מכתשים אגן גייסה ממוסדיים 1.05 מיליארד שקל - לאחר שהביקושים לסדרות האג"ח שלה עמדו על 1.6 מיליארד שקל

גייסה 650 מיליון שקל בעבור הרחבת סדרה ג' הצמודה למדד ; הריבית שנסגרה במכרז המוסדי לסידרה זו היתה בשיעור 3.98% ; היתרה גוייסה במסלול הלא צמוד - סדרה ד' ושיעור הריבית לפיה גוייס ההון עמד על 6.85%

ביקושי יתר בקרב הגופים המוסדיים הובילו היום (ב') את מכתשים אגן בניהולו של אברהם ביגר, לגייס חוב בסך גדול מהסך אותו תיכננה החברה לגייס. הביקושים לאגרות החוב של חברת האגרו-כימיה העוסקת בייצור ושיווק מוצרים גנריים להגנת הצומח היו גבוהים מ-1.6 מיליארד שקל - והובילו לגיוס של 1.05 מיליארד דולר מהגופים המוסדיים, כאשר בכוונת החברה להשלים את הגיוס מהציבור במהלך השבוע ובסה"כ לגייס 1.2 מיליארד שקל.

הצליחה להקטין את עלויות המימון

הגיוס מהווה הרחבה של שתי סדרות קיימות מתוך אגרות חוב הסחירות של החברה. כאשר סדרה ג' צמודה למדד מחירים לצרכן ובעלת מח"מ (משך חיים ממוצע עד להחזר ההשקעה במלואה, הן מפרעונות קרן והן מפרעונות ריבית, א"ו) של 3.01 שנים נטו. 650 מיליון שקל גויסו בסדרה זו בשער המגלם ריבית שנתית של 3.98% שנסגרה במכרז המוסדי (הריבית שהסדרה הקיימת נושאת 4.45% לשנה). התשואה השנתית לפדיון של הסדרה בבורסה עומדת בנעילת המסחר על 2.66% לפדיון.

היתרה גוייסה במסלול הלא צמוד - סדרה ד' , הנסחרת אף היא בבורסה בתל-אביב. לסדרה מח"מ נטו של 4.47 שנים. במקרה זה, הגיוס בוצע לפי שער המגלם ריבית שנתית של 6.85% - לעומת ריבית של 6.5% שנושאת הריבית ותשואה שנתית נטו לפדיון של 5.13%.

את הגיוס הובילו כחתמים מובילים לידר וכלל פיננסים, ואליהם הצטרפו במלאכת החיתום סיטיגרופ, מגדל שוקי-הון, אקסלנס נשואה ומנורה. מטרה הגיוס הינה מימון שוטף של החברה, והחלפת חוב בנקאי לטווח קצר בחוב לטווח בינוני. כמו כן מטרת החברה היתה לגוון את מקורות האשראי של החברה.

נציין כי ההערכות המוקדמות היו כי החברה תרחיב את סדרות האג"ח של החברה מסוג ג' ו-ד' בהנפקת אג"ח בהיקף של 300 מיליון שקל, וכי ההערכות היו כי הריביות שידרשו בהנפקה יהיו גבוהות יותר, אולם ביקושי היתר איפשרו לחברה להוריד את הריבית. מכל פנים, חברת דירוג האשראי S&P מעלות העניקה לחברה דירוג של "AA", דירוג גבוה מאוד ברמת השקעה (המדרגה השלישית מלמעלה), אם כי הדירוג הושם ברשימת מעקב על-ידי S&P מעלות.

במהלך 2006 גייסה מכתשים אגן אג"ח ובמסגרת רישום האגרות למסחר פירסמה תשקיף מדף שבו עמדה לה הזכות להרחיב סדרות אג"ח קיימות או להנפיק סדרות חדשות.

רבעון פושר, הערכת שווי מפרגנת

בפורים פרסמה מכתשים אגן את דו"חותיה הכספיים השנתיים, מהם עלה כי שנת השיא של החברה הסתיימה עם רבעון פושר למדי, עם רווחים של 8.7 מיליון דולר. החולשה ברבעון הרביעי נבעה גם מכך שמסורתית מדובר ברבעון חלש יותר, וגם מהפיחות שחל בתקופה הזאת בלא מעט מטבעות, ובראשם הריאל הברזילאי, ששחקו את הכנסותיה של החברה שנמדדות בדולרים. יחד עם זאת, למרות המצב הכלכלי הקשה שאפיין את הרבעון הרביעי, הצליחה מכתשים אגן לסיים אותו עם צמיחה. מכירות החברה גדלו בקרוב ל-4% לעומת הרבעון המקביל, והסתכמו ב-491 מיליון דולר. ועדיין, מדובר בשיעורי צמיחה נמוכים לעומת הרבעונים הקודמים בהם צמחו המכירות ביותר מ-20%.

היום פרסמה דיסקונט השקעות , "חברה סבתא" של מכתשים אגן (מחזיקה ב-26% ממניותיה בעקיפין באמצעות קונצרן כור תעשיות ) את דו"חותיה הכספיים. בדו"חות נכללה הערכת שווי של פירמת רואי החשבון קסלמן-קסלמן PwC - לפיה שוויה של מכתשים אגן נע בין 2.49 מיליארד דולר בהערכה פסימית ל-3.36 מיליארד דולר בהערכה אופטימית (ההערכה הריאלית שלהם עומדת על 2.94 מיליארד דולר). ההערכת השווי, אם כן, גבוהה משווי השוק הדולרי של החברה בבורסה - שעם נעילת המסחר עמד על 1.67 מיליארד דולר בלבד.

מכתשים אגן אגחגמכתשים אגן אגחג