גייתנר לא שולל את הרעיון של סין ליצירת מטבע עולמי שיחליף את הדומיננטיות של הדולר; הבהיר כי הדולר ימשיך להיות חזק לאורך זמן

[למדור שוקי עולם] סין מאיימת על הדולר - קוראת ליצור מטבע עולמי שיחליף את הדולר ; גייתנר אמר שהרחבת השימוש ב-SDR עשויה להיחשב לצעד "מהפכני", ולא לצעד לקראת "איחוד מוניטרי עולמי"

טימותי גייתנר, שר האוצר של ארה"ב, רמז אמש (ג') שארה"ב עשויה לבחון את הצעת סין לצמצם את השימוש בדולר כמטבע שבו מושקעות מרבית יתרות המט"ח בעולם.

גייתנר אמר למועצה ליחסי חוץ כי עדיין לא בחן את הצעתו של נגיד הבנק המרכזי של סין, ז'ו שיאצ'ואן, להרחיב את השימוש בזכויות משיכה מיוחדות SDR - מטבע מלאכותי שמבוסס על סל של מטבעות אמיתיים. עם זאת, הוא הוסיף, "אנחנו די פתוחים לזה". גייתנר אמר שהרחבת השימוש ב-SDR עשויה להיחשב לצעד "מהפכני", ולא לצעד לקראת "איחוד מוניטרי עולמי".

הדולר נפל ב-1.3% לעומת האירו בתגובה לכותרות כגון "גייתנר פתוח למטבע SDR" שצצו על צגי המחשב שעל שולחנות הסוחרים. המראיין, רוג'ר אלטמן, לשעבר סגן שר האוצר בממשל קלינטון, העניק לגייתנר הזדמנות להבהיר את דבריו, לנוכח היחלשות הדולר בשווקים.

גייתנר מיהר להבהיר שלדעתו הדולר ממשיך להיות המטבע הדומיננטי ביתרות מטבע החוץ בעולם. המשפט הזה הספיק כדי להוביל להתאוששות הדולר בשוק המטבעות והוא מחק את מרבית הירידות שרשם הדולר בעקבות ההתבטאות הראשונה של גייתנר.

פקידים במשרד האוצר אמרו שגייתנר ונשיא ארה"ב, ברק אובמה, דחו את הרעיון להחליף את הדולר במטבע עולמי. הפקידים הדגישו כי אין שינוי במדיניות ארה"ב. למרות זאת, מיהרו אנליסטים למתוח ביקורת על גייתנר. "אם ניתן להפיק לקח כלשהו ממה שקרה היום, זה שהדולר פגיע מאוד, ושכל דיבור ללא מחשבה יגרור תגובה חריפה", אמר כריס טרנר, אסטרטג ב-ING קפיטל מרקטס.

בקרב מומחים שוררת אי-ודאות לגבי הצעת סין. "אין ספק שמדובר במשהו שעשוי להתרחש רק בעוד זמן רב", אמר מוריס גולדסטין, עמית במוסד פיטרסון. "המשבר הזה מעלה כמה סוגיות מהותיות, ואחת מהן היא סוגיית המטבע שבו נקובות יתרות המט"ח".