שלמה מעוז: "הגיוס בארה"ב לא משרת את המשק הישראלי - הוא יפגע במשקי הבית ובצמיחה"

גלובס tvהכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה: "בסופו של דבר מי שנפגע זה גב' כהן מחדרה וחבל מאוד שלא מנפיקים; אם רוצים להנפיק לישראלים אפשר להנפיק בישראל, חבל לעשות את כל הסיבוב"

שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה, אומר היום ל"גלובס TV" על מהלך הגיוס הגדול שממשלת ישראל עשתה אתמול (ד') בארה"ב: "אני חושב שהגיוס הזה יקר, לא צריכים להתלהב ממנו. 262 נק' בסיס מעל הריבית האמריקאית זה ריבית מאוד מאוד גבוהה. המרווחים הם גבוהים יחסית למצבה של ישראל ואני חושב שזה לא היה הזמן כרגע לגייס כסף בחו"ל, היה מקום דווקא לגייס את הכסף בארץ".

האם הגיוס בצורה הזאת משרת את המשק הישראלי?

"הגיוס הזה בעצם לא משרת את המשק הישראלי והוא יפגע במשקי הבית והוא יפגע גם בצמיחה", סבור מעוז. "כרגע בנק ישראל נמצא עם ריבית של 0.75% זאת אומרת שאנשים מקבלים עבור הפקדונות שלהם בבנקים כמעט אפס קרוב לאפס - ההכנסה שלהם משירותי הון היא כמעט אפסית. גם בטווח הארוך יותר בנק ישראל יתערב ויקנה אג"ח והתשואות שם מאוד מאוד נמוכות והגיוס בחו"ל. האוצר משאיר את האג"ח לכאורה נמוכות לטווח ארוך ולכן ההכנסות של כלל הציבור מההון יימצאו ונמצאים בירידה".

"אם התקופה הזאת של תשואות נמוכות לאורך זמן יישארו, ההכנסה של האנשים, הרנטה של האנשים, של ציבור המשקיעים, דרך קרנות הנאמנות קופות הגמל או בבנקים וכו', היא תהיה מאוד מאוד נמוכה. ואם זה נשאר לטווח ארוך הצריכה הפרטית דווקא יורדת ודווקא מעמיקה את המיתון בישראל".

"לדעתי כרגע התשואות בישראל יחסית די נמוכות. צמודי המדד עם תשואה מאוד מאוד נמוכה ולכן דווקא היה מקום לגייס את הכסף בארץ ולא בחו"ל, כי גיוס בחו"ל כרגע שאני לא יודע מה יילד יום, יש לנו זעזועים בעולם, התנודתיות והשוני מיום ליום הולכים וגדלים, בעצם אני חושף את המשק הישראלי לשינויים בשער החליפין בצורה שאיננה בעצם מתקבלת על הדעת. זה שגיאה של האוצר, זה שגיאה גם כן של בנק ישראל לגבי הריבית שהיא נמוכה מדי לדעתי כרגע בישראל והיא עלולה דווקא להכניס את המשק הישראלי למיתון יותר כבד ב-2010".

איך חברות ישראליות יושפעו מהגיוס הזה?

"אם הממשלה מוכנה לשלם 262 נקודות בסיס. 2.6% ויותר עבור גיוס כסף בחו"ל מעבר לאג"ח האמריקאי, זה דווקא יביא לתשואה גבוהה יותר שיבקשו בחברות ישראליות שירצו לגייס בחו"ל, כי הסיכון עדיין מאוד מאוד גבוה".

ואיך שוק האג"ח הישראלי יושפע מהגיוס?

"האג"ח אתמול בישראל דווקא עלה כששמעו על הביקוש הגדול שהיה בארה"ב, אבל אם נסתכל פנימה ונראה את התרגילים שאפשר לעשות דרך סוואפים".

"בעצם הריבית שהאוצר שילם ועומד לשלם בחו"ל אמורה דווקא להביא לעלייה בשיעור התשואה בישראל כי האוצר הסכים לשלם ריבית גבוהה מעל השיווי משקל וזה חבל מאוד ולכן אנחנו נראה תנודתיות בשיעורי התשואה של האג"ח המקומי. מדובר פה בנומינלי, בשחרים, למעלה ולמטה בימים הקרובים, עד שהמשקיעים יתמחרו את זה".

להערכתך, מי בעצם השתתף בגיוס הזה, הרי היה ביקוש יתר חזק מאוד?

"היה ביקוש גדול מאוד, אבל אם הביקוש כך כל גדול, 12 מיליארד דולר, למה לא הורידו את שיעור התוספת שנותנים מעל אג"ח אמריקאי אבל לא הורידו את זה, בעצם מעבירים כסף לבנקים להשקעות שעושים סיבוב על חשבון עם ישראל מההנפקה הזאת שלא היתה לה צורך".

"היה אפשר להנפיק בארץ, אבל הדבר התמוה ביותר, לא רק שהזרים מרוויחים מכך, אלא הישראלים אני מעריך כחצי.. האוצר טוען שרק שליש, חצי מאלה שרכשו את האג"ח בחו"ל הם ישראלים".

"היות שממשלת ישראל לא מנפיקה לשוק המקומי אג"ח דולרי מה שהיה בזמנו גלבועים אז הישראלים הולכים וקונים את האג"ח של ממשלת ישראל בניו יורק. זה ברור לך שאם קופת גמל קרן נאמנות קונה אג"ח של ממשלת ישראל בניו יורק דרך בנקים אמריקאים זה מייקר את הגיוס".

"בסופו של דבר מי שנפגע זה גב' כהן מחדרה וחבל מאוד שלא מנפיקים. אם רוצים להנפיק לישראלים אפשר להנפיק בישראל, חבל לעשות את כל הסיבוב". "נכון שהיה להם מזל ויש להם מזל כרגע שאנחנו מדברים שהתשואות אתמול ירדו כמעט ב-0.5% של האג"ח ל-10 שנים בארה"ב בגלל שהפד מתכוון לקנות אג"ח אמריקאי בסכום של 300 מיליארד דולר וזה הוביל לירידה בתשואות מה שהביא גם לירידה במחיר הגיוס, אבל אנחנו לא מדברים על מחיר הגיוס, אנחנו מדברים בסה"כ על העלות מעבר למחיר בארה"ב, מעבר לתשואות של ממשלת ארה"ב ולכן לדעתי המהלך הזה היה מיותר וחבל לעשות כל מיני תרגילים של כאילו כמו שעשו בישראל את האנטי מחיקון עד שנות ה-80".

איך שער השקל/דולר יושפע ממהלך הגיוס?

"הגיוס הזה לאוצר, אם האוצר עושה בזה שימוש מקומי הוא מעביר את זה דרך בנק ישראל וקניית שקלים לשימוש מקומי אינה עוברת דרך שער החלפין לכן לכאורה היא לא משפיעה על שער החליפין. זה לא כמו פירמה שמגייסת כסף בחו"ל וממירה את זה לשקלים ומביאה על ידי כך לייסוף השקל, במקרה הזה עושים את זה דרך בנק ישראל וזה לא משפיע על שער החליפין, גם זאת דרך אגב טעות, כי בסופו של דבר התנועות של הממשלה הם גם אמורות להשפיע על שער החליפין ובעבר לא עשו את זה אבל זה נושא סבוך. בארה"ב, עצם העובדה שהממשל מתערב ומוריד את התשואות הופך את אמריקה לפחות אטרקטיבית ולכן בחודשים הקרובים אנחנו נראה את היחלשותו של הדולר מול כל המטבעות בעולם כולל השקל הישראלי".