משבר הנדל"ן בבריטניה ממשיך להלום בארזים: תפחית את שווי נכסי הנדל"ן שלה בכ-400 מיליון שקל

חברת הנדל"ן דיווחה כי הפחתת השווי תביא לאי-עמידתה באמות המידה הפיננסיות שנקבעו להלוואות הבנקאיות שלה ; מדובר במחיקה של כמעט מלוא שווי הנכסים שנרכשו באמצעות ההלוואות - שתביא את החברה להפסד שנתי ולגרעון בהון העצמי

בארזים שוב מכה אותה שלהבת - משבר הנדל"ן בבריטניה. החברה שבשליטת מאיר גורביץ' (62.9% מהון המניות ו-73.5% מזכויות ההצבעה) תפחית את שווי נכסי הנדל"ן שלה בכ-400 מיליון שקל, כך עולה מהודעה מיידית שדיווחה לבורסה. מדובר על נכסי נדל"ן שמוחזקים על-ידי חברות בנות, וסכום ההפחתה משווים עשוי אף לעלות על סכום זה.

מניותיה של חברת הנדל"ן הפועלת בממלכה המאוחדת נסחרות בבורסה בת"א לפי שווי-שוק של 29.2 מיליון שקל, היות שמתחילת 2009 זינקה המניה ב-60.2%. הונה העצמי של החברה הסתכם בסוף ספטמבר ב-101.2 מיליון שקל. מכאן, שהחברה צפויה להציג בדו"חות הרבעון הרביעי, שיתפרסמו בימים האחרונים של החודש, גרעון בהון העצמי; לא ברור האם רואי החשבון של החברה יספקו לדו"חות "הערת עסק חי".

בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכמו הכנסותיה מדמי-שכירות ב-205.92 מיליון שקל, ירידה של 6.3% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. ואולם, ההפסדים של החברה אף היו גדולים מהכנסותיה - מאחר והסתכמו ב-226.27 מיליון שקל באותה תקופה, לעומת רווח של 187.18 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2007.

למעשה, את השנה כולה תסיים ארזים בהפסד. זאת, לאחר שבתחילת ינואר הזהירה החברה מפני הוצאות מימון משמעותיות - של 160 מיליון שקל. לשם השוואה, בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה כולה רשמה החברה הוצאות מימון נטו של 92.35 מיליון שקל בלבד. כבר לאור דיווח זה צפתה החברה שחיקה בהון העצמי בהיקף של 27 מיליון שקל.

הפחתה העולה על שווי ההלוואות

בתוך כך, ארזים דיווחה כי הפחתת השווי תביא לאי-עמידתה באמות המידה הפיננסיות שנקבעו להלוואות הבנקאיות שלה; לארזים הלוואות בנקאיות שונות שניתנו ביחס של כ-80%-90% משווי הנכסים שנרכשו באמצעות ההלוואות. ההפחתה הצפויה בשווי הנכסים יתכן ותעלה על שיעור ההלוואה - כלומר עשויה להביא למחיקה כמעט לחלוטין של שווי הנכסים בארזים.

מכאן, שארזים מנהלת מו"מ מחודש על תנאי ההלוואות הבנקאיות שניתנה לה ולחברות הבנות. בסוף השבוע הגיעו החברות הבנות קלדור, אטריום (אין קשר לחברה הבת האוסטרית של גזית גלוב ושל קרן הנדל"ן של סיטיגרופ, א"ו), גארט יועצים (Gaerret Advisors) וברדפורד הגדולה (Great Bradford) להבנות ראשוניות באשר להארכת ההלוואות, שינוי אמות המידה הפיננסיות ומתן ערבויות בין החברות הבנות השונות - אולם, מציינת ארזים - "אין ודאות כי אכן יושג הסכם".

לחברה הבת לוידס, אשר מחזיקה באמצעות החברות הבנות שלה עצמה 64 בתי אבות, תזרים מזומנים נקי של 4 מיליון ליש"ט לשנה - שעשוי להיות מופחת אם לא תוכל למשוך את יתרת הזכות מהחשבון. מדובר בתזרים הנובע מבתי האבות בניכוי החזרי קרן וריבית על הלוואות.

גם היא, כך נמסר, מנהלת מו"מ כדי לשנות את יחס החוב לשווי הנכסים שבגינם קיבלה אשראים. לוידס אומנם "החליטה שלא לבקש למשוך בשלב זה את יתרות המזומן מחשבונה המנוהל בבנק", מציינת החברה בהודעתה לגבי יתרת הזכות בסך 1.7 מיליון ליש"ט, ואולם, באותה נשימה היא מציינת כי "יודגש כי כל משיכת מזומנים מחשבון לוידס המנוהל בבנק כפוף לעמידת לוידס בתנאי ההלוואה", תנאים בהם החברה הבת אינה עומדת כרגע, כאמור.

באסיפת מחזיקי האג"ח שהתקיימה בינואר זכתה החברה לביקורת מצד המשקיעים, ובין היתר נאמר שם כי "בכסף שהחברה צריכה לשלם לנו, היא מבצעת רכישות עצמיות של אג"ח ומניות, ושיפוצים לנכסים בגרמניה". אותם רכישות אג"ח, יצוין, צפויים להניב רווחי הון לחברה. לארזים שלוש סדרות אג"ח, ובאחת מהן (ב' ) התשואה השנתית לפדיון עומדת כעת על 124.5% נטו.

ארזיםארזים