ניצני התאוששות גלובלית?

התאוששות גלובלית אפשרית - הן במישור הכלכלי והן בשוקי ההון

לאחרונה ניתן להצביע על מספר סימנים טנטטיביים, שבכפוף לזהירות המתבקשת בימים אלה, ניתן לשים עליהם את האצבע בהקשר של התאוששות גלובאלית אפשרית, הן במישור הכלכלי והן בשוקי ההון.

אפרט כמה מהם.

• התאוששות במחיר הנפט והסחורות: מחיר הנפט הגולמי, שנחבט קשות בחודשי הקיץ והחורף, החל לשנות כיוון, הגם שלא חל שינוי של ממש בגורמי הביקוש, או ההיצע לו. אתמול הושג המחיר הגבוה ביותר בארבעת החודשים האחרונים. מדד הסחורות, הכולל 19 סוגים שונים, רושם לאחרונה עליות נאות, כולל בקרב המתכות התעשייתיות והסחורות החקלאיות.

ההערכות הן, ששינוי הכיוון במחיר הסחורות קשור בפיחות המהיר בשער הדולר כנגד האירו, העשוי להביא בעקבותיו התאוששות בקצב האינפלציה. הנפט הגולמי, כמו סחורות נוספות, משמש, בין השאר, גידור טוב כנגד תרחיש מעין זה. אציין, כי התאוששות בקצב האינפלציה כשלעצמה עשויה ללוות שלב מוקדם בהתאוששות הכלכלית, שעה שהביקוש גדל, בעוד ההיצע העצור מאחר להסתגל לכך.

• פיחות בשער הדולר והתאוששות במטבעות carry: הפיחות האמור בשער הדולר כנגד האירו ומטבעות נוספים, בד בבד עם הפיחות בשער היין כנגד מטבעות כגון הדולר האוסטרלי, או הוון הקוריאני, עשוי לאותת על שיבה של סוחרים להצטייד בנכסים נושאי סיכון, כגון מטבעות carry. מדובר במטבעות במדינות שהריביות בהן גבוהות, יחסית, כגון באסיה, במזרח אירופה, בדרום אמריקה ובמשקים מתפתחים נוספים.

האירו, מצידו, מסתייע בהכרזת טרישה, לפיה להפחתת ריבית לאזור ה-0%, שהונהגה במדינות כגון ארה"ב, בריטניה וקנדה, עלולים להיות חסרונות ולכן לא ינקוט בה.

• התעצמות בצעדי המדיניות הכלכלית: מקבלי ההחלטות ברחבי העולם יורים עתה, כך עושה רושם, בכל התותחים הכבדים. ממשלת ארה"ב הציגה אתמול תוכנית שתקצה סכומי עתק לריקון הבנקים מנכסיהם הרעילים. זאת בהמשך לרכישות ני"ע לסוגיהם בהיקף נרחב, שהוכרזו על ידי הבנק הפדראלי בשבוע שעבר. בהמשך השבוע יוצגו רעיונות לשינוי מבני בשוק ההון. נשיא ארה"ב טוען שהוא משוכנע שהתוכניות השונות תחלצנה את הכלכלה האמריקאית מהמשבר הפוקד אותה.

שר האוצר של יפאן הודיע כי נשקל תמריץ פיסיקאלי נוסף בסך 20 טריליון יין. סין, שהכריזה אף היא על תמריץ עצום נוסף לאחרונה, בצד מחויבות לצמיחת תוצר בת 8%, מקדמת מיזוגים ורכישות בתעשיית החרושת שלה. גם בגרמניה, שהתנגדה תקופה ארוכה לתוכניות מסוג זה, נשקלים כעת צעדים דומים.

העליות האחרונות בשערי המניות עשויות בהחלט לשקף הערכה, שצעדים משולבים בסדרי גודל כאלה, בצד התכנסויות כגון זו של שרי האוצר ב-20 המדינות הגדולות, סופם שיחלצו את כלכלת העולם מקשייה.

האופטימיים

• שורת התבטאויות אופטימיות שלא הושמעו עד כה: לכך יש להוסיף התבטאויות שונות של מקבלי החלטות, שנוסכות אופטימיות בשוק ההון. בהקשר זה ניתן להזכיר סימני שיפור, שהוזכרו על ידי נשיא ארה"ב ברק אובאמה, או שתי התבטאויות של יו"ר הבנק הפדראלי, בדבר תפנית חיובית העשויה להתחולל בתוך שנה. סקר שנערך בידי סוכנות בלומברג מראה, כי אכן צפויה התאוששות בכלכלת ארה"ב במחצית השנייה של השנה.

דוגמא נוספת: מנהל השקעות מוערך המתמחה בשווקים מתעוררים, קבוצת מדינות שנוהגת להקדים עליות כשמסתמנת התאוששות כלכלית, צוטט בהרחבה שראוי להתבונן מבעד לחדשות הכלכליות, שרובן עדיין שליליות ומשקפות התרחשויות בדיעבד, כדי לא להחמיץ את העליות בשוקי המניות. גם אצלנו, נגיד בנק ישראל הזכיר ניצני שיפור בראיון שנערך עמו לפני מספר ימים.

•שיפור בסנטימנט במניות הבנקים: בד בבד מורגש שיפור בהלך הרוח בקרב מניות הבנקים, שרושמות לאחרונה עליות נאות הן בארצות הברית והן באסיה. משולבות בעליות אלה התבטאויות של מנהלי הבנקים בדבר שיבה לפסי רווחיות לפני הפרשות. בהקשר זה, אם התוכנית שתציג ממשלת ארה"ב להוצאת הנכסים שבגינם מבוצעות הפרשות אלה ממאזני הבנקים, תזכה להצלחה ולאמון השווקים, הדבר עשוי להוליך לשיפור של ממש בביצועי הבנקים בשורה התחתונה. יצוין, עם זאת, כי לאחר הכרזת התוכנית החלה מחלוקת לגבי מידת התאמתה וסיכוי הצלחתה בקרב כלכלנים בכירים, מחלוקת שתוליך, מן הסתם, לתנודות בשוק המניות תוך כדי התנהלותה.

• סימני שיפור במישור הכלכלי: כפי שהזכרתי בטור הקודם, ניצני שיפור בנתונים בתחומי מפתח, כגון משקי הבית (עלייה חזקה במכירות ברשתות השיווק) והדיור (קפיצה בהתחלות הבנייה ובמכירת דירות בבעלות דייריהן ולראשונה זה שנה עלייה במחיר הדיור) בארצות הברית, עשויים, אם יתמידו, לבשר על ניצני התאוששות בכלכלה הרחבה יותר.

במקרה של מכירת הדירות, מדובר בעלייה החדה ביותר זה 6 שנים בקירוב. התאחדות הקבלנים האמריקאית מסבירה שלאחר חודשים ארוכים, המחירים הנמוכים וההנחות החלו לעשות את שלהם. סקרים המבוצעים על ידה מזהים זה זמן אוכלוסיה לא מבוטלת של משקי בית, הממתינים להיווכח אם מחיר הדיור ימשיך לרדת, בטרם יקבלו החלטה אם לרכוש יחידת דיור, תוך ניצול הירידה הניכרת בריביות על משכנתאות במדינה. נזכיר כי התאוששות בדיור נחשבת תנאי בסיסי להתאוששות כלכלית רחבה יותר.

במישור אחר, הפיחות בשער הדולר כנגד האירו עשוי לתת דחיפה לחברות היצואניות האמריקאיות, כפי שאכן התרחש בפיחות הקודם, דבר שהקפיץ את התוצר האמריקאי במחצית הראשונה אשתקד. נציין שנשיא ארה"ב התבטא בנושא ואמר שהדולר חזק בצורה יוצאת מגדר הרגיל כנגד האירו.

בנוסף, מחיר הדלק הנמוך (גם לאחר ההתאוששות האחרונה) ממשיך להיטיב עם הצרכן האמריקאי, שעתירות האנרגיה בהוצאותיו גדולה. אפשר שהדבר יסייע לו להתמודד עם הקפיצה המהירה בשיעור האבטלה, תוצאה של התייעלות שהמגזר העסקי נוקט כעת. פירותיה של זו יתבררו בהמשך.

כאמור, מדובר בשילוב של מספר סימנים טנטטיביים, שנחוץ כי יתבססו בהמשך. עם זאת, עצם הימצאותם עשוי להביא לשיפור בסנטימנט שלהערכתי מהווה תנאי הכרחי להתאוששות בת קיימא הן במישור הכלכלי והן בשוקי ההון.

הכותב הוא מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות