סמנכ"ל הכספים של רפא"ל: "אם תהיה למשבר העולמי השפעה על התוצאות שלנו, היא תבוא לידי ביטוי לא לפני 2010"

עוד אומר דוד ואיש: "שינוי שער החליפין שחק את שולי הרווח של החברה ב-2008. צפינו רווח יותר גדול" ; רפא"ל מציגה רווח של 46 מיליון דולר ומחזור של 1.53 מיליארד דולר

בסיכום 2008 רפא"ל מציגה תוצאות שיא שעיקריהן: מכירות של 1.53 מיליארד דולר, הזמנות של 2.5 מיליארד דולר ו-46 מיליון דולר בשורה התחתונה. אבל, סמנכ"ל הכספים של החברה, דוד ואיש, מסביר כי העובדה שלמשבר העולמי אין ביטוי בתוצאות 2008 נובעת מכך שלוקח זמן עד שמדינות מתאימות את הזמנות הציוד והשירותים הביטחוניים שלהן למצב כלכלי נתון.

לכן, להערכתו, אם יהיה ביטוי למשבר, שפרץ ב-2008, זה יקרה לא לפני 2010. "החשש שלנו לגבי התאמה של תקציבי ביטחון הוא שהיקף הרכש ב-2010 יהיה נמוך יותר", הוא אומר. כלומר, גם בסיכום 2009 הוא מעריך שהחברה תפרסם דו"חות משופרים, ולדבריו "לפחות ברבעון הנוכחי (הרבעון הראשון של 2009 - מ.א.) אנחנו לא יכולים לראות ירידה בקצב ההזמנות, אלא הקצב דומה למה שראינו ב-2008".

באשר לתוצאות 2008, הרי שההזמנות צמחו ב-98% לעומת 2007 והרווח הנקי גדל ב-39%. עדיין מדובר בשולי רווח נמוכים של כ-3%, ו-ואיש מודה כי "תכננו רווח גדול יותר, אבל כתוצאה מכמה אירועים שאירעו במהלך השנה הרווח קטן, ודוגמה בולטת היא שער החליפין שהיווה ב-2008 בעיה מאוד קשה. בחישוב תיאורטי כלכלי - שמתעלם מהגנות מט"ח שאנחנו מבצעים ואמצעים אחרים שאנחנו מפעילים - כל אחוז של שינוי בשער החליפין משפיע על כלל רפא"ל ב-36 מיליון שקל. ברמה התיאורטית החשבונאית כל אחוז גורם לשינוי של 18 מיליון שקל ברווח.

אילו צעדים אתם נוקטים כדי לצמצם את החשיפה המטבעית?

ואיש: "בעסקאות יצוא אנחנו משתדלים שהעסקה תיחתם במטבע העסקה, כלומר שאם שער החליפין יירד יוזל הרכש. אנחנו עושים גם עסקאות הגנה. אבל ברור שכך או אחרת אי אפשר לעבור שינויים כל-כל משמעותיים בשער החליפין כפי שהיו בשנה שעברה בלי שהרווחיות תיפגע".

רפא"ל מונה כיום יותר מ-6,000 עובדים ועובדים רבים נוספים כקבלני משנה במיקור חוץ. החברה מפתחת ומייצרת אמצעי לחימה מהמתקדמים ביותר עבור צה"ל ומערכת הביטחון, ומייצאת לשווקים הבינלאומיים.

איך אתם נערכים כדי להתמודד עם השלכות אפשריות למשבר הכלכלי הגלובלי?

"אנחנו נכנסים לעידן המשבר בתמונה עסקית טובה שנותנת לנו כרית ביטחון להמשך. זה לא רק צבר ההזמנות אלא גם מצב תזרימי מצוין ופורטפוליו מוצרים מאוד אטרקטיבי, ואנחנו מאמינים שגם בעידן כזה נצליח למצוא לקוחות.

"אבל, מתוך הבנה שיש סיכון, אנחנו עושים צעדי חיסכון בעיקר בתחום הרכש, כי אנחנו רגילים לבצע רכש בהיקפים רציניים. בתחום חומרי הגלם אנחנו נהנה מהוזלות בחומרים, בעיקר במתכות, אבל זה חלק מצומצם יותר בפעילות הרכש. את הדגש בהוזלות נשים על הרכש מקבלני משנה של רכיבים ותתי מערכות".

אתם מפטרים, מקצצים משכורות, עושים צעדי התייעלות מהסוג הזה?

"אנחנו לא מפטרים ולא מקצצים משכורות. ב-2009 הכוונה שלנו היא אפילו להגדיל את כוח האדם כדי לעמוד בצבר ההזמנות הגדול שלנו. רפא"ל בהיבט הזה היא אי של יציבות".