נסיך המיתון הוא יהודי

המשבר הכלכלי הנורא מתחולל בשעה שאצבעו של אחד משלנו תחובה בסכר

אילן דנציגר הוא אנליסט מט"ח בכיר בחב' "כלל פורקס"

המשבר הכלכלי הגדול ביותר מאז השפל הגדול בשנות ה- 30 תוקף את העולם במלוא עוצמתו ומי שכולנו תקווה יוציא אותנו ממנו הוא יהודי חביב שגדל בדרום קרוליינה והבית בו גדל, לא תאמינו, עוקל לאחרונה ונמכר לבנקאי למשכנתאות.

בשנת 2006 מונה בן שלום ברננקי. היום בן 54, ליו"ר הבנק הפדרלי בארה"ב. ברננקי נכנס אז לנעליים גדולות שהותיר אחריו היו"ר המיתולוגי של הפד, אלן גרינספן. כעבור שנתיים כבר ברור שהנעליים הגדולות ההן - בקושי מוקסינים קטנים ובלויים הן.


אין ברירה, יורדים לעם

בשבוע שעבר דחפו יועצי התקשורת של הפד את הלקוח הכי חשוב שהיה להם אי פעם, לתכנית הטלוויזיה "60 דקות" של רשת סי.בי.אס והינחו אותו לדבר בשפה שכולם יבינו. ברננקי ביצע את המשימה כמו גדול.

כאשר הוא מטייל עם מראיינו ברחוב הראשי של דילון, עיירה קטנה בדרום קרוליינה, בה גדל, אמר ברננקי כי אם לא נצליח לייצב את המערכת הבנקאית אז אביו, בעל בית מרקחת קטן בעיירה, לא יוכל לקבל הלוואה להקים חנות חדשה. אתם ודאי מתארים לכם את קריאות ה"אווו..." של האמריקני הממוצע והלחלוחית שעטפה את עיניה של האמריקנית הממוצעת ששכחו באותו רגע את ההתראה האחרונה שהגיעה לפני עיקול הבית, לאחר אי פרעונם של שלושת תשלומי המשכנתא האחרונים.


המיתון יסתיים השנה

ברננקי מתייצב פעם אחר פעם בכל פורום אפשרי ומכריז בביטחון כי ניצנים ראשונים של יציאה מהמשבר נראים כבר כאן. לדבריו המיתון יסתיים "קרוב לודאי" עוד השנה וההתאוששות תתחיל ב- 2010.

מעניין כי בסקירות שאני קורא וגם כותב לא מופיע שום נתון שמצביע על יציאה מהמיתון. ההיפך הוא הנכון. נתוני התעסוקה, הצמיחה ונתוני המכירות והייצור ממשיכים מידי יום לקבוע שיאים שליליים. מידי שבוע נשבר שיא של נתון שלילי שלא נראה כבר עשרת שנים. מסקרן מאין שואב ברננקי את הביטחון הרב כי אנו בפתחו של עידן חדש.


הולכים עד הסוף

ביום ד' כאשר כולנו חיכינו אדישים להודעה על הותרת הריבית בארה"ב על כנה בשיעור של 0%-0.25% רקח ברננקי את המהלך הבא שלו. הריבית אמנם נותרה ללא שינוי אך משאזלה תחמושת זו החליט ברננקי להשתמש בנשק יום הדין והטיל פצצה, שלמרות שדובר עליה לאחרונה, תפסה את השוק לא מוכן וגרמה לזעזוע עמוק בשוקי המניות והמט"ח.

ברננקי הודיע כי הפד החליט לרכוש בששת החודשים הבאים אגרות חוב ממשלתיות בסך 300 מיליארד דולר וגרם לזינוק במחירי אגרות החוב הממשלתיות ולצניחה בתשואותיהן. הדולר התרסק בכ 3% כנגד המטבעות העיקריים והמשיך להיחלש בעוצמה גם עד סוף השבוע.

בנוסף הודיע ברננקי על כוונת הפד' לרכוש 750 מיליארד דולר נוספים של ני"ע מגובי משכנתאות. מטרת צעדים אלה היא הגדלת כמות הכסף במשק והורדת הריבית בשוק המשכנתאות, על מנת לנסות ולעודד את הצריכה הפרטית שרק עלייתה תביא לסיכוי ליציאה מהירה מהמיתון.

נאום אופטימי נוסף

ביום ו' התייצב שוב ברננקי מול המיקרופונים והמשיך להצהיר כי לפד ולממשל אין ברירה אלא למנוע את קריסתם של מוסדות פיננסיים גדולים. כמו כן לא שכח להתייחס לפרשת הבונוסים ב-AIG ואמר כי חייבים להגביר את הפיקוח על מנת למנוע מחלוקת בונוסים מופרזים הפוגעים בחברות בריאות.

ברננקי מבין כי המשחק עתה הוא החזרת האמון של המשקיעים והציבור במערכת הפיננסית והתקשורת הפכה כעת לכלי העיקרי במשחק זה.


בהצלחה לך, יהודי יקר

כולנו תקווה כי ברננקי שבילה את רוב שנותיו באקדמיה, לא עושה את הסטאז' על הכלכלה האמריקנית. רבים טוענים כי יש להניח לגופים גדולים לפשוט את הרגל על מנת לייצב את הכלכלה ולהחזיר את האמון במערכת. ברננקי חושב אחרת.

עלה והצלח, בן ברננקי. כל הכבוד על האומץ. אם חלילה לא תצליח כנראה שהקבלנים הישראליים, המדברים חדשות לבקרים על מחירי הדיור הצפויים להאמיר בכל רגע כבר שלוש שנים יזכו לעדנה. חיידק האנטישמיות שכבר מסתובב באוויר עקב פרשת מיידוף, ימשיך לתקוף את היהודים בארה"ב ובמקרה חמור העלייה שחווינו לפני מספר שנים מצרפת, תהיה כאין וכאפס לעומת גל העליה שנחווה מארה"ב.