הנגיד הבריטי: "אסור להרחיב עוד יותר את הגירעון התקציבי"

[למדור שוקי עולם] התרופפות המשמעת התקציבית הובילה את מרווין קינג לחרוג ממנהגו ולהתייחס לנושא הזהיר את הממשלה מפני חבילת תמריצים נוספת

הנגיד הבריטי, מרווין קינג, נקט אתמול (ג') התערבות יוצאת דופן, כאשר הזהיר את הממשלה מפני חבילת תמריצים נוספת, שעשויה להופיע בהצעת התקציב שתוגש לפרלמנט בחודש הבא.

בהופעה בוועדת האוצר של הפרלמנט הבריטי אמר קינג כי "המיתון חייב להוביל לגירעונות תקציביים גבוהים יותר, ולא הגיוני לנסות לקזז את זה". לדבריו, "אנחנו צריכים לקבל את העובדה שבשנתיים-שלוש הבאות יהיו לנו גירעונות גדולים מאוד. בהתחשב בגודלם, אני חושב שהגיוני להיות זהירים בכל הנוגע להמשך נקיטת אמצעים מיוחדים שירחיבו עוד יותר את הגירעונות".

שלשום השמיעה התאחדות המעסיקים הבריטית CBI אזהרה דומה, שבה נאמר שתוספת תקציבית גדולה לצורך המרצה כלכלית "אינה בהישג ידינו" ושתוספת כזאת עלולה לערער את אמון המשקיעים בכלכלה הבריטית.

אמצעי הבקרה נגמרו

קינג הבהיר שלדעתו, הבנק אוף אינגלנד הוא האחראי על קביעת המדיניות של המאבק במיתון, וכי הממשלה צריכה להתמקד בהחזרת התקציב לאיזון. הבנק המרכזי הבריטי חושש שאין יותר אמצעי בקרה תקציביים אפקטיביים. קינג ביטא חשש לפיו גיוסי הון ממשלתיים ענקיים חדשים (מלוות) ידחפו בסופו של דבר את האינפלציה לרמה גבוהה מדי, ויערערו את היציבות הכלכלית.

ההתערבות של קינג בהחלטות הממשלה התקבלה בברכה על-ידי האופוזיציה השמרנית, שמבטאת בימים האחרונים הסתייגות דומה מהצעות התקציב, וכן על-ידי מנהיגים באירופה, שהביעו התנגדות לקריאת הממשל האמריקני לפעולה פיסקלית דרסטית יותר כדי להיחלץ מהמיתון.

עם זאת, גורדון בראון, ראש ממשלת בריטניה, שמארח ביום ה' בשבוע הבא את פסגת המנהיגים של מדינות 20G, יתקשה להוביל את הדיונים לכיוון פעולה פיסקלית מתואמת ברמה עולמית, כדי לחלץ את המשק העולמי מהמיתון.

"אין ספק שאנחנו ניצבים בפני גירעונות תקציביים גדולים מאוד בשנתיים-שלוש הבאות", אמר הנגיד הבריטי. "אני חושב שמצבנו הפיסקלי אינו כזה שאנחנו יכולים לומר, 'למה שלא נפעיל עוד סבב משמעותי של הרחבה פיסקלית'".

ברוח המסורת בבנק אוף אינגלנד, קינג נמנע עד כה מהתייחסות לפיננסים הציבוריים, מאחר שאנשי הבנק המרכזי הניחו תמיד שהממשלה תיצמד לכלל התקציבי של הגבלה על הנפקות האג"ח ועל הגדלת החוב. אך דוברים בבנק המרכזי טוענים כי מאז שהממשלה רופפה בשנה שעברה את המשמעת התקציבית, על רקע המיתון והמשבר הבנקאי, קינג חש שהגיעה השעה לבטא את עמדותיו בנושא זה.

חיזוק מבחוץ

דבריו של קינג קיבלו חיזוק גם מבחוץ: הנציבות האירופית בבריסל קראה אתמול לבריטניה להחזיר את הגירעון התקציבי שלה לרמה של עד 3% מן התמ"ג עד לשנת התקציב 2013-2014.

דו"ח של האוצר מנובמבר 2008 כלל אמנם יעד כזה, אך לנוכח ההידרדרות המהירה בתקבולי המס, היעד הזה נראה בלתי אפשרי ללא העלאת מס כלשהי. קרן המטבע הבינלאומית צפתה באחרונה שהגירעון התקציבי הבריטי יגיע לשיא של 11% מהתמ"ג בשנת 2010.