ממשלת צ'כיה הפסידה בהצבעת אי-אמון; ראש הממשלה התפטר

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] אנליסט: ההצבעה היא תוצאה של מתחים פוליטיים פנימיים והיא אינה משקפת את הבעיות הכלכליות

[רוצה לנצל את המשבר במזרח אירופה לטובתך? הרשם לניוזלטר עסקים מתעוררים]

בסוף השבוע שעבר הציע ראש ממשלת הונגריה להתפטר, והודה כי הפך למכשול בפני הרפורמות הכלכליות שלהן זקוקה המדינה. בפברואר קרסה ממשלת לטביה בעקבות הזעם הציבורי על אופן טיפולה במשבר הכלכלי

"בשבועות האחרונים עשתה הממשלה הצ'כית מאמצים רבים להדגיש שהרפובליקה הצ'כית הרבה פחות פגיעה למשבר העולמי הודות למבנה של שוק האשראי שלה", אמר טימותי אש, מנהל מחקר ברויאל בנק אוף סקוטלנד

הקואליציה השולטת ברפובליקה הצ'כית הפסידה אתמול (ג') בהצבעת אי-אמון בפרלמנט, והפכה למדינה המזרח-אירופית השלישית שנקלעה לתסיסה פוליטית בעיצומו של משבר כלכלי חמור. המטבע הצ'כי, הקורונה, רשם ירידה חדה בתגובה לידיעה. הדולר התחזק ב-2.7% לעומת הקורונה, והאירו התחזק ב-1.2.

לאחר שחברי הפרלמנט הצביעו בעד הדחת ממשלת המיעוט שלו, הכריז ראש הממשלה, מירק טופולנק, על כוונתו להתפטר. לנשיא הרפובליקה הצ'כית, ואצלב קלאוס, יש סמכות חוקתית לבחור מועמד אחר לצורך הקמתה של ממשלה חדשה. רק לאחר ששלושה ניסיונות להקים ממשלה לא יעלו יפה, ייאלץ הנשיא להכריז על בחירות מוקדמות.

"לא קשור לכלכלה"

"תוצאות ההצבעה שנערכה היום נבעו אך ורק מגורמים פוליטיים פנימיים, והן אינן משקפות את הבעיות הכלכליות או את השפעתן על הזירה הפוליטית", אמר יום לוי, אנליסט ביורז'יה גרופ. לוי אמר כי ממשלת המרכז-ימין של טופולנק, שמורכבת מקואליציה של שלוש מפלגות, היתה חלשה מבחינה פוליטית מאז הקמתה.

התסיסה הפוליטית מתרחשת בעוד הרפובליקה הצ'כית מכהנת כנשיאה התורנית של האיחוד האירופי לתקופה של שישה חודשים. בסוף השבוע שעבר הציע ראש ממשלת הונגריה להתפטר, והודה כי הפך למכשול בפני הרפורמות הכלכליות שלהן זקוקה המדינה. בפברואר קרסה ממשלת לטביה בעקבות הזעם הציבורי על אופן טיפולה במשבר הכלכלי.

"בשבועות האחרונים עשתה הממשלה הצ'כית מאמצים רבים להדגיש שהרפובליקה הצ'כית הרבה פחות פגיעה למשבר העולמי הודות למבנה של שוק האשראי שלה", אמר טימותי אש, מנהל מחקר ברויאל בנק אוף סקוטלנד.

עם זאת, "לנוכח הפתיחות המוגבלת של כלכלת צ'כיה ומשקלה של תעשיית הייצור הקשורה למגזר הרכב, היא מושפעת מהמשבר באופן משמעותי. הדבר משתקף בהתכווצות החדה בתפוקה התעשייתית והייצוא", כתב אש בעדכון למשקיעים.

ללא שינוי בריבית

מנתונים רשמיים שהתפרסמו שלשום (ב') עולה כי בינואר נרשמה צניחה של 23.3% בתפוקה התעשייתית בצ'כיה לעומת החודש המקביל אשתקד - ירידה חדה בהרבה מציפיות האנליסטים. מרבית האנליסטים מעריכים שהבנק המרכזי של צ'כיה יותיר היום (ד') את הריבית הבסיסית ללא שינוי, ברמה של 1.75%, לאחר הישיבה של הוועדה המוניטרית שלו.

"בין אם לרפובליקה הצ'כית יש אשראי חזק ביחס למדינות דומות, ובין אם לאו, חוסר היציבות הפוליטית הוא הדבר האחרון שצ'כיה זקוקה לו כעת, בהתחשב באתגרים הגדולים שמולם היא ניצבת", אמר אש.