמת הצטערו על העיסוק בנושא העמלות, והרשות השנייה במובן מסוים אף עזרה להן כשביקשה את דו"ח שטרום. אף אחד במדיה אינו אוהב את עמלות היתר, במיוחד בתקופה הנוכחית. אבל קיים שוני מהותי בין הטלוויזיה לעיתונות: העיתונות איננה מקבלת זיכיון מאיש וממילא גם אינה משלמת עבורו, ולכן אין מי שמפקח עליה. לרשות השנייה אולי מותר לנסות לבדוק את כל הזכייניות, אך לעיתונים עצמם יש בעיה לעשות מהלך משותף רחב.

הפגישה עם סמירה עשתה כותרות, ובכך העיתונות טובה. אבל אם העיתונות רוצה שמישהו אחר יוציא עבורה את הערמונים מהאש ויילחם בעמלות היתר, היא תגלה בסוף את מה שכבר גילו בטלוויזיה: בעמלות היתר יכול לטפל מהשורש רק גוף אחד - המדיה עצמה.