בדיקת "גלובס": איך אפשר ללכת עם המשפחה למשחק כדורגל בלי להתרושש?

לפני סיום עונת הכדורגל - "גלובס" בדק איך יכולים ילדים, בני-נוער וחיילים להגיע למשחקים מבלי לדאוג לעלות הכרטיס, שעשויה להגיע ל-120 שקל למשחק - ולמה רק קבוצות מעטות מוזילות באופן גורף את מחירי הכרטיסים

בפורום אוהדי הפועל תל-אביב הופץ לפני כשבועיים סקר מאולתר הבודק איזה משחק מתכוונים האוהדים לפקוד: מול בית"ר ירושלים או מול מכבי חיפה. הסיבה לסקר, מסביר אוהד צעיר, היא כלכלית: "אנחנו לא יכולים לעמוד במחירי הכרטיסים - כ-100 שקל בכל פעם, ולכן נאלץ 'לחלק' את כוחות האוהדים בין המשחקים". לשאלה מדוע אינו רוכש כרטיס מוזל בתוקף היותו בן 15, משיב האוהד בגיחוך מהול בצער - "הכרטיסים האלה הם פיקציה, אני לא זוכר מתי הצלחתי לקנות כרטיס בחצי מחיר - מה שאני אמור לשלם בפועל".

והאוהד הצעיר לא לבד. אב לבני 5 ו-7 שנדבקו ב"חיידק" המשחק, מספר שנאלץ להגביל את ביקוריו במגרשי הכדורגל. "עם כל הרצון לקרב את ילדיי לספורט ולהפוך אותם לאוהדי העתיד - בעלות של כ-300 שקל לשלושתנו - לא נוכל לאמץ את המנהג הזה". גם הוא לא "בונה" על כרטיסים לילדים שלטענתו כלל לא מוצעים בקופת המגרש, אלא על-ידי ספסרים המוכרים את הכרטיס המוזל במחיר מלא.

אמיר לובין, יו"ר הפועל תל-אביב, מזדהה עם תחושות האוהדים ומודע לכך שכרטיסי הנוער (לילדים, בני נוער וחיילים) "נעלמים" מהר מדי, ולא בהכרח על-ידי הקהל אליו הם מיועדים. "אנחנו שוקלים להתנות את מכירת הכרטיסים המוזלים בהצגת תעודה מזהה, אלא שיש בעייתיות משום שמעט הכרטיסים שניתן להשיג במכירה המוקדמת, נמכרים באינטרנט". ולכך נוסיף שעל המחיר המוזל, הרוכשים טלפונית או באינטרנט ישלמו 15 שקל עמלה על כל רכישה עבור משרד הכרטיסים (במקרה הזה, "לאן"). אגב, עמלת המכירה במשרד "גרבר", המשווק את משחקי מכבי וב"בימות", המשווק את משחקי בית"ר ירושלים, היא כ-10 שקלים. נדגיש, כי ברכישה פיזית במשרד - אין גבייה של עמלה מעבר למחיר הכרטיס.

אבי מסינג, בעל משרד הכרטיסים "לאן", המשווק כרטיסים למשחקי כדורגל, מאשר כי כרטיסי הנוער הם הראשונים להימכר וכי מכירתם מוגבלת ל-1-2 יח', אולם מדגיש כי ההיצע קטן מהביקוש רק במשחקים הנערכים בין ארבע הקבוצות הגדולות בליגה "מעבר לכך אין שוב בעיה להשיג כרטיסים מוזלים גם בקופות".

את מחירי הכרטיסים, קובעות הקבוצות. כרטיס רגיל למשחק כדורגל בליגת-העל עולה כ-80-100 שקל, כך שתיאורטית כרטיס נוער יעלה 40-50 שקל. לדברי גילי לבנוני, דובר ההתאחדות לכדורגל, ההתאחדות מתירה ומעודדת את כל הקבוצות, להוזיל את מחירי הכרטיסים למבוגרים ולהשוותם לתעריפים המוזלים.

בכל מקרה, התקנות קובעות כי 20% מכלל הכרטיסים יוקצו לטובת כרטיסים לילד/נוער/חייל. "בעבר נדרשו הקבוצות להפריש רק 15% מהכרטיסים שנותרו (ללא מנויים), כך שכיום הכמות גדולה מבעבר", מסביר לבנוני. במשחקי חוץ, הכרטיסים הללו עומדים על מאות בודדות כאשר הקבוצה המארחת מפרישה לקבוצה היריבה 10% מכלל המושבים באצטדיון - 20% מתוכם לטובת כרטיסי נוער. האם כל הקבוצות מקפידות על ההנחיות? "יש שמקפידות ויש שמקלות" אומר מסינג.

45 שקל לכל אוהד

הקבוצות מודעות למשמעות הצעירים ביציע ולדעת הקהל של האוהדים המתוסכלים. במכבי חיפה מצהירים כי "אף חייל לא יישאר מחוץ למגרש" וכרטיסים מוזלים רזרביים נשמרים בכל משחק, זאת לצד 1,500 כרטיסים המוצעים דרך קבע ב-40 שקל.

המודל של כרטיס מוזל, ב-45 שקל לכלל האוהדים, מיושם בהצלחה בבני-יהודה תל-אביב זו העונה השנייה ברציפות. בעונה הקודמת ההתאחדות לכדורגל הפעילה את פיילוט הכרטיסים המוזלים לכלל האוהדים, בשיתוף עם בני-יהודה - ומחיר כל כרטיס עמד על 40 שקל. הפיילוט זכה להצלחה, ולראייה נמשך ביוזמת הקבוצה גם העונה. קבוצה נוספת שאימצה את המודל, באופן חלקי, בעונה הנוכחית היא מ.ס. אשדוד, שקבעה כי עקרונית מחיר כרטיס לאוהדיה יעמוד על 40 שקל, והותירה מחיר מלא לאוהדי הקבוצה האורחת.

"בימות" מציעה לאוהדי בית"ר ירושלים לקבל עדכון סלולרי עם פתיחת מכירת הכרטיסים (2 שקלים להודעה) - גם כדי להספיק לרכוש כרטיס נוער, ובמכבי נתניה מתנים את רכישת הכרטיסים בתעריפים המיוחדים בהצגת תעודה בעת הרכישה.

במכבי תל-אביב, משאירים את מכירת כרטיסי הנוער בידי הקבוצה, כאשר כל הכרטיסים האלה מועברים ממשרד הכרטיסים למכירה המתקיימת במגרש האימונים של הקבוצה - לטובת פיקוח על המכירה. אגב, יש אוהדים המתמרמרים כי השיטה הזו משאירה את הכרטיסים בקרב "מקורבים".

מכיוון שכרטיסים רבים (בעיקר למשחקי חוץ) נמכרים באינטרנט, מה שמקשה על הוכחת זכאות הרוכש להנחה, הסדרנים במגרש הם שאמורים לאמת את גיל האוהד. "יש מגרשים בהם אין בעיה להיכנס עם כרטיס מוזל, הלחץ של האוהדים בכניסה לא מאפשר בקרה על הכרטיסים", מסביר אוהד ותיק.

כרטיסים אלקטרוניים במשחקי הבית של מכבי חיפה, אמורים להקל על הסדרנים את מלאכת זיהוי: צ'יפ אלקטרוני מתריע על סוג הכרטיס ולפיכך על תעודה שיש להציג. איתמר ציזיק, מנכ"ל מכבי חיפה וחבר בהנהלת EPA (ארגון הכדורגל האירופי), מספר שבכל משחק 100-150 אוהדים בוגרים "נתפסים" עם כרטיס ילד. "הכרטיס מוחרם וכדי להיכנס למגרש עליהם לשלם מחיר מלא".

מאוהדים מתוסכלים שמענו על דרך בלתי-לגיטימית המאפשרת ליהנות מהנחת חייל: "לפני השחרור, נשפטים על אובדן חוגר, משלמים קנס של כמה עשרות שקלים, וממשיכים להחזיק בחוגר - הכול לטובת הנחה בכדורגל".

פתרונות יצירתיים - חבל שלא אצל כולם

עידוד הקהל הצעיר לפקוד את מגרשי הכדורגל משמעו טיפוח אוהדי העתיד. לצד העובדה שחווית המשחק "לייב" מול השידור הטלוויזיוני שונה לעין ערוך, מדובר במהלך חברתי-ספורטיבי בעל ערך. לבנוני מפציר בקבוצות, הגדולות בעיקר, לאמץ את הרעיון המיושם זו השנה השנייה בבני-יהודה תל-אביב לפיו כאמור, כל הכרטיסים, לכל המשחקים נמכרים ב-45 שקל. "לא רק שההכנסה של הקבוצה עלתה ב-20%, אלא שגם כמות האוהדים במגרש הוכפלה, ואף התעדנה - הודות לנשים ולילדים שהצטרפו לקהל - מה שבאופן ישיר תרם להכתרת הקהל של הקבוצה כ'קהל ההוגן והמצטיין בליגה'". במיזם מהעונה הקודמת, ההסכם של ההתאחדות ובני-יהודה קבע שההתאחדות תשלים לקבוצה, הכנסה מינימלית של 1.5 מיליון שקל ממכירת כרטיסים. האוהדים הצביעו ברגליים, והכנסות הקבוצה עלו על הסכום שנקבע.

משה דמאיו, מנכ"ל בני-יהודה, אומר כי למחיר הכרטיס אמנם השפעה מרכזית בשיקולי האוהד להגיע למגרש, אולם יש עוד גורמים: "לאטרקטיביות הקבוצה בליגה יש השפעה ישירה על כמות האוהדים ובנוסף, הקהל הישראלי חשוף למה שמקבל האוהד בחו"ל - ממתקנים נוחים הכוללים חניה וישיבה נוחה במגרש ועד רמת משחק. חלק מהאצטדיונים בארץ נותנים כיום מענה הולם גם לכרטיס במחיר של 90-100 שקל, אולם בבני יהודה החלטנו על מחיר שהוא שווה לכל נפש".

האם המדיניות הזו תמשיך גם בעונה הבאה? "לפני פתיחת העונה נחליט אם להמשיך עם המדיניות הזו. עדיין לא קיבלנו את מדדי ההצלחה של המחיר ביחס לכמות האוהדים בעונה הנוכחית". גם מסינג קורא לקבוצות לקחת דוגמה מבני יהודה לא רק במובן המחווה לקהל, אלא כתועלת מוכחת לקבוצה. "מדובר במודל עסקי שפשוט עובד - יותר קהל משמעו גידול בפופולריות של הקבוצה ועימה הספונסרים, והפרסומים במגרש", מוסיף לבנוני. ומשום שמדובר בשורה תחתונה בתועלת כלכלית, לבנוני מסייג ואומר: "אני יכול להבין את הקבוצות הגדולות שממילא ממלאות אצטדיונים גם במחיר הגבוה - במגרשים אלה גם ההוצאות לכל משחק גבוהות בהרבה". שלא לייחוס אומר בכיר בקבוצת כדורגל גדולה: "עם כל הרצון לעודד ילדים להגיע למגרשים, יש גבול למה שהקבוצה תהיה מוכנה לספוג".

במכבי חיפה מתייחסים למכירת כרטיסים מוזלים גם כצו השעה בעת ההאטה הכלכלית: החל מהעונה הנוכחית, שני שערים (9 ו-10), המכילים כ-1,500 מושבים, מוגדרים כיציעים מוזלים (למשפחות ובכלל) ובהם מחיר הכרטיס הוא 40 שקל.

נוכל אולי להתנחם בתעריפי המשחקים בליגות האירופאיות. שם, אין באופן קבוע תעריף מוזל, והדבר משתנה בין קבוצה לקבוצה ובין משחק למשחק. "משחק באירופה מגיע ל-100-120 אירו, בקנייה ישירה ללא תיווך סוכן", אומר צ'יזיק, "ומרבית מהמושבים באצטדיון ממילא משוריינים לבעלי המנויים". ומה לגבי כרטיסים מוזלים? "במשחקים פחות פופולריים ניתן למצוא כרטיס גם ב-5 אירו אבל זה מחזה נדיר". יש לציין, כי בגרמניה דווקא מוכרים כרטיסים רבים ב-5 עד 10 אירו כדי למלא את האצטדיונים.

כשהמחירים זולים הילדים באים

"בשונה ממופע תרבות, במשחק כדורגל קיימת הוצאה אדירה על שיטור וסדרנות", אומר לבנוני. לשם ההמחשה הוא מסביר כי במשחק כדורגל בו אירחה הנבחרת הצעירה את נבחרת איטליה, התמלא אצטדיון בלומפילד ב-15 אלף צופים הודות למחיר הסמלי שקבעה ההתאחדות למשחק זה - 10 שקלים (שבאופן אירוני תפחו ל-25 שקל לאחר תוספת עמלה משרד הכרטיסים). "ההתאחדות ספגה הפסד של קרוב למיליון שקל - אולם זכינו לקרב את הקהל הצעיר למגרשים", אומר לבנוני. וכשהמחיר הנמוך הילדים באים: במשחק אחר של הנבחרת מול חוף השנהב, מתוך 27 אלף אוהדים שהגיעו לעודד את הנבחרת במחיר סמלי - שליש היו ילדים.

במשחק הקרוב של נבחרת ישראל מול יוון, הילדים כנראה יישארו בבית, שכן הכרטיסים נמכרים בתעריף מלא: 80-125 שקל (למקומות מסומנים). כרטיסים מוזלים נמכרים ב-40 שקל ליציעים מסוימים. "כ-1,000 שוטרים יאבטחו את המשחק, כך שהפעם לא נוכל לאפשר כרטיסים במחיר סמלי", מסביר לבנוני. בכל הקבוצות ביקשו להבהיר עד כמה המודעות לקהל הילדים גבוהה. "500 ילדים ממפעלי חינוך בארץ מתארחים במשחקים על חשבון הקבוצה", אומר לובין. גם צ'יזיק, מבקש להדגיש כי מכבי חיפה מארחת מאות ילדים, מהם גם שחקני העתיד מביה"ס לכדורגל של הקבוצה.

אם אין כרטיסים מוזלים - ריכשו מנוי

המנויים המוזלים זולים בכ-50% מהמחיר הרגיל, ואינם מוצעים בכמות מוגבלת.

הצצה לעמיתנו באירופה מגלה כי מרבית המושבים באצטדיוני הקבוצות הגדולות שמורים למנויים (כולל רשימות המתנה של שנים). "כשמתקני הקבוצות והמשחקים בארץ יהיו ברמה של הליגות הנמוכות באנגליה, תהיה הצדקה למנויים, גם במחירים הגבוהים. עז אז נסתפק במה שיש", אומר בכיר מליגת-העל.

מנוי בתחילת העונה המוצע בתעריף מיוחד לילדים, נוער חיילים ועוד, הוא הפתרון שהציעו כל המרואיינים לאוהדים הצעירים. לדברי מסינג, המנויים המוזלים, בוואריאציות השונות (הורה וילד, הורה ושני ילדים, נשים סטודנטים ועוד), זולים בכ-50% מהמחיר הרגיל, ואינם מוצעים בכמות מוגבלת. "לצד הנוחות וחוסר הדאגה בעיקר לכרטיסי נוער בכל משחק, מדובר בעסקה משתלמת", הוא אומר.

לתעריפים המיוחדים נוסיף את ההנחות שניתן להשיג בקלות למדי, דרך מוסדות וארגונים ("חבר", התאחדות המורים, חברת חשמל ועוד), כך שמחיר המנוי המכיל כ-15 משחקים, בחישוב פר משחק, מתגלה כמשתלם - למקפידים להגיע לאצטדיון.

הביקושים למנויים תלויים בהצלחות הקבוצה וכוללים בעונה הנוכחית לדוגמה 4,500 מנויים למכבי חיפה (מתוך 14 אלף מקומות באצטדיון), כ-7,000 למכבי תל-אביב (מקומות באיצטדיון) ו-6,500 שקל ליריבה האדומה (מתוך 15 אלף מקומות באצטדיון הביתי). הצצה לקבוצות בחו"ל מגלה שיעורי מנויים גבוהים בהרבה. "ברצלונה למשל נאלצת להגביל את מספר המנויים כדי להשאיר כרטיסים לאוהדים מחו"ל, ובאנגליה לקבוצות הגדולות רשימת המתנה משתרכת למנויים לעונות העתידיות", מסביר ציזיק.

ואכן, מבחינת הקבוצות, האידיאל הוא למכור כמה שיותר מנויים בתחילת העונה - אבל גם בסיומה. לקראת סיום הליגה, חלק מהקבוצות מציעות מנוי למשחקים הנותרים. מנויים כאלה אופייניים לליגות דרמטיות, כמו הליגה הנוכחית. במכבי חיפה מנוי "מאני-טיים" מוזל נמכר ב-225 שקל ל-6 משחקי הבית שנותרו (כ-38 שקל למשחק).