ה-OECD בתחזית קודרת: צופה אבטלה של 10% במדינות המפותחות בשנה הבאה

[למדור שוקי עולם] מזכ"ל הארגון: "כמות המבוטלים תגדל ב-25 מיליון בני אדם, כמות גדולה בהרבה לעומת כל תקופת מיתון אחרת מאז תום מלחמת העולם השנייה"

אחד מכל עשרה עובדים ב-30 הכלכלות המפותחות החברות במועדון OECD יהיה מובטל בשנה הבאה "בלי יוצאות מהכלל", העריך אתמול מזכ"ל הארגון.

אנחל גוריה הדגיש אתמול את הגלישה של המשבר במגזר הפיננסי אל הכלכלות הריאליות, והזהיר שכמות המבוטלים ב-30 מדינות OECD תגדל ב"כ-25 מיליון בני אדם, כמות גדולה בהרבה לעומת כל תקופת מיתון אחרת מאז תום מלחמת העולם השנייה".

OECD צופה שהכלכלות המפותחות בעולם יתכווצו השנה ב-4.3%, עם צמיחה מועטה או אפסית בשנת 2010. התחזית הזו גרועה בהרבה מהתחזית הנוכחית של קרן המטבע הבינלאומית, שצופה התכווצות כלכלית של 3%-3.5% בכלכלת העולם המפותח בשנת 2009.

אתמול המשיכו להצטבר נתונים על חומרת המשבר הכלכלי ברחבי העולם. ביפן צנחה התפוקה התעשייתית בפברואר ב-9.4% בהשוואה חודשית, וב-38.4% בהשוואה שנתית, לפברואר 2008. בספרד פורסם אתמול שהאינפלציה השנתית בחודש מארס היתה מינוס 0.1%, כלומר שבמשק הספרדי שוררת דפלציה.

סיכון דפלציה

עם זאת, כמה נתונים הצביעו על תקווה מסוימת שהירידות התלולות בתפוקה התעשייתית ובסחר מתחילות להירגע. היצרנים היפנים, שהפסיקו לייצר כדי לצמצם את המלאים הלא מכורים שלהם, דיווחו שלנוכח הירידה במלאים, הם צופים עלייה של 2.9% בתפוקה במארס, ועלייה של 3.1% באפריל.

גם הבנק המרכזי האירופי רואה את הסיכון הכללי לדפלציה במרחב האירו כנמוך, למרות הדפלציה שנרשמה בספרד. נשיא ה-ECB, ז'אן-קלוד טרישה, אמר לפרלמנט האירופי: "כרגע אין מוסד בינלאומי, ובהחלט לא ה-ECB, שמעריך שסיכון הדפלציה במרחב האירו במגמת עלייה או מהותי".

אך אנחל גוריה מ-OECD מתח אתמול ביקורת חריפה על העדר ההתמקדות במצב האבטלה במדינות המפותחות בדיון על חבילות התמריצים הפיסקליות. לדבריו, האבטלה תוביל ל"משבר חברתי חריף". "החדשות הרעות הן שההקצבות החדשות מוגבלות למדי, ומהוות 8% עד 10% מסך ההוצאה בארה"ב ובצרפת, ופחות מזה ביתר המדינות המפותחות. זה עלול להפוך להזדמנות שהוחמצה", לדבריו.

דו"ח נפרד של הנציבות האירופית שפורסם אתמול הראה שציפיות הצרכנים האירופים לעליות מחירים במדינות מרחב האירו בשנה הקרובה הן הנמוכות ביותר מאז 1985, מועד תחילת סקרי הציפיות הללו.