איגוד לשכות המסחר: מכרז המחשוב של הממשלה שוב מפלה לרעה עסקים קטנים ובינוניים

הטענה: במכרז קיים סף כניסה, הדורש שהחברה תעסיק לפחות 75 עובדים ותגלגל מחזור של לפחות 10 מיליון שקל, שמתעלם מהתיקון לחוק חוברת המכרזים

עו"ד שלומי לויה, יועץ משפטי באיגוד לשכות המסחר, פנה לחשב הכללי באוצר, שוקי אורן, והתריע כי המכרז שפורסם בנושא שירותי המחשוב וכוח האדם לממשלה (מכרז מספר מממ-1-2009), מפלה לרעה עסקים קטנים ובינוניים.

פנייתו של לויה נעשתה בעקבות פניות שהגיעו ללשכת המסחר. לדבריו,"במכרז הנדון ישנו סף כניסה בעייתי ביותר שאיננו עולה בקנה אחד עם הוראות החשב הכללי בעניין הסרת חסמים בפני השתתפותם של עסקים קטנים ובינוניים ברכש הממשלתי, נוגד את התכלית המרכזית של חוק חובת המכרזים המחייב מתן הזדמנות שווה לכל אדם ובכך מתעלם מהתיקון האחרון לחוק חובת המכרזים".

לויה מתייחס לסעיף 9 א' במכרז, לפיו כתנאי להשתתפות במכרז מחויבת כל חברה להעסיק 75 עובדים לפחות. לטענתו, מדובר לכאורה בתנאי אובייקטיבי, אולם עיון בנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצביע על כך שבפועל הוא אינו נגיש לעסקים קטנים ובינוניים. נתוני הלמ"ס מלמדים, כי מספר החברות שעסקו בשנת 2007 בשירותי מחשוב עמד על 13,216 מתוכן 43% הן חברות עצמאיות שאינן מעסיקות שכירים, ומתוך יתר החברות רק 248 מעסיקות יותר מ-75 עובדים. "המסקנה החד משמעית היא, כי רובן המכריע של החברות בענף המחשוב הן חברות בעלות מספר קטן של עובדים, שעבורן המכרז חסום".

לויה ציין עוד, כי אמנם במכרז יש פתרון מסוים בדמות מתן אפשרות של חבירה והגשת הצעה משותפת, אולם הוא אינו מעשי. כך, על פי סעיפים 9 ב' ו-10 ב' במכרז, יכולות חברות לחבור יחדיו ולהעסיק לפחות 75 עובדים במשותף, אולם על הכנסותיהן להיות יותר מ-10 מיליון שקל בשנה. תנאים אלו אינם עולים בקנה אחד עם המאפיינים של הענף, לפיהם כ-90% מהחברות בו (6,550) מעסיקות עד 20 עובדים ובעלות פדיון שנתי הנמוך מ-10 מיליון שקל. "חבירה כזו תלושה מהמציאות והדברים מקבלים משנה תוקף לאור המציאות הכלכלית היום", מדגיש לויה.

עוד נאמר בפניה לחשב הכללי, כי "מדובר בפתרון שאינו נותן מענה אמיתי ולמעשה ריק מתוכן. תהליך של שיתוף פעולה בין החברות כרוך בהוצאות ובתשלומי עמלות, ועל כן אינו כדאי כלכלית עבור החברות הקטנות. מדוע שלא יתאפשר לחברה קטנה להציע את שירותיה כחברה עצמאית?"

נזכיר, כי במאי 2008 נכנס לתוקפו התיקון לחוק חובת המכרזים. התיקון לחוק, שנולד וקודם על-ידי איגוד לשכות המסחר והוגש כהצעת חוק פרטית על ידי יו"ר ועדת הכספים ויו"ר שדולת העסקים הקטנים והבינוניים, ח"כ סטס מיסז'ניקוב, תוקף ישירות את תנאי הסף המלאכותיים במכרזים: "עורך מכרז לא יוכל עוד לקבוע תנאי להשתתפות, אלא אם כן התנאי מתחייב מאופיו וממהותו של המכרז", נקבע בעקבות זאת.

התוספת בחוק מציבה קריטריונים ברורים של דרישות סף. כך למשל, דרישת מחזור כספי לא תעלה על כפל היקף העבודה שבמכרז; הוותק הנדרש יהיה שווה למשך ההתקשרות ובכל מקרה לא יעלה על חמש שנים; הניסיון הקודם יהיה בהיקף כספי או כמותי לזה הנדרש במכרז או שלוש עבודות קודמות בהיקף של מחצית; היקף ייצור או אספקה לא יעלה על כפל היקף השנתי הנדרש במסגרת ההתקשרות.