המשנה לנגיד בנק ישראל, צבי אקשטיין עדכן את תחזית האבטלה של בנק ישראל ל-8.5% מ-8% בסוף 2009

צפויים להצטרף למעגל האבטלה עוד כ-50 אלף עובדים ; הלחצים על התחזקות השקל ממשיכים כי עדיין צפוי עודף של 2 מיליארד ד' בחשבון השוטף ; ההחלטה על התערבות בשוק המט''ח הייתה בין הקשות שהתקבלו בבנק ישראל בשנים האחרונות

פרופ' צבי אקשטיין, המשנה לנגיד בנק ישראל עדכן היום במסגרת דברים שנשא בכנס של בוגרי ביה"ס למינהל עסקים שבאוניברסיטה העברית "המשבר הכלכלי - עד מתי?", כי תחזית האבטלה של בנק ישראל עולה מרמה של 8% ל-8.5% בסוף 2009. קרי, לפי הנתונים החדשים, צפויים להצטרף למעגל האבטלה עוד כ-50 אלף עובדים.

אקשטיין הוסיף כי השפעת המשבר הפיננסי באה לידי ביטוי מהיר בכלכלה הריאלית. שיעורי הצמיחה צנחו בכל העולם. תחזיות ירדו בצורה דרמטית. ה-IMF עידכן את תחזית הצמיחה של יפן למינוס 6%. לדברים יש השפעה כוללת על המשק שלנו דרך ערוץ היצוא.

עומקו וארכו של המשבר תלויים במדיניות הננקטת בעולם בעיקר בארה''ב ובאירופה. וגם אצלנו היציאה תלויה במה שנעשה כאן. אנו נמצאים עדיין בעיצומו של כשל שוק בין בנקאי, אך ציין כי למזלנו אין לנו שוק בין בנקאי מפותח כמו במדינות המערב. הדבר בא לידי ביטוי באופן בו הבנקים מתמחרים את הסיכון להלוואות בין בנקאיות.

אקשטיין אמר כי יש גם משבר בשוק החוץ בנקאי. וכי רק בשבועיים האחרונים החלה להירשת התאוששות מסויימת גם בישראל וגם בעולם ושוק הזה התעורר והתחיל לתפקד שוב. להערכת אקשטיין כשל השוק העיקרי אצלנו היה באמידת הסיכונים של אג''ח חברות.

בהתייחסו למדיניות, אמר כי לפי הספר, בניגוד למה שנעשה במשבר בשנות ה-30, יש לנקוט בהרחבה מוניטארית. קרי, הורדת הריבית יחד עם קניית אג''ח ממשלתיות, המכונה הקלת אשראי. שנית, יש לפעול לשיקום האמון והתפעול של המערכת הבנקאית, באמצעות ערבויות, חיזוק הון הבנקים, רכישת נכסים רעילים וקניית ניירות ערך. המהלך השלישי הוא הרחבה פיסקאלית לצורך יצירת ביקושים כאשר ביקושים אחרים נחלשים. השאלה היא כמה אפשר להרחיב? זה תלוי בגודל החוב כי זה קובע את מחיר החוב ואת ריבית על הגיוס.

מה אנו עושים?

המשנה לנגיד אמר "הורדנו ריבית, אנו קונים דולרים וגם אג''ח. ההישג המשמעותי ביותר שלנו הוא האמון שרכשנו מהציבור והחוסכים בשליטה על האינפלציה שבא לידי ביטוי בציפיות לאינפלציה בטווח הארוך. זה מה שמאפשר לנו להוריד את הריבית לחצי אחוז בלבד. הריבית האפקטיבית בישראל היום היא אפס".

הלחצים על התחזקות השקל עדיין ממשיכים כי עדין צפוי עודף של 2 מיליארד דולר בחשבון השוטף, אמר אקשטיין. ההחלטה על התערבות בשוק המט''ח הייתה בין הקשות שהתקבלו בבנק ישראל בשנים האחרונות. אקשטיין אמר כי בכוונת בנק ישראל להמשיך את רכישת המט"ח מעבר למלאי של 44 מיליארד דולר.

מטרת הצעד של היום היא לתמוך בתעסוקה וצמיחה ע"י מיזעור עלויות האשראי למגזר העסקי תוך כדי עמידה ביעד האינפלציה.

בסיום דבריו ציין אקשטיין כי תהליך היציאה מהמשבר ילווה ראשית בייצוב השווקים הפיננסים בארה"ב ואירופה וחידוש הביקושים במשקים אלו. זאת בנוסף לייצוב שוק האשראי המקומי בתקופה הקרובה, שיאפשר למשק להגיע לצמיחה מסויימת בשנת 2010.