"על רשות ההגבלים בישראל לשים דגש על עסקאות המגדילות חסמים לכניסת מתחרים"

כך טוען עו"ד דיוויד שוורץ, מומחה להגבלים עסקיים ואורח ועדת הגבלים עסקיים בלשכת עורכי הדין ; עו"ד איתן אפשטיין: "יש להגמיש את הכללים ולאפשר מכירתה של חברה כושלת גם לגופים מתחרים"

"רשויות תחרות צריכות להתמקד בהענשת התנהגות לא תחרותית ובמניעת עסקאות לא תחרותיות, ולא בנסיון להסדיר את השוק או ברגולציה מסחרית". כך טוען עו"ד דיוויד שוורץ, מומחה להגבלים עסקיים, ושותף במשרד עוה"ד האמריקני, ווכטל ליפטון, שהיה באחרונה אורח ועדת הגבלים עסקיים בלשכת עורכי הדין.

לטענת שוורץ, על רשות ההגבלים העסקיים בישראל, לשים דגש על עיסקאות המגדילות חסמים לכניסת מתחרים. לדבריו, "גודלה הקטן של הכלכלה הישראלית, שימש בעבר כצידוק לאפשר תחרות יותר אגרסיבית מאשר במדינות אחרות, או כצידוק לאישור עסקאות שהתירו נתחי שוק משמעותיים לשחקנים מסויימים. זו טעות, שכן חוקי התחרות צריכים להיאכף כדי לשמור ולהגביר תחרות בלי קשר לגודל השוק. לצורך כך, יש חשיבות גדולה להסרת חסמים של כניסת ויציאת חברות.

בהתייחסו למשבר הפיננסי בארה"ב, אמר שוורץ, כי המשבר חייב את רשויות ההגבלים העסקיים שם לבחון במהירות רכישת מספר רב של חברות שהתמוטטו כלכלית, בידי חברות מתחרות מאותו תחום. לדבריו, על אף המשבר, מיזוגים אלה לא היו פטורים מקבלת אישור רשות ההגבלים; יחד עם זאת, בחינת המיזוגים והשפעתם על התחרות בשוק נעשתה בגמישות שלקחה בחשבון את מאפייני המשבר.

לדברי עו"ד איתן אפשטיין, מומחה בהגבלים עסקיים, מחנק האשראי שעוד צפוי להחריף בתקופה הקרובה, עלול להביא חברות רבות לקשיים כלכליים. בד בבד, חברות אלה מתקשות לאתר רוכשים שאינם מתחום עיסוקן. לדבריו, "החברה הכושלת נדרשת כיום להוכיח כי נקטה בכל האמצעים למצוא רוכש שאינו מתחרה; ספק, אם דרישה זו מתחשבת במציאות החדשה. אם ברור כי החברה הכושלת לא תוכל להמשיך ולהוות גורם משמעותי בתחרות בענף מסויים, יש להגמיש את הכללים ולאפשר את מכירתה גם לגופים מתחרים".