כבר לא פוחדים משוק ריכוזי: ענתבי הקדים כניסתם של הפועלים ולאומי לייעוץ פנסיוני לשכירים ל-1 באפריל

מועד כניסתם המקורי לייעוץ לשכירים - אוגוסט 2010 ; ההחלטה הגיעה על רקע היקף הייעוץ הקטן בבנקים הקטנים

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, ידין ענתבי, החליט להקדים את מועד כניסתם של בנק לאומי ובנק הפועלים לייעוץ פנסיוני לשכירים, כך שהם יוכלו לספק שירותי ייעוץ גם לשכירים החל מה-1 באפריל 2009 - במקום מאוגוסט 2010.

על מנת להרחיב את היקף הייעוץ הפנסיוני ולהעלות את איכותו, חוקק בסוף שנת 2005 חוק הייעוץ הפנסיוני, אשר מטרתו לבסס תשתית ייעוץ פנסיוני בישראל.

כל הבנקים הקטנים קיבלו ב-2007 ו-2008 רישיונות יעוץ פנסיוני מלאים, והם מספקים ייעוץ פנסיוני גם לעובדים שכירים וגם לעובדים עצמאיים. הבנקים הגדולים קיבלו רישיון לייעוץ פנסיוני לעצמאים ולתושבי הפריפריה, אך כניסתם לתחום הייעוץ הפנסיוני לשכירים נדחתה לחודש אוגוסט 2010, כדי למנוע היווצרות שוק ייעוץ פנסיוני ריכוזי.

בהודעת משרד האוצר נאמר: "בעקבות הנתונים שהתקבלו לגבי היקף הייעוץ הפנסיוני שניתן עד עתה על ידי הבנקים הקטנים, ועל רקע הצורך בתגבור היקף הייעוץ הפנסיוני בעקבות המשבר הפיננסי בשווקים, עולה הצורך להגביר את זמינות הייעוץ הפנסיוני לציבור השכירים במדינה, הן באמצעות הבנקים הגדולים (בנק לאומי ובנק הפועלים), והן באמצעות הבנקים הבינוניים והקטנים".

חנה פרי זן, המשנה למנכ"ל בנק הפועלים, אמרה בתגובה: "משרד האוצר נקט בצעד המתבקש. הניסיון הקצר של הבנקים בתחום הייעוץ הפנסיוני מלמד, כי יש חשיבות רבה מאוד לפעילותם בתחום זה - חשיבות שהתחדדה מאוד בעקבות המשבר הפיננסי העולמי, שהשפיע על החיסכון הפנסיוני בעולם ובארץ והעורר התעניינות רבה בקרב הציבור בהרכב ובמהות החיסכון הפנסיוני והשתלבותו בתכנון הפיננסי לחיים".

"פיל בחנות חרסינה"

אודי כץ, נשיא לשכת סוכני הביטוח, אמר בתגובה: "בשנה וחצי האחרונות הבנקים הקטנים והבינוניים לא הצליחו להעמיד מערך ייעוץ פנסיוני ראוי. גם פעילותם של הבנקים הגדולים בפריפריה לא הוכיחה את עצמה. להערכתי, לאור המצב בבנקים הגדולים, קרי דו"חותיהם הכספיים וההתרחשויות האחרונות בצמרת בנק הפועלים, הם ימשיכו לדשדש בנושא ויתרכזו בעיקר בפעילותם הפיננסית המסורתית כדי לשפר את ביצועיהם. קיימת אף האפשרות לניוד חסכונות פנסיוניים לאפיקי חיסכון בנקאיים".

"על רקע המצב של המערכת הבנקאית, אין לי ספק כי היתרונות של סוכני הביטוח ניסיון, ידע וקשר אישי - יבואו לידי ביטוי, כפי שבאו לידי ביטוי עד כה. סוכן הביטוח מציג ערכים ייחודיים לציבור העמיתים וערכים אלה עומדים לזכותו בכל עת. בהתייחס להחלטתו של ידין ענתבי, המפקח על הביטוח, החלטה זו משקפת חיפזון ולחץ, שאינם עולים בקנה אחד עם טובת ציבור החוסכים. החלטה שכזו דורשת הערכות מוקדמת והכנה קפדנית, אלא שבפועל הדבר לא התקיים ואינו מתקיים, ולכן הבנקים הגדולים יפעלו בתחום כמו "פיל בחנות של חרסינה".

בתגובה, בפורום מנהלי ההסדרים הפנסיונים באיגוד לשכות המסחר מתריעים היום כי הבנקים אינם מסוגלים להעניק ייעוץ איכותי לשכירים וכי הדבר עלול לפגוע פגיעה מהותית בעובדים.

לדברי מאיר אוזן יו"ר פורום מנהלי ההסדרים הפנסיונים באיגוד לשכות המסחר ויו"ר קבוצת שקל: "לבנקים אין מה להציע לשכירים בעיקר בחברות וארגונים וזאת משום שהבנקים אינם מקצועיים מספיק ואין להם מספיק ידע וניסיון הן בתחום המיסוי והן בתחום הפנסיוני, בנוסף לבנקים אין את פתרונות המחשוב המתאימים לצורך ניהול וחישוב הפרשות לקרנות פנסיה, פוליסות ביטוח מתקופות שונות וקופות גמל במקביל". לדברי אוזן בנוסף לכך, "בניגוד למנהלי ההסדרים המלווים את העובדים שנים ארוכות, לבנקים אין זיכרון ארוך טווח המכיר את העובד ואת עברו התעסוקתי ותוכניותיו הפנסיוניות בעבר וכך אין ביכולתו של פקיד הבנק לתכנן טוב יותר את עתידו של העובד".