עיכובים בגיוס ההון של דיסקונט

הערכות: גופים מוסדיים לא התלהבו מתנאי ההנפקה ; דיסקונט: לא מסרנו לשוק את תנאי הריבית

בשבוע שעבר החל בנק דיסקונט בתהליך לגיוס 500 מיליון שקל בהון היברידי ובהון משני עליון אך החליט לדחות את הגיוס. הקונה העיקרי של ההון ההיברידי היה אמור להיות חברת הביטוח מגדל. החתם המוביל בגיוס היה פועלים אי.בי.אי ולצידו לידר.

דיסקונט תכנן לגייס הון משני עליון בהיקף של 200 מיליון שקל, אך הריביות שדרשו המוסדיים היו גבוהות בכ-1% מהריביות שהציע הבנק. במצב זה הוחלט שאין טעם לגייס, זאת לפני שהגיוס הגיע לשלב של הצעות ועדיין לא נתקבלו טופסי הזמנה ממוסדיים. בכיר בגוף מוסדי גדול שלא הביע עניין להשתתף בגיוס אמר כי "שרר אצלנו חוסר התלהבות מתנאי ההנפקה".

בעקבות זאת החליט הבנק להמתין עם גיוס ההון עד לאחר פרסום הדו"חות הכספיים הצפויים ב-31 במארס. יצוין כי זו פעם שנייה שדיסקונט לא מצליח להשלים את הגיוס. הפעם הקודמת הייתה בתחילת ינואר כאשר דיסקונט משך בחזרה את הגיוס לאחר שהבין כי הריביות שמתכוונים המשקיעים לדרוש בגיוס הן 8%-9%. גורמים בשוק ההון מעריכים, כי הגופים המוסדיים נקבו הפעם בריבית שבין 8% ל-8.5%.

בנק דיסקונט אישר כי החל בתהליך גיוס ההון ובחר חתמים, ומסר בתגובה כי "הבנק מכחיש כי מסר לשוק את שיעורי הריבית. אכן קוימו פגישות עם מוסדיים על מנת להסביר את מכשיר ההון המשני העליון. כל פרסום בעניין שיעורי הריבית שנקבעו חסר שחר ונועד רק לפגוע בבנק ובתהליך הגיוס".

במקביל הודיעה חברת הדירוג מעלות בניהולה של דורית סלינגר, על הורדת הדירוג של מכשירי הון שהנפיק הבנק. דירוג הון ההיברידי שהונפק ירד מ-A ל-BBB ודירוג ההון המשני העליון ירד ל-A מ-A פלוס. מקורב לבנק האשים כי להחלטת מעלות היה חלק רב באי הצלחת הגיוס.

מעלות בודקת כעת באופן רוחבי את כל שטרי ההון שמנפיקים הבנקים. זאת לאחר שבנק ישראל שינה חלק מתנאי ההון ההיברידי לפני שבוע והסיר את הטריגר שמנע תשלום ריבית למחזיקי המכשיר אם יהיו "6 רבעונים רצופים של הפסד מצטבר". שינוי התנאים משנה את משמעות ההון ההיברידי והופך אותו למכשיר חוב יותר מאשר מכשיר הוני. עניין זה דורש ממעלות בדיקה מדוקדקת של המכשירים המונפקים.

במגדל החליטו להמתין עם ההשתתפות בהנפקת ההון ההיברידי עד לבחינת המצב והעבירו שאלות לדיסקונט לגבי שינוי תנאי שטרי ההון. להחלטת מעלות לא היה קשר להחלטת מגדל. בכיר במגדל טען כי הון היברידי הוא מוצר מצוין לפוליסות משתתפות ברווחים וכי בכוונת מגדל לרכוש נתחים גדולים בהנפקות דומות. ההערכות הן כי מגדל תרכוש נתח משמעותי בהנפקה הצפויה של בנק לאומי ושיחות בעניין כבר מתקיימות.

בתגובה להורדת הדירוג הוציא דיסקונט הודעה רשמית לבורסה, תקף את מעלות והדגיש כי "לא נמסר למעלות מידע מהותי מעבר למידע שנמסר לכלל הציבור, כי הבנק חולק על התחזיות האמורות של מעלות וכי בכוונת הבנק להמשיך לפעול לשיפור הלימות ההון".

בהודעה הסביר דיסקונט כי מעלות בחנה את הדירוג לאור בקשת הבנק וטען כי "הפנייה למעלות נעשתה בעקבות הקלה בתנאי המכשיר שאושרה לאחרונה על ידי המפקח על הבנקים.

מעלות נימקה את הורדת הדירוג ב"שחיקה צפויה ברווחי דיסקונט וביחסי ההון שלו בשנת 2009", והעריכה כי המשך שחיקה בפרמטרים אלו יוביל להורדת דירוג נוספת. עוד העריכה האנליסטית מיכל גור כגן כי יש סבירות נמוכה בלבד לשיפור במצב דיסקונט רווחיותו וחיזוק בסיס ההון שלו בשנה הקרובה.

ההערכות הן כי הרקע לעיתוי הגיוס הנוכחי היה הרצון בדיסקונט לגייס הון עוד לפני סיום הרבעון הראשון. הלימות ההון של דיסקונט עמדה בסוף הרבעון השלישי על 10.59%.

כדי להגיע ליעד הלימות ההון של 12% עד סוף 2009 בהנחה של צמיחה מתונה מאוד בתיק האשראי, על דיסקונט לגייס עד תום השנה 3.7 מיליארד שקל. *

בתוך כך גייס ביום חמישי מזרחי טפחות 125 מיליון שקל בריבית של 4.74% ובמח"מ של כ-7 שנים ובכך סיים גיוס של 725 מיליון שקל בחודש וחצי האחרונים. החתם המוביל היה אנליסט חיתום בניהולו של מאיר דלאל.