עו"ד חיים ברנזון: "הבכירים צריכים לשמש דוגמה ולוותר בשכר ובהטבות; קשה לפטר עובדים, כי המעביד יודע שהוא שולח אותם למדבר"

עו"ד ברנזון, מומחה לדיני עבודה, בראיון ל"גלובס": "לאט-לאט ההסתדרות מפנימה את הקשיים שיש גם למעבידים, ואני מאמין שבקרוב נראה יותר ויתורים"

"אנחנו נמצאים כרגע במשבר גם גלובלי, גם ישראלי וגם רב-תחומי, שמחריף מיום ליום. המעבידים מרגישים היום שלא מבינים אותם ולא יודעים עד כמה עמוק המשבר הזה, ולכן לא תמיד משתפים פעולה עם צעדי התייעלות שחייבים להתבצע היום. זאת התחושה שיש. זה קשה לכולם, גם לעובדים וגם למעבידים, בייחוד במקומות שהשכר לא גבוה. קשה לבקש מהעובדים שיוותרו על שכרם, וקשה עוד יותר לפטר עובדים, כי המעביד יודע שהוא שולח אותם למדבר. האפשרות למצוא מקום עבודה אחר היא מאוד קטנה. במקומות הבלתי מאורגנים ששם היו רוב הפיטורים, כמו בהיי-טק, פשוט עושים שימוע ובאותו יום אנשים יוצאים למדבר" - כך אומר בראיון ל"גלובס" עו"ד חיים ברנזון.

"בתקופת הקשה הזו ההנהלות והבכירים במגזר הפרטי ובמגזר הציבורי צריכים לתת דוגמה בוויתורים בשכרם ובהטבות. כולם צריכים לגלות סולידריות. לאט-לאט ההסתדרות מפנימה את הקשיים שיש גם למעבידים, ואני מאמין שבקרוב נראה יותר ויתורים, יותר הסכמים קיבוציים שיקצצו שעות נוספות, או שיהיו אפילו פיטורים בהסכמה".

"אף אחד לא יודע מתי נצא מהמשבר, ולכן צריך לנסות להגיע להבנה עם העובדים ועם ארגוני העובדים, להגיע להסכמי ביניים עם ועדות מעקב שעוקבות אחרי מה שקורה, ולעשות הכול כדי שמצד אחד העובדים ייפגעו כמה שפחות, ומצד שני, המעבידים יוכלו לנהל את העסק ולא לקרוס לגמרי. בהרבה מקרים שאני רואה, אם העובדים יתנגדו לכל שינוי, בסופו של דבר העסק יקרוס וכל העובדים יאבדו את מקום עבודתם".

- מעסיקים נמנעים מפיטורים לפני הפסח וצפוי גל פיטורים נוסף אחרי החג?

"זה מקובל מימים ימימה שלא מפטרים עובדים לפני חג, לא בראש השנה, בסוכות וכו'. ראינו את זה בחגים באוקטובר. לאור העובדה שעכשיו ערב פסח יכול להיות שעוד גל של פיטורים נדחה לאחר החג".

עו"ד חיים ברנזון (69) הוא ראש משרד עוה"ד חיים ברנזון, מהמובילים בארץ בדיני עבודה. מייצג בעיקר מעבידים ומעסיקים ציבוריים, בהם התעשייה האווירית, כימיקלים לישראל, דלק ואפריקה-ישראל. בנו של שופט של בית המשפט העליון, צבי ברנזון ז"ל, אחד השופטים המוערכים בהיסטוריה של מדינת ישראל.