בזמן מיתון ראש החטיבה העסקית הוא תפקיד מפתח קריטי: מי יחליף את ציון קינן כראש החטיבה?

לבנק הפועלים יש כחודשיים להחליט מי יאייש את תפקיד ראש החטיבה העסקית במקום ציון קינן ; בתוך הבנק אפשר לזהות ארבעה מועמדים פנימיים

במצב רגיל ראש החטיבה העסקית של בנק גדול הוא תפקיד מרכזי במשק, האדם ששולט על ברז האשראי של המגזר העסקי. אבל בזמן מיתון ראש החטיבה העסקית הוא תפקיד מפתח קריטי, בידיו בלון החמצן והוא יקבע גורלות של פירמות לשבט או לחסד. ראש החטיבה העסקית של בנק הפועלים הוא קצין האשראי הגדול בישראל וחולש על אשראי בהיקף של 130 מיליארד שקל. בשנה הקרובה, כשישראל תיכנס למחנק אשראי, זהותו של ממלא התפקיד חשובה במיוחד.

בהנחה וצבי זיו יעזוב לקראת אוגוסט ובהינתן הצורך בחפיפה ארוכה יחסית, לבנק הפועלים יש כחודשיים להחליט מי יאייש את תפקיד ראש החטיבה העסקית במקום ציון קינן. בתוך הבנק אפשר לזהות ארבעה מועמדים פנימיים להחליף את קינן וכמובן תמיד קיימת האפשרות של הגעת מועמד חיצוני.

יעקב אורבך (53) - כיום מספר 2 בחטיבה העסקית. אורבך הוא בנקאי ותיק ואיש אשראי מנוסה. הוא עשה מסלול ראוי שכלל תפקידים כמו ראש בנקאות מסחרית וראש האגף העסקי. הוא נחשב לאיש מקצוע ברמה גבוהה ולאיש של עבודה קשה. חולשתו היחסית ביכולות הניהול שלו והוא אינו נתפס כמנהיג טבעי.

דורון קלאוזנר (57) - ראש חטיבת משאבי אנוש. קלאוזנר הגיע לבנק מתפקיד מנכ"ל בסס"ח והיה לפני אורבך ראש האגף העסקי בחטיבה העסקית. לפני שלוש שנים קודם להנהלה ובהמשך היה ראש חטיבת ניהול הסיכונים. קלאוזנר נחשב לאיש אשראי מקצועי ולמנהל מוכשר. כששי טלמון עזב את תפקיד ראש החטיבה העסקית בסוף 2007, קלאוזנר רצה מאוד לקבל את התפקיד אך דנקנר העדיף את קינן. מבחינה מקצועית קלאוזנר הוא מועמד ראוי ביותר, מוערך ובעל אינטגריטי אבל בפוליטיקה הפנימית של הבנק יש לו נחיתות כיוון שאינו מקורב לדנקנר או לקינן. מכיוון שמדובר במשרת אמון, הפוליטיקה הפנימית אף היא חשובה. בעיה נוספת היא שבתקופתו בחטיבת ניהול סיכונים הועברה ההמלצה, שהסבה לבנק הפסדים גדולים, להגדיל את אחזקות הבנק ב-MBS ו-SIV.

רוני לשצ'ינסקי (57) - מכהן כמנהל פועלים ארה"ב. לשצ'ינסקי גדל בבנקאות הקמעונאית מלמטה, היה סגן מנהל סניף, ניהל סניפים ואזורים ואת האגף לבנקאות קמעונאית. לפני התפקיד בארה"ב עשה קדנציה מוצלחת מאוד כמנכ"ל בנק מסד. חסרונו הוא הרקע הקמעונאי בו צמח. בעבר היתה מתיחות בינו לבין קינן אבל היא הוסרה לפני יציאתו לניו יורק והיום קינן מעריך אותו. מעבר לכך, לשצ'ינסקי טרם סיים את שיקום הפעילות בארצות הברית ועזיבתו כעת אינה רצויה.

אבי לוי (43) - מנכ"ל פועלים בריטניה. לוי נחשב למנהל מוכשר ביותר מהדור הצעיר של הבנק, אדם הבקיא בחומר, יסודי ומקצועי מאוד. ההערכות הן שבעתיד יהיה חבר הנהלה בכיר. הבעיה היא שמינויו כעת יהיה עוד קפיצה על דור ניהולי שלם. מעבר לכך לוי חדש בתפקידו. "אבי צריך עוד להשתפשף. העתיד עוד לפניו", אומר מקורב לבנק.