כולם מדברים על מיתון (ומכניסים מאות מיליוני דולרים)

סיפורים מאמריקה: CBS משלמת 545 מיליון דולר בעונה עבור שידור טורניר המכללות הארצי. האם אפשר בשלושה שבועות של משחקים בתקופה כל כך גרועה מבחינה כלכלית, להחזיר השקעה כזאת גדולה? התשובה פשוטה: כן ; וגם: מדוע עוברת ה-NBA תהליך "לטיניזציה", וכמה עולה השעון החדש שמפרסם קובי בראיינט

1. אנחנו ממשיכים לדבר על משבר כלכלי ומיתון בספורט, ורואים איך זה קורה הלכה למעשה עם פיטורי עובדים בקבוצות, הקפאת מחירי כרטיסים, קושי בגיוס ספונסרים וכו'. אבל בכל פעם שצצה דוגמה "משברית", עולה דוגמה הפוכה שמעידה על כך שיש מותגים בספורט שחזקים הרבה יותר מהמשבר.

שתי הדוגמאות האחרונות שקיבלנו בשבוע האחרון הן מה-NFL ומטורניר המכללות בכדורסל (המארץ' מאדנס). רק השבוע התברר שחברת הלוויין DirecTV האריכה את חוזה הטלוויזיה שלה לארבע שנים נוספות, מ-2011 עד 2014 והעלתה את הסכום שהיא משלמת ל-NFL עבור שידורי יום ראשון מ-700 מיליון דולר לעונה למיליארד דולר לעונה.

השאלה המתבקשת היא האם הסכומים האלו בכלל מחזירים את עצמם או שהרשתות סופגות את רוב הנזק והעיקר מבחינתן הוא להחזיק במותג כל כך חזק כמו ה-NFL? בעניין של DirecTV ההסבר הוא פשוט ומזכיר אפילו את מה שקורה בישראל: מדובר במלחמות של כבלים מול לוויין, ודרך שליטה בלעדית בשידורי ה-NFL של יום ראשון בנתהDirecTV את האסטרטגיה העיקרית שלה "לגנוב" אליה לקוחות של הכבלים.

עם המארץ' מאדנס אפשר לבחון את הכדאיות הכלכלית באופן ברור יותר. CBS משלמת בממוצע 545 מיליון דולר מדי עונה עבור שידור טורניר המכללות הארצי. בחודשים האחרונים, כשהחלה CBS למכור את חבילות הפרסום למארץ' מאדנס, הועלתה השאלה האם אפשר בשלושה שבועות של משחקים בתקופה כל כך גרועה מבחינה כלכלית, להחזיר באמצעות מכירת פרסומות השקעה של 545 מיליון דולר? התשובה היא מאוד פשוטה: כן.

אף אחד לא יכול להבין את הכוח המאגי של המארץ' מאדנס על הציבור האמריקני. בדיוק כמו הכוח המאגי של הפוטבול. דווקא באמצע המשבר הגדול ההכנסות מפרסום של CBS בטלוויזיה למארץ' מאדנס יחצו השנה לראשונה רף של 650 מיליון דולר. גם ההכנסות מפרסום באינטרנט יגדלו בטורניר הנוכחי ב-30% בהשוואה לשנה שעברה ויחצו רף של 30 מיליון דולר. בחישוב מהיר: שלושה שבועות של מארץ' מאדנס יכניסו לרשת קרוב ל-700 מיליון דולר מפרסום. כל זה עבור 63 משחקים.

איך יכול להיות שבימים של משבר שמים עוד יותר כסף על זכויות טלוויזיה ועל פרסום? "כי כשאתה לוקח מותג מצליח כל כך כמו טורניר המכללות בכדורסל, אתה יודע שלא משנה מה יהיה, המפרסמים בסופו של דבר יגיעו לשולחן", מסביר סגן נשיא CBSSports.com, ג'ייסון קינט.

איך הגיעו לסכום העצום הזה ממכירת פרסום באינטרנט? ל-CBS לקח שלוש שנים כדי להבין כלל פשוט: אתה לא גובה כסף מהציבור. בין 2003 ל-2005 שידרה CBS את כל המשחקים במארץ' מאדנס באינטרנט ותמורת חבילת המשחקים גבתה מחיר סמלי של 15 דולר. התוצאה היתה שב-2005 רק 20 אלף איש החליטו להשקיע את הסכום הזניח הזה כדי להתחבר. הכמות המועטה של מתחברים הביאה לכך שמפרסמים לא רצו להיכנס, וההכנסות מפרסום היו אפסיות.

ב-2006 החליטה הרשת כצעד ניסיוני לשדר את כל המשחקים בחינם, בתקווה שכמות הגולשים תעלה ואפשר יהיה להעלות את ההכנסות מפרסום. התוצאה: כמות המתחברים הרשומים עלתה תוך עונה אחת מ-20 אלף ל-1.6 מיליון. בעונה שעברה כבר נרשמו 4.8 מיליון איש כדי לראות את הטורניר באינטרנט, והשנה תחגוג CBS מעל 5 מיליון נרשמים. אם לוקחים את כמות המשחקים במארץ' מאדנס, 63 בסך הכל, הרי שכל משחק בממוצע "נרכש" על ידי CBS עבור סכום של 8.65 מיליון דולר. תחשבו על זה רגע: על כל משחק שנמשך שעתיים משלמת הרשת כמעט 8.65 מיליון דולר.

2. מדברים על הכוח של ה-NBA מחוץ לארצות הברית ועל הגלובאליות של הליגה הזאת. עכשיו מתברר שהשינויים הדמוגרפיים בתוך הליגה, עם הכניסה המאסיבית של שחקנים מחוץ לארה"ב, שינתה את המבנה הדמוגרפי של אוהד הכדורסל הממוצע. ממחקר רשמי שפרסמה הנהלת הליגה אפשר להבין שאוהדי ה-NBA הם כבר לא המשפחה האמריקנית הטיפוסית, במובן הישן והנוסטלגי. מי שהשתלט על היציעים הם האוהדים הלטיניים - הספרדים ואלו ממרכז ודרום אמריקה.


סן אנטוניו ספרס היא הקבוצה עם שיעור הלטינים הגבוה ביותר ביציעים - 57% מהאוהדים שמגיעים ל"AT&T סנטר" הם לטינים, בין היתר בגלל שהקבוצה מחזיקה בסגל שני ארגנטינים (מנו ג'ינובילי ופבריציו אוברטו). במיאמי היט שיעור הלטיניים ביציעים עומד על 44% למרות שאין בקבוצה אף שחקן דרום אמריקני או ספרדי. 36% מאוהדי הלייקרס הם לטיניים (גאסול), 28% בפניקס, 24% בניו יורק ו-20% בדאלאס. על פי המחקר, כמות האוהדים הלטיניים ביציעים עלתה מאז 2005 ב-30%. כאשר הליגה מונה היום 17 שחקנים לטיניים על פי החלוקה הבאה 5 ספרדית, 5 ארגנטינים, 3 ברזילאים, 2 מהרפובליקה הדומיניקנית, מקסיקני אחד ופורטו ריקני.

בלוס אנג'לס משדרים מזה כמה שנים את הקבוצה בשידור ישיר ברדיו גם בשפה הספרדית. ולאחרונה אף הביעו מספר עיתונאים מקומיים מחאה רשמית לקבוצה על כך שיותר ויותר חלקים ממסיבות העיתונאים ומהראיונות אחרי משחק נעשים בשפה הספרדית בגלל פאו גאסול. בנוסף, הליגה החליטה להקדיש את החודש הקרוב ל"חודש לטיני" במסגרתו יהפכו עשרה משחקים בליגה שנבחרו מראש למשחקים בהם תינטש המסורת האמריקנית הקלאסית לטובת אירועים לטיניים.

לאחרונה אף החלה הליגה למכור חולצות רשמיות עם שמות הקבוצות בספרדית - Los Lakers (ל.א לייקרס), Nueva York (ניו יורק ניקס), Los Bulls (שיקגו בולס), El Heat (מיאמי היט) וכו'.

3. עוד משהו קטן על הגלובליות של ה-NBA. קובי בראיינט הוא אחד ממותגי הספורט האמריקנים הכי חזקים היום מחוץ לארצות הברית. אחרי שחתם על הסכם בלעדיות לכתיבת בלוג בשפה הסינית עבור כמה מיליוני דולרים, החליטה חברת השעונים השווייצרית Nubeo להשיק סדרת שעונים יוקרתית בשם "בלאק ממבה" - הכינוי של בראיינט. 1,074 שעונים כאלו ייצאו לאוויר העולם. מי שירצה להתהדר ב"בלאק ממבה" הרשמי של קובי יצטרך להיפרד מ-285 אלף דולר.