פישמן: "צריך לעזור לציבור ולא לטייקונים"; "בנדל"ן אי אפשר להעמיס את הנכס ולקחת אותו למקום אחר"; אקירוב: "למדתי לעשות ההיפך מכולם"

גלובס tv אלפרד אקירוב בפסגת הנדל"ן של "גלובס": "איך כל הטייקונים עשו את כל הכסף? הם ניצלו שוויים נמוכים, וככה עשו את ההון" ; אליעזר פישמן: "אני לא לוקח את המשבר אישית. אני בעסק יותר מ-40 שנה, ועברתי הרבה משברים. אם אקח אותם אישית זה יפגע בי מאוד"

אליעזר פישמן, יו"ר ובעלים קבוצת פישמן אמר היום (ג') בפסגת הנדל"ן של "גלובס" המתקיימת במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בת"א בפאנל "שיח יזמים - הנדל"ן שאחרי הסערה": "בישראל יש משבר נדל"ן, אז אני לא מבין מה יש כל כך להתלהב. בנדל"ן אי אפשר להעמיס את הנכס ולקחת אותו למקום אחר. יש משבר פיננסי, לא משבר נדל"ן. בארה"ב יש עודף דירות עצום. הפיתרון הוא שבסוף הם יתנו גרין קארד, ואז הם יסתדרו. אני לא רואה שיש בעיה עם השוכרים בגרמניה".

אלפרד אקירוב, יו"ר קבוצת אלרוב, אמר: "אחרי כל משבר יש גאות. לשמחתי, אני למדתי לעשות ההיפך מכולם: כשכולם מוכרים אני קונה, ולהיפך".

"השווקים חוזרים. השאלה היא מי נשאר. כל אלו שיישארו וימשיכו לעבוד, יחזירו את כל הכסף חזרה - השאלה היא תוך כמה זמן. זו לא הפעם ראשונה שהנכסים משוערכים בחסר. הרי איך כל הטייקונים עשו את כל הכסף? הם ניצלו שוויים נמוכים, וככה עשו את ההון. הנדל"ן יחזור. מה שחשוב זו סבלנות ולהחזיק מעמד".

אקירוב: "אסור לחברות לחכות לרגע שבו לא יוכלו לשלם"

"היום הבנקים מגיעים להסדרים, כי בבנקים יש עם מי לדבר - יש להם בטחונות", הפטיר אקירוב. "אותו דבר צריך לקרות בשוק ההון: זה שיתנסחו בצורה פופוליסטית ("ניקח את הבית, ניקח את המניות") זו לא הדרך. ללא הגעה להסדרים, הכסף לא יוחזר. אחרי כל מיתון יש פריחה, ולהיפך. הזיכרון הוא קצר ושוכחים".

"מה שחשוב זה להתאזר בסבלנות, ולהחזיק מעמד, אסור לחכות לרגע שבו לא יוכלו לשלם, אמנם ניתן להגיע להסדרים היום עם הבנקים, אבל אל לחברות להמתין להגיע למצב כזה בו הבנק ידרוש מהן פירעון מיידי".

"הבטחתי לעצמי שאני לא אשתמש בדיון הזה במילה 'טייקונים'", אמר חגי גולן, עורך "גלובס".

אליעזר פישמן אלפרד אקירוב / צלם: עינת לברון

פישמן: "אם אתה שואל אותי מתי יתחילו המחירים לעלות, התשובה היא לא יותר מחצי שנה"

לשאלתו של גולן בנוגע לסוגיית מיחזור החוב, ענה פישמן: "יש היום המון הזדמנויות בחו"ל. יש לך נכסים ואתה רוצה לקבל עבור מחציתם אשראי ואין. הבנקאות בצרפת לא נותנת מימון ובאנגליה כן. כל מדינה והשגעונות שלה. אנחנו השנה נגמור לממן את כל הכסף בגרמניה יש שם היום הזדמנויות עם תשואה של 8% לשנה. אם אתה שואל אותי מתי יתחילו המחירים לעלות, התשובה היא לא יותר מחצי שנה".

"לכן הישראלים ימשיכו לקנות בחו"ל, אם הם רוצים להמשיך להיות במקצוע הזה. כי פה יש רק 15 אלף דירות בשנה לבנות", אמר פישמן.

"כדי לקבל תשואות יותר גבוהות, חייבים ללכת לנדל"ן. אין ספק שזה אפיק שיש בו תשואה מאוד גבוהה ואין היום קונים כי אין היום מימון. זה ישתנה כשיהיה מימון", חיזק את דבריו אקירוב.

אקירוב: "רבותיי, לאף אחד אין כסף בבית"

"אני לא רואה בעיות מימון עם הבנקים", אמר פישמן. "כשאתה בא היום עם נכס, אתה מקבל 60% מימון במקום 70% מימון. זה לא נורא, עדיין אתה מקבל. 'מיחזור' הפכה להיות מילה גסה. תמיד קיבלו מיחזור. נכס מניב מחזיר את ההשקעה ב-25 שנה. אז אתה לוקח הלוואה ל-5 שנים וממחזר את השארית שלא נפרעה הלאה".

"בנקים מכירים את שוק הנדל"ן. הבעיה היא עם איגרות החוב", סבור אקירוב. "המדינה לא תשים כסף בחברות ציבוריות. מי שצריך להגיע להסדר אלו החברות ביחד עם קרנות שנתנו את הכסף. כולם עשו טעויות. צריך לתקן את הטעויות על-ידי פריסה, הזרמת הון לחברה ובסוף כולם יצאו מורווחים. רבותיי, לאף אחד אין כסף בבית".

"אני לא רואה שאף חברה מתקיימת בלי חובות. ככה חברות גדלות: הן לוקחות אשראי לפיתוח עסקים חדשים. לא נורא אם אותם מוסדיים יבקשו להמיר חלק מהחובות למניות. לא חשוב כמה טייקונים ישלטו בחברות. צריכים להגיע להסדר שטוב לכולם - ועונה על הצרכים של כולם, שמרגיע את השוק: יהיה כסף חדש להשקעות, פיתוח ויזמות חדשה".

פישמן הוסיף: "יש היום הרבה הזדמנויות בחו"ל, אך גם הרבה בעיות, כי אין כסף". לשאלה האם ניתן להשיג מימון היום הגיב: "אני לא מבין במימון, אבל בגדול, אתה יכול להגיע להסדר עם הבנקים - אתה משעבד נכס ונותנים לך כסף. אם הבנקים היו סוגרים את הברז, כולם היו על הרצפה".

פישמן: "צריך לעזור לציבור ולא לטייקונים"

"מיחזור חוב זה לא מילה גסה, אבל ברגע שיהיה לכולם כסף, אנשים יקנו עיתונים, צעצועים וכו'. צריך לעזור לציבור ולא לטייקונים", אמר פישמן.

"במישור האישי מה לוקחים מהמשבר? ישראל צמחה בקצב גבוה בגלל הכסף מהשוק החוץ בנקאי. פשוט הכסף היה יותר מדי זול", אמר פישמן, והוסיף: "אני לא לוקח את המשבר באופן אישי. אני בעסק כבר למעלה מ-40 שנה, ועברתי הרבה משברים. אם אקח אותם אישית זה יפגע בי מאוד".

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"