פסח בחברות ההיי-טק: מעבודה לחירות כפויה

על רקע המשבר אפשר היה לצפות מחברות ההיי-טק למתוח את פסח לחופשה כפויה של מספר שבועות ; בפועל, הסטארט-אפים נקטו בגישה זו בעוד שרוב החברות הגדולות יתנהלו כרגיל

באופן מסורתי, ללא קשר למשבר, בחג הפסח נוהגות חברות היי-טק רבות להוציא את עובדיהן לחופשה ארוכה. השנה יותר מתמיד, אפשר היה להניח שבעקבות המשבר עובדים רבים יישלחו לחופשה כפויה, בנוסף לצמצום מתנת החג. בפועל, בעיקר הסטארט-אפים הם אלה שמותחים את חופשת הפסח, בעוד שהחברות הגדולות, המעסיקות הגדולות במשק, מסתפקות בגשר של ימים בודדים, כפי שעשו גם בשנים קודמות.

אל מעגל המוציאות לחופשה הצטרפו השנה מספר חברות היי-טק, כמו אורבוטק שהחליטה להוציא את העובדים לחופשה בת שבועיים באפריל. מוטורולה ישראל ואודיוקודס, למשל, החליטו להוציא את העובדים השנה לחופשה בת יומיים לימי חול המועד, בפעם הראשונה.

מעניין לציין שכמעט כל החברות הבינלאומיות החליטו שלא לצאת לחופשה מרוכזת כזו השנה. את הפעילות של החברות הללו בארץ ניתן לחלק בין מרכזי פיתוח, מרכזי ייצור, מכירות ושירות, וגם שירותי IT.

בחלק ממרכזי הייצור הגישה היא מורכבת יותר. נומוניקס, למשל, תכננה להשבית את המפעל כחלק ממדיניות החברה לעשות כן במשך שבוע בכל רבעון, אך החברה החליטה בסופו של דבר להמשיך בעבודה בשבוע זה כרגיל. מפעל אינטל עובד מסביב לשעון בכל ימות השנה (חוץ מיום כיפור) וכך גם בפסח הקרוב.

אינדיגו יוצאת דופן

גם במרכז הפיתוח של החברה תמשיך עבודה כרגיל, מלבד מספר עובדים מצומצם בתחום מסוים שיצאו לחופשה מרוכזת. באינדיגו, שעתידה להשבית חלק מפעילות הייצור בקריית גת למשך כחודשיים, ייצאו העובדים לחופשה, למרות שב-HP ככלל אין מדיניות חופשה למשך החג.

"החברות מנסות לעשות הכול בכדי לא לפגוע בהון האנושי ולגרום לפיטורים", אומרת פול צוקר, מנכ"לית חברת ההשמה קבוצת נישה, "הן מנסות למצוא פתרונות יצירתיים כמו ביטול המתנות לפסח או מכון הכושר במשרדים. הוצאה לימי חופשה כפויים עוזרת לארגונים לחסוך בימי חופש שהם יצטרכו לשלם, אם הם יצטרכו לפטר את אותם עובדים בעתיד.

"כמו-כן, יש גם חיסכון של חשמל ותחזוקה, כאשר החברה תהיה סגורה במשך שבועיים בפסח. אני לא יודעת אם מדובר בשיקולים אסטרטגיים, אלא יותר מהלכים טקטיים, מכיוון שכל החברות נמצאות באפלה והן מחזיקות את עצמן בשיניים".

לדברי צוקר, יש סיכוי שהחופשות הכפויות יחזרו על עצמן גם באוגוסט. "סגירת ארגונים באוגוסט היא דבר שהיה מקובל במשק גם בעבר".

יובל דרורי, שותף בחברת ייעוץ והשמה עסקית Head Hunting, אומר כי "יש היגיון בהוצאת עובדים לחופשה בפסח, כי זו תקופה של בילוי משפחתי, כאשר גם ככה הרבה עובדים נעדרים. חברות רבות עשו זאת כבר בעבר ועכשיו הרבה אחרות נכנסות לעניין. הן לא יצאו נפסדות מזה". הבעיה הגדולה עם חופשות כפויות, היא הפגיעה שיכולה להיות לעובדים שאין להם יתרה חיובית של חופש, שהרי צריך יהיה להלוות להם ימי חופשה.

הוצאה לחופשה כפויה יכולה להפריע לעובדים שלא רוצים להשתמש בימי החופשה הנותרים שלהם דווקא בפסח. עו"ד דרור גל, מומחה לדיני עבודה ממשרד סטריקובסקי, גל, ברוך, פורת ושות', אומר כי "זהו מהלך המתיישב עם הוראות חוק חופשה שנתית הקובע כי ניתן להוציא לחופשה בהתראה בת 14 ימים. אם מדובר במכסת חופשה הסכמית הקובעת כי המעסיק יתיר לעובד לצאת לימי חופשה מעבר לשיעורים הנקובים בחוק, הרי שצריך לבחון כל מקרה לגופו, מה נכלל בהסכם האישי עם העובד בשאלת הצבירה והניצול".

לדברי גל, במידה שיש פגיעה בהוראות ההסכם האישי או סטייה מהן, יכול העובד לטעון להרעת תנאים ולפגיעה בזכויותיו ההסכמיות, אם כי במצב בו ההוראות ניתנות בשל משבר כלכלי, סביר שעובדים ירצו לשמר את מקום עבודתם ויטו כתף לצעדי התייעלות.

"עשויים להיות עובדים שניצלו ימי חופשה ויתרות החופשה שלהם כבר הן שליליות. במקרה כזה, למיצוי ימי חופשה עלולה להגדיל את היתרה השלילית ולא ניתן לחייבם אלא בהסכמתם המפורשת", אומר גל.